9-5en starter ikke
Moderator: Moderatorer
- kevin86
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N659
- Navn: kevin Utsi
- Bil: Saab 95 Vector
- Kontakt:
Re: 9-5en starter ikke
Målte spenningen på pumpa nå, idet jeg vrir om tenninga så er det spenning, men det er helt stille.
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
Saab 93SS 05 TID
- kevin86
- 1,5 bar
- Kontakt:
Tittet på mekonomen på nettet, finns med 6mm og 8mm tilkobling.
Noen som veit hvem som er på min bil?
Saab 93SS 05 TID
Saab 93SS 05 TID
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
8mmkevin86 skrev:Tittet på mekonomen på nettet, finns med 6mm og 8mm tilkobling.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Da er det nok dessverre bare å finne frem verktøykassa, trenger ikke mye verktøy.
Som det sies, er det 8mm pumpe du må ha. Alt du trenger følger med.
Jeg begynte med å spraye litt crc 5-56 el.l ned i koblingene til bensinslangene kvelden før. Dette gjør at de blir lettere å få opp. Disse knakk på en gammel 900 jeg prøvde meg på en gang.
Ringen brukte jeg stort skrujern og hammer på, kakket ringen rundt. Dette tar tid. Kommer en millimeter om gangen. Lag et over ett merke, for motivasjonen sin del
Mot slutten kan du bruke ei rørtang.
Tankarmaturet vries 90grader å løftes forsiktig opp, ok, jeg dro litt hardere etterhvert.
Tøm den for bensin. Trykk inn de fire tappene å dra opp pumpen. Du kan løsne røret som går ned til bunnen av armaturet ved å vri filterhuset 90grader, gjør det letter å jobbe da.
Koble ifra ledningene og kapp slangen til selve pumpen, ved pumpen.
Nå er d bare å dra ut pumpen og sett i den nye. Nå får du bruk for den lille slangebiten. Den skjøtes på stumpen som står igjen på armaturet, mens den andre enden skal på pumpen
Det er viktig at dette settes i sammen på samme måte som du demonterte .
Jeg smurte inn o-ringene med teknisk vaselin, siden jeg hadde det liggende.
Som det sies, er det 8mm pumpe du må ha. Alt du trenger følger med.
Jeg begynte med å spraye litt crc 5-56 el.l ned i koblingene til bensinslangene kvelden før. Dette gjør at de blir lettere å få opp. Disse knakk på en gammel 900 jeg prøvde meg på en gang.
Ringen brukte jeg stort skrujern og hammer på, kakket ringen rundt. Dette tar tid. Kommer en millimeter om gangen. Lag et over ett merke, for motivasjonen sin del

Tankarmaturet vries 90grader å løftes forsiktig opp, ok, jeg dro litt hardere etterhvert.
Tøm den for bensin. Trykk inn de fire tappene å dra opp pumpen. Du kan løsne røret som går ned til bunnen av armaturet ved å vri filterhuset 90grader, gjør det letter å jobbe da.
Koble ifra ledningene og kapp slangen til selve pumpen, ved pumpen.
Nå er d bare å dra ut pumpen og sett i den nye. Nå får du bruk for den lille slangebiten. Den skjøtes på stumpen som står igjen på armaturet, mens den andre enden skal på pumpen

Det er viktig at dette settes i sammen på samme måte som du demonterte .
Jeg smurte inn o-ringene med teknisk vaselin, siden jeg hadde det liggende.
- kevin86
- 1,5 bar
- Kontakt:
Hei, fikk ut pumpa idag, testa med direkte strøm fra batteri. Helt død den
Men skal den hvite delen sitte igjen nede i tanken? tror ikke det blir lett å få den sammen med pumpe delen igjen?

Men skal den hvite delen sitte igjen nede i tanken? tror ikke det blir lett å få den sammen med pumpe delen igjen?

Saab 93SS 05 TID
Saab 93SS 05 TID
Hmmm, her ser det ut som hele boksen har gått opp i liminga. Snådige greier, brukte du mye krefter på å få den opp??
Om bilen ikke er så gammel kan du jo høre med saab ang. garanti. Det så jo ikke helt bra ut.
Anbefaler at du kjøper nytt hele armaturet.

Anbefaler at du kjøper nytt hele armaturet.
- Johan N828
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Låner kort, Noen som vet hvor pumpa sitter på min bil?? 1987 mod 900 T8. Sjekka bibelen men fant ikke svaret der:P
//J
//J
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
I tanken. På venstre side. Du kommer til denne ved å løfte opp gulvet baki.Johan N828 skrev:Låner kort, Noen som vet hvor pumpa sitter på min bil?? 1987 mod 900 T8. Sjekka bibelen men fant ikke svaret der:P
//J
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
"bøtta" får du vel til å lirke opp?kevin86 skrev:Hei, fikk ut pumpa idag, testa med direkte strøm fra batteri. Helt død den![]()
Men skal den hvite delen sitte igjen nede i tanken? tror ikke det blir lett å få den sammen med pumpe delen igjen?![]()
Den skal jo henge sammen men den delen du har fått opp. Vanskelig å se på bildene men klipsene er i allefall hele på den delen du fikk opp så om mothakene er hele på "Bøtta" så kan du høyst sansynlig sette den sammen igjen, hvis ikke så er vel en komplett pumpe fra Speedparts den rimeligste løsningen.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
- Johan N828
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Eirik N396 skrev:I tanken. På venstre side. Du kommer til denne ved å løfte opp gulvet baki.Johan N828 skrev:Låner kort, Noen som vet hvor pumpa sitter på min bil?? 1987 mod 900 T8. Sjekka bibelen men fant ikke svaret der:P
//J
Takk =) Tenker du da på gulvet der man finner reservehjulet???
//J
- kevin86
- 1,5 bar
- Kontakt:
Skal prøve å lirke den opp, men hengslene mener jeg er hele, sleit med å få den opp, og plutsleig så løsna dem.Tor N12 skrev:"bøtta" får du vel til å lirke opp?kevin86 skrev:Hei, fikk ut pumpa idag, testa med direkte strøm fra batteri. Helt død den![]()
Men skal den hvite delen sitte igjen nede i tanken? tror ikke det blir lett å få den sammen med pumpe delen igjen?![]()
Den skal jo henge sammen men den delen du har fått opp. Vanskelig å se på bildene men klipsene er i allefall hele på den delen du fikk opp så om mothakene er hele på "Bøtta" så kan du høyst sansynlig sette den sammen igjen, hvis ikke så er vel en komplett pumpe fra Speedparts den rimeligste løsningen.
Saab 93SS 05 TID
Saab 93SS 05 TID
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Du må lirke litt, for nivågiveren sitter på utsiden av den plastbøtta! Det er trangt, så vær forsiktig så du ikke ødelegger den! Ut må den uansett, enten du skal bruke den eller ikke, men den ser da hel ut, så det skulle ikke være noe problem å bruke den.
Johan: Gulvet over reservehjulet ja, men lenger fram. Du må altså skru ut hele gulvet i bagasjerommet og ta det ut. To skruer, deretter drar du rett bakover. Der finner du et rundt metallokk med gummilist rundt, under der sitter pumpa.
Johan: Gulvet over reservehjulet ja, men lenger fram. Du må altså skru ut hele gulvet i bagasjerommet og ta det ut. To skruer, deretter drar du rett bakover. Der finner du et rundt metallokk med gummilist rundt, under der sitter pumpa.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- kevin86
- 1,5 bar
- Kontakt:
Oki, slangen er for kort
Prøvde å dra den nye slangen over den gamle slangen. Men den datt ut etter 10 min.
Måtte kjøpe ny slange også tre den over t-røret.
Og alt foreløpig i orden
Takk for hjelpen!

Prøvde å dra den nye slangen over den gamle slangen. Men den datt ut etter 10 min.
Måtte kjøpe ny slange også tre den over t-røret.
Og alt foreløpig i orden

Saab 93SS 05 TID
Saab 93SS 05 TID