Si din mening om avgifts Norge!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Øystein Strøm N141
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: 141
Navn: Øystein Strøm
Bil: Saab 9-3 SS 2,0t
Sted: Råde

Si din mening om avgifts Norge!

Legg inn av Øystein Strøm N141 » 04 mai 2004, 17:08

Gå inn å si din menig om det syke avgifts Norge :!:
Følg denne linken:
http://www.dinside.no/php/art.php?id=103470
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector 2008
http://www.garaget.org/?car=80395

Gjest

Legg inn av Gjest » 04 mai 2004, 17:19

Jeg kan være enig i at Norge har et høyt skattenivå, men de som ikke klarer å se det store bildet bør ikke uttale seg.
Det er alt for mange som ikke forstår at for å kunne leve i et veldferdssamfunn må man ha høye skatter.
Dette for å kunne opprettholde velferdssamfunnet, både for oss, og for fremtidige generasjoner.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 04 mai 2004, 18:32

hadde vært greiere å betale om vi hadde sett noe igjen av pengene...
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Øystein Strøm N141
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: 141
Navn: Øystein Strøm
Bil: Saab 9-3 SS 2,0t
Sted: Råde

Legg inn av Øystein Strøm N141 » 04 mai 2004, 19:58

Anonymous skrev:Jeg kan være enig i at Norge har et høyt skattenivå, men de som ikke klarer å se det store bildet bør ikke uttale seg.
Det er alt for mange som ikke forstår at for å kunne leve i et veldferdssamfunn må man ha høye skatter.
Dette for å kunne opprettholde velferdssamfunnet, både for oss, og for fremtidige generasjoner.
Skal bilister betale for de velferdsgoder du ønsker deg? NEI!
Bilavgifter skal kun gå til veibygging, noe vi trenger i stor grad her i Norge, og andre utgifter for staten relatert til bil. Norge tar inn vanvittige 40 milliarder i bilavgifter hvor fattige 11 milliarder går til veibygging. I Sverige har de et velferdssamfunn som er minst like bra med betydelig lavere avgifter. De har litt høyer skatt enn i Norge, men det kompenserer ikke for forskjellen i avgifter vi har. I Sverige har de i tilligg ca 1300 milliarder i statsgjeld. Det er ikke tilfelle i Norge. Her har vi et oljefond som er på nesten 1000 milliarder norske kroner! Kom ikke her å si at velferds Norge går dunken om bilavgiftene settes ned til Svensk nivå eller tilsvarende.

Det høye avgifts nivået fører bare til dårlig trafikksikkerhet og en gammel bilpark som går utover miljø. Hadde alle bare hatt rå til en Saab 9-5 hadde vi hatt en betydelig tryggere bilpark og langt færre trafikkofre.

Du skriver også ”de som ikke klarer å se det store bildet bør ikke uttale seg.”. Hva får deg til å si at jeg ikke kan se det store bilde? Det gjør tydelig vis du, eller? :roll:

Du som er så seriøs bør også signer det du skriver.
Sist redigert av Øystein Strøm N141 den 05 mai 2004, 10:57, redigert 1 gang totalt.
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector 2008
http://www.garaget.org/?car=80395

Sol

Si din menning

Legg inn av Sol » 05 mai 2004, 06:45

Hei,

Jeg reiser mye til Europa og Sør /Øst Europa.
Til og med lander som Romania , Bulgaria og Tyrkia har bedre motorveien enn her. Faktisk mye bedre kvalitet på alle hovedveier. Og da bil koster under halvparten enn Norge . Bensinen er også mye billigere. Man betaler kun 7 Euro for å kjøre 10 dager i Østerrike. Det koster kun 200 kr å kjøre tvers igjennom som er over 300 km. I Ungarn er det samme .
I Romania i Bulgaria som vi regner her for fattige lander betaler ikke man bompenger , kun 7 Euro for vei avgift . Og ingen av disse landene har olje slik som vi.
Hvis staten skal belaste oss alle bilister med så store avgifter for å sikre ’’velferdet’’ som politikkene og mange andre sier da de vet ikke hva de snaker om. Og deres plass bør ikke være i Stortinget . Velferd måler ikke man med hvor mye penger staten har på konto.
Eller er det Onkel Skrue som er modellen for våre politiker ?
En annen ting , dette som Politikkene sier at det gå ikke an å bygge bedre veier fordi det er mange fjeler i Norge er også tøv. I Øvsterikke , Sveits og andre plasser i Europa er laget motorveier tvers gjennom fjelene på tross ar de er høyere enn Norske. Hvis de har begynt i elle fall kunne man komme langt med 40 mrd.
Men, tenk dere hvis vi hadde finere veien og billige biler. Da alle skulle reise mer og ut av landet . Hvordan staten skal ta resten av pengene våre da ?

Beklager hvis jeg er litt hard på , men jeg er bare en frustrert bilelsker .

Brukeravatar
Aeroild
1.2 bar
1.2 bar

Legg inn av Aeroild » 05 mai 2004, 08:54

Anonymous skrev:Jeg kan være enig i at Norge har et høyt skattenivå, men de som ikke klarer å se det store bildet bør ikke uttale seg.
Problemet med det norske "velferdssamfunnet" er at man er alt for opptatt av solidaritet, og det medfører at alle får like dårlig tilbud når det gjelder skole, helsevesen osv.
Kommunisme kaller jeg det! :-x
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 05 mai 2004, 08:57

Greit at man må betale det det koster, MEN bilistene blir melket i alt for stor grad. Bil som hobby kan være dyrt, men det er frivillig.

Tenk litt på alle som ha bil, eldre, uføre, barnefamilier++

Er det riktig at disse betaler all u-hjelp som Norge bistår med? :x

Hvis du vil forklare meg "det store bildet" som jeg ikke forstår, er jeg disponibel når som helst!!!!!!!

Hilsen en provosert Petter 900 T

Bilistene får tilbake mindre enn 9% av innbetalte skatter i form av veier, i tillegg betaler vi bompenger og fergebiletter i lassevis!!

Forklar meg hvorfor en Stakkar som ikke har råd til helt ny bil må betale ca.20.000.- i omreg? Dyrt vognkort! I eu koster det samme ca 80 kr.
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Svein N13
1.2 bar
1.2 bar
Sted: Sandnes

Legg inn av Svein N13 » 05 mai 2004, 14:40

Det finnes dessverre få insentiver til økt innsats i det Norske samfunn. Skogsholm som minister er en tragedie. Nå snakker de om differensierte årsavgifter hvor bilens plass i landet logges elektronisk. Dette er "storebror ser deg" politikk som jeg forbinder med gamle østblokkland og ikke Europa i 2004. :-x

Bilavgiftene kunne legges om til enkel CO2 avgift (finnes offisielle tall) så man kunne droppe den tåpelige motorvolum/HK modellen som bare skaper forbrytere av alle som kjører turbo.

Velferden skapes ikke lenger av staten. Det må være lov å tjene penger også for private. Først da vil vi ha et grunnlag for å betale skatter. Vi må få redusert på alle offentlige inngrep og forenkle lover og avgifter. Offentlige byråkrater har vokst som en kreftbyll - dette hemmer velferden.
Life begins at 400 NM

Svar