Clutch-problem saab 9000i 89
Moderator: Moderatorer
Clutch-problem saab 9000i 89
Heisann! Dama oppdaget her om dagen da hun skulle på jobb at clutch-pedalen var helt slarkete og uten motstand. Nesten all bremsevæsken hadde rent ut, så jeg fikk fylt på og luftet. Oppdaget da at bremsevæsken renner ut under girkassen gjennom 5 gumminipler. Går ut ifra at disse niplene er til drenering og at noe er riv ruskende galt inne i clutchen. Er det noen som har noen gode tips på hva det kan være?
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Re: Clutch-problem saab 9000i 89
Høres ut som slavesylinderen er gåen, eller i beste fall at lufteskruen har løsnet.. Ta bort plastdekselet i toppen av girkassa, der ser du røret som går ned og nippelen for å lufte. Prøv å stram nippelen (13mm) evnt luft clutchen.
Men mest sansynlig har slaven røket eller et rør lekker. Isåfall må du ut med kassa for å ordne det.
Men mest sansynlig har slaven røket eller et rør lekker. Isåfall må du ut med kassa for å ordne det.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
- Runar N403
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: 403
- Navn: Runar Tollan
- Bil: 9000, 9-5
- Sted: Nord-Østerdalen
Har samme problem på min 9000 turbo 88. Kjører bilen, men kan bare holde clutch i 1 sek av gangen, og fyller bremsevæske jevnlig
Lurer på om det lønner seg å bytte hele slaven, eller prøve et repsett fra mekonomen f.eks?
Og mens man først har girkassa i løsvekt, hva kan ellers være smart å bytte? Utløserlager osv?

Lurer på om det lønner seg å bytte hele slaven, eller prøve et repsett fra mekonomen f.eks?
Og mens man først har girkassa i løsvekt, hva kan ellers være smart å bytte? Utløserlager osv?
Æsj. Er ikke mekaniker, så jeg pleier ikke gjøre mer avanserte ting enn å bytte dynamo, startmotor osv... Dette kan bli kroken på døra for bilen siden reparasjon på verksteds sikkert vil koste mer enn bilen er verd.Morten N88 skrev:Isåfall må du ut med kassa for å ordne det
Noen i Bergensomerådet som liker å skru saab?