jekkfeste ble pressa gjennom gulvet

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

jekkfeste ble pressa gjennom gulvet

Legg inn av AndreasE N1216 » 28 feb 2008, 21:36

god kveld!
mens jeg skulle jekke opp 9000 i dag, falt bilen ned og jekkfestet ble presset opp gjennom gulvet på førersiden forran :D
det hele var forårsaket pga en del rust som man forøvrig ikke kunne se under lakken. og årsaken til rusten er nok gåent varmeregister. var nemlig kliss bløtt under teppene. fysj....
er nesten ferdig med å sveise inn en ny bit i gulvet samt få på plass jekkfestet igjen. mitt spørsmål i den forbindelse er hva slags guffe jeg skal bruke til å tette rundt jekkfeste og til å smøre over skjøter med. det som sitter der orginalt er hvitt og seigt. noen anbefalinger enyone? :)
mvh andreas
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

na_X
Overload!!!
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: jekkfeste ble pressa gjennom gulvet

Legg inn av na_X » 28 feb 2008, 21:53

Etter å ha skrubbet ned sveisen litt med vinkelsliper (skjuler den litt), skulle det funke bra med 2-3 strøk med sinc-spray over hele plata der det er rent stål på undersiden, også 2-3 lag med tectyl over det hele der igjen (må vente til hvert lag har tørka). På oversiden (innsiden av bilen) så er det vel grunning eller sinc som gjelder, ellers har man noe rød guffe på spray som jeg ikke kommer på navnet på, tørker også kjappere enn sincen mener jeg.

Det der er vel vanlig feil på mange 9000..? :twisted:
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Jørgen N1032
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N1032
Navn: Jørgen Kvandal
Bil: 9-5 2,0 t Estate
Sted: Strømmen

Legg inn av Jørgen N1032 » 28 feb 2008, 23:06

na_X skrev: ellers har man noe rød guffe på spray som jeg ikke kommer på navnet på, tørker også kjappere enn sincen mener jeg.

Det der er vel vanlig feil på mange 9000..? :twisted:
Tenker du på Ruststopp grunning? Den er fin å bruke, tørker relativt fort.
-01 9-5 SE 2.0t Estate. Aut.
-00 9-3 SE. Solgt
-85 900 T16. Solgt

na_X
Overload!!!
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Legg inn av na_X » 29 feb 2008, 00:55

Jørgen N1032 skrev: Tenker du på Ruststopp grunning? Den er fin å bruke, tørker relativt fort.
Jepp, er vel den jeg tenkte på. :)
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar

Legg inn av AndreasE N1216 » 29 feb 2008, 11:47

takk for hjelpa dere!
da blir det shopping :)

turbotomas
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av turbotomas » 29 feb 2008, 14:41

Bare et lite tips...
Du bør vel ha på en lakk som er tett før du har på understellsmasse.
Hverken zink, grunning eller understellsmasse er tett, så jeg ville har smurt på noe vanlig blank lakk (helst to-komponent) som toppskikt før du har på tjukkstoff til slutt.

Lykke til :)
9-5 2,0t SE 1999

TurboLars N383
Overload!!!
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 29 feb 2008, 16:56

turbotomas skrev:Bare et lite tips...
Du bør vel ha på en lakk som er tett før du har på understellsmasse.
Hverken zink, grunning eller understellsmasse er tett, så jeg ville har smurt på noe vanlig blank lakk (helst to-komponent) som toppskikt før du har på tjukkstoff til slutt.

Lykke til :)
Vanlig lakk er jo ikke heeelt tett den heller :shock:
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

turbotomas
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av turbotomas » 29 feb 2008, 17:37

Vet det. Ingenting er 100% tett. Ikke engang 2-k epoxy! Men 2-k akryl som toppskikt (som de aller fleste biler har som lakk) er tross alt mye bedre enn bare grunning.
Har du et bedre forslag, eller ville du bare være litt pirkete?
9-5 2,0t SE 1999

TurboLars N383
Overload!!!

Legg inn av TurboLars N383 » 29 feb 2008, 18:04

Ville egentlig bare være pirkete hehe :D .
Det jeg ville hatt på etter jeg hadde sveisa rust er ; 2komponent grunning , noe som blir kalt for rødgrunning , eller 2K epoxygrunning . Når det er tørt , dagen etterpå ( viktig!! ) kan du jo feks ha på noe lakk som du sier , glassfibersparkel er også finfint så kan du ha på 2k grunning igjen . En skikkelig Fugemasse/rutelim som pensles oppå der igjen hvis du skal dra på skikkelig :lol: , før du har på tykk tectyl i lange baner . Dette gjøres selfølgelig på begge sider da .
Da holder det ivaffal litt mer enn 2 uker før det kommer igjen .
God kveld
STCN #383

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar

Legg inn av AndreasE N1216 » 29 feb 2008, 18:27

Hei!
her var det flere meninger ute å går ja :)
jeg var innom hamar bilpleie for å rådøre meg i dag (kjent som lakkdistrubitør til store deler av østlandet). der ble jeg fortalt at å pensle et par lag med ruststopp grunning for så å tectylere, burde holde.... men kanskje det er lurt, som noen av dere sier, å også presse mellom litt "tett" lakk mellom disse to lagene!?
fugemasse høres absolut ikke dumt ut! er jo det som er brukt i store mengder over alle skjøter på hele bilen fra orginalt av?
sinc-spray ble jeg foresten fortalt ikke var dugelig nok, pga dårlig heft-egenskaper.
takk så langt!

turbotomas
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av turbotomas » 01 mar 2008, 15:58

TurboLars N383 skrev:Ville egentlig bare være pirkete hehe :D .
Det jeg ville hatt på etter jeg hadde sveisa rust er ; 2komponent grunning , noe som blir kalt for rødgrunning , eller 2K epoxygrunning . Når det er tørt , dagen etterpå ( viktig!! ) kan du jo feks ha på noe lakk som du sier , glassfibersparkel er også finfint så kan du ha på 2k grunning igjen . En skikkelig Fugemasse/rutelim som pensles oppå der igjen hvis du skal dra på skikkelig :lol: , før du har på tykk tectyl i lange baner . Dette gjøres selfølgelig på begge sider da .
Da holder det ivaffal litt mer enn 2 uker før det kommer igjen .
God kveld
Utgangspunktet mitt var å gi et lite tips uten å gjøre det altfor komplisert. Man vil aldri klare å gjenskape det miljø og de teknikker som bukes i bilproduksjon.

Men når du først er i gang vil jeg mene at en 2-k syregrunning er det aller beste rett på stål, før man fortsetter med epoxy osv...
Og for å være litt prikete tilbake :) så er Tectyl bare et produktmerke, og ingen fellesbenevnelse på understellsmasse.
9-5 2,0t SE 1999

TurboLars N383
Overload!!!

Legg inn av TurboLars N383 » 03 mar 2008, 17:26

turbotomas skrev: Utgangspunktet mitt var å gi et lite tips uten å gjøre det altfor komplisert. Man vil aldri klare å gjenskape det miljø og de teknikker som bukes i bilproduksjon.

Men når du først er i gang vil jeg mene at en 2-k syregrunning er det aller beste rett på stål, før man fortsetter med epoxy osv...
Og for å være litt prikete tilbake :) så er Tectyl bare et produktmerke, og ingen fellesbenevnelse på understellsmasse.
Ja skjønte det :) . Den rødgrunninga jeg snakker om er syregrunning , sikkert mange andre navn ute å spaserer også .
Angående Tectyl så bruker jeg tectyl som i merket Tectyl , er evig masse annet både bra og dårlige på markedet . Siden dette faktisk er en ekstremt viktig faktor ville jeg aldri i verden kjøpt noe sånt på Biltema eller andre tilsvarende sjapper .
Jeg tør faktisk å påstå at de grunnleggende og virkelig grove "feilene" skjer ( selvom bilfabrikantene påstår at de tar hensyn til rust når en bil konstrueres ) i det øyeblikket bilen punktes sammen på fabrikken UTEN noen verdens ting mellom platene . DET er rustfeller som kommer i løpet av forholdsvis kort tid som de fleste bileiere aldri ser/og eller vet om .
Men det er et nødvendig onde for å få punktene til å sitte skikkelig . Karosseriene blir jo dyppet i alt mulig etter de er ferdig punktet sammen , men det viser seg jo at det ikke er bra nok :roll: . Teit , men sånn er det.
STCN #383

Svar