Toppakning gåen OG900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Toppakning gåen OG900

Legg inn av Macgeier » 23 jan 2008, 20:34

Ja ja,
da er det tid for bytte på min OG900T16, det sipper eksos inn i kjølevannet. Bare sipper, fordi etter 8 timer parkert i arbeidstid så er det fortsatt trykk i ekspansjonstanken når jeg løsner på lokket :)
Olja er god som gull ikke`no vann i olja. Det ryker ikke hvitt av eksos heller. Først dannet det seg hvit/gul guffe i ekspansjonstanken og noe som lignet olje, så jeg etterstrammet topp boltene og det ser ut til at det hjalp, noe men har fortsatt problem med eksos i systemet.

Hva må jeg minimum fjerne for å ta av toppen, både eksos manifoil og innsug, eller er det mulig å la dette stå på?
Skal kun bytte pakningen, ikke noe plansliping.

Puttet på radiatortettemiddel ikveld, for se om det hjelper, men regner ikke med det siden vannet ikke lekker ut, men eksos som lekker inn :cry:
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 23 jan 2008, 22:44

når eg bytta toppakning så tok eg bare av det som ligger på toppen av motoren og kobla i fra slanga, kabla, fordeler osv som e montert på toppen.

eksosmanifoil kan du bare la stå på. e lettare å få skrudd den av ittepå.
min eksosmanofoil måtte planas då den va synlig skjeiv. toppen og bør planas seff.
anbefale å planslipe så vett du det holde.
du kan med fordel ha med deg en kamerat for toppen er ganske tung og må lirkes litt av. du ser det når du får åpnet opp.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 23 jan 2008, 22:48

Jeg tok ut hele motoren da det var snakk om dette, tok bare av det som var synlig nødvendig på toppen for å løfte den av blokken..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 23 jan 2008, 22:50

Hei.

innsug og eksosmanifoild kan stå på! sålenge du ikke har AC? isåfall er det en skikkelig dritthjobb... Er bare å løsne flensen mellom "støpejernsbøy" og eksosrør og fra dette bakover (event med en jekkestropp). Du burde ha en kran eller no å løfte med....

det blir perfekt balanse hvis du bruker org løfteøre og ei løkke på "motsvarende" "eksosport"...

bare vær forsiktig med retur-røret fra turbo...

vil påstå at du klarer dette på en 3-4 timer hvis du har vært borti saab-motorer før :D

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 24 jan 2008, 09:49

Takk for oppmuntrende råd :D
Har alt jeg trenger for jobben, toppakning, eksosmanifoil pakning, innsugspakning, skruesett for eksosmanifoil, O-ring for oljeretur etc.
Har aldri åpnet en Saab motor, det har ikke vært behov for det på grunn av den bombesikre kvaliteten :D Men nå etter 519.000km så skjønner jeg jo at toppakningen ikke varer evig, selv på en evighetsmaskin :wink:
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 24 jan 2008, 14:34

Kjøp også tapetkniv bad av den brede typen. de skal du fjærne pankninga med! bare vær OBS når det gjelder oljematinga, den kan være litt venskelig å huske på å ta hensyn til. og ha en mann i lamme deg når du skal løfte av! det skal lite til før du bøyer en kritisk del! husk også å sette motoren i 0 grader på svinghjulet slik at timinga blir rett! da kan sette en strips i løkka på kjeda der den skal være pp hakket på cam-drevet! Jeg vil også anbefala på det sterkeste å bruke en form for kran. det går bra å løfte hele shiten med 2 stykker, men det er det å få alt på plass på en mindre brutal måte sånn at man er sikker på at alt har gått rett for seg. har du noen spm, så er det bare å ta kontakt på msn.. datapaal@hotmail.com

her har du litt bilder fra tidlingere mekking 8)
http://home.no/datapaal/saab/
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 25 jan 2008, 16:44

Ringte verkstedet jeg bruker for EU kontroll.
De regnet med ca 9000 kroner for å bytte toppakningen (arbeid + deler).

Siden jeg har delene selv så kunne jeg få det for ca. 7000 kroner (kun arbeid).

Da blir det nok til at jeg gjør det selv og "tjener" 7000 kroner :-)
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 25 jan 2008, 18:58

gjør jobben sjøl du.

du kan se igjønå prosjekttråden min. der vise det litt av arbeidet når eg bytta toppakning.

viewtopic.php?t=11230&postdays=0&postorder=asc&start=0
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: Toppakning gåen OG900

Legg inn av Macgeier » 04 mar 2008, 09:42

Bare ett kontrollspørsmål (OG900T16):
Kan det lekke eksos fra turbo og inn i kjølevannet (i turboen)?

Oppdaget nemmelig på søndag at det småregnet/yrte oppå eksosmanifoilen i området rundt ved 90 graders bøyen på kald motor :|
Dette er kun ved oppstart på kald motor, og blir borte når varmen kommer.
Kanskje toppakningen ikke er gåen likevel?
Ser iallfall ut som om det popper ut vann fra turboen et sted, uten at jeg er i stand til å lokalisere hvor.
La ett hvitt ark oppå manifoilen idag tidlig og vannet kommer fra oversiden.

Symptomene er iallfall som følger, de første km om morgenen på kald motor hører jeg at det sirkulerer "luft" i varmeregisteret, når motoren blir varm så så er alt normalt. Det forvinner nesten ikke kjølevann i det hele tatt, kanskje en liter i løpet av 14dager/160mil. Det er litt beige grøt i vannreservoaret, oljen er plettfri. Motorer går som en klokke helt uten fusking hverken kald eller varm.

Det er en meget liten lekkasje da trykket i tanken holder seg iallfall de 8 timene jeg er på jobb, for hvis jeg åpner lokket før jeg kjører hjem så sier det "puff". Blir ikke klok på dette :?:

EDIT: Gløm det, det lekker fra eksos manifoilpakningen ved fremste cylinder, det er der "vanndråpene" kommer fra ved kaldstart.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Svar