Stian9k skrev:Takk for gode svar alle sammen.
Jeg er overbevist. Det blir ikke noe ombygging på meg denne gangen.
Når det er slik at man må ut med så mye deler for å komme til får det heller være.
Kunne tenkt meg å gjort det en gang likevel da.
Det gir enorm "fornøydfaktor" å gjøre slikt selv.
Mulig jeg er skrudd sammen litt snodig som synes det da.....
Når det gjelder 2.3 motor kontra andre varienter, så har jeg vel ikke bestemt meg 100%.
Det som gjør at jeg holder igjen er vel drivstoff forbruk.
Er det mulig å kjøre fornuftig med en 2,3 eller vil hørefoten få sitt eget liv?

Hvordan er forbruket på en 2,3 kontra en 2,0. Turbo motorer selvfølgelig.
Alle de 2.3 literne jeg har hatt, uansett om det er 2.3 i eller 2.3 turbor (170hk/200hk) har brukt mindre bensin enn 2.0 liters motoralternativene. Du skjønner det.... Skal ta deg en liten skole i dette med motor, kubikk og hestekrefter nå. Skal forsøke så ryddig jeg kan. Har mann en tung bil med lite kubikk vil motoren sluke bensin for å holde seg gående (holde liv i hestene om du vil). Værre blir det jo mer hester du putter inn i motoren med lite kubikk. Det kan bedre seg litt med turbo, mern ikke så mye. Det er høyrebeinet ditt som også bestemmer dette også. Altså. Motoren har ikke nok moment i seg vil det si med andre ord.
Så over til en 2.3 liters motorene til saab. Den er som skreddersydd til 9000 modellene. De er tunge (ca 1470 kg). 2.3 litersmotorene til saab har en meget godt utnyttet moment kurve. De går og trekker bilen så og si av seg selv så og si, og de utnytter potensialet med turbo pga. trionic/apc systemet til fulle. Ved pen kjøring så og daffing etter landeveien eller pen bykjøring så bruker de minimalt med bensin i forhold til hav en 2.0 liters vil gjøre. Dette er pga. det momentet som ligger i motorene på 2.3 liter. Man trenger ikke gi så mye gass. Skjønner du hvor jeg vil hen?
Her vil det nok komme mange motstandere som hevder det motsatte fordi det står noe annet i instruksjonsboka etc etc. osv osv..... Det er tull. Det som står der er ikke regnet ut ved praksis og kjøring i by og på landevei. Det er standarder som blir tatt ut i fra tabeller og formler. Som igjen blir regnet ut i fra kubikk, hestekrefter/kilowatt, slaglengde, giring på girkasse og diffens utveksling og bilens vekt. Så i den praktiske verden som er den virkelige verden så er det som beskrevet i skolen min til deg over.
Så drar jeg dette enda litt lenger. Saab har utviklet en motor som de kaller EcoPower. Det ligger i navnet egentlig.Dette er motorer med jraft og moment gjennom hele registeret. Økonomisk og bensisparende ved pen kjøring, men ved en forbikjøring feks. der du virkelig trenger krefter så henter du disse lett frem ved og trå på. Likevel økonomisk, men du har momentet i saab motorene med en gang. De ligger bare og viler seg på beitet. Uansett er det til syvende og sist så er det jo også du som bestemmer dette med forbruk med ditt høyre bein.
Siste demo bilen jeg hadde da jeg var i Team Hi-Fi Klubben var en 320hk saab 9000 2.3 turbo. Med anlegget og all støydemping osv. så veide den ca 1700 kg. Den målte jeg på langkjøring fra hønefoss til førde via gol og hemsedal. Husker ikke hvor langt det er, men det er rundt regnet ca. 50 mil. På turen oppover gikk den på 0.52 l pr. mil. På vegen hjem brukte vi så og si bilen opp. Da gikk det på over 2 liter på mila. Så da kan du vurdere for deg selv hva du finner lønnsomt. Er det stor tung bil med lite kubikk og mye hestekrefter, eller for den saks skyld lite hestekrefter. Eller er det en stor tung bil som har en 300 kubikk mer med fler hestekrefter som lønner seg. Sier ikke at det er slik på alle biler, men med turbo og saab er det meste mulig. Typen og intelligensen heter EcoPower. Huske også det at saab har forsket på turbomotorer i personbil siden slutten av 50 tallet. Det er det ingen andre bilprodusenter som har gjort. Er det rart at saab sitter inne med my "knowledge? De har skjønt ett og annet som mange andre ikke har skjønt selv, men som de andre har brukt senere fordi saab har lykkes med det til 100....Se bare på lavtrykksturboen til saab. Der skjønte de noe andre ikke hadde tenkt på. De brukte små turboer som virket nedentil i registeret. Andre var vant til å bruke stor turboer som ga mer hester, men det var kun på høyt turtall. På racer banen trenger vi slikt. Der ligger man gjerne og "cruiser" på 3-4 cgir og 0ver 5000 omdr. pr. min. Etter landeveien trenger man ikke dette. Det bruker mere bensin også. Saab sa: Vi bruker heller en mindre turbo. Flisvifta leverer trykk på lavere turtall(også pga.elektronikken) og vil bruke mindre bensin. Saab er en foregangs modell for så mangt og mange, men får høre så mye negativt. Det mange ikke tenker over er at de fleste bilprodusenter i dag bruker nettopp saab som en modell på motorer, elektronikk og sikkerhet. Enda så får vi saab eiere høre at vi kjører en scabb, scrabb osv. Verden er rar!