Check Engine 9-5 2001 mod

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
ArntR N315
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 549
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Sted: Alta, Finnmark

Check Engine 9-5 2001 mod

Legg inn av ArntR N315 » 08 mar 2008, 13:45

Hei gutter.
Jeg var og kjørte min gamle 9-5 i morges. Plutselig tentes check engine-lampa, samt at temperaturnåla ramla ned fra varm til kald.

Bilen funker og går som bare juling, men som sagt check engine lyser hele tiden. Temperaturnåla klatrer også opp hvitstreken og er "normal" igjen..

Jeg prøvde å sjekke evt. feilkmeldinger, men det var ingen blink å se (nå vet ikke jeg om det er blinke-koder på 9-5).

Noen som har vært borti det samme?

Som sagt; bilen går helt normalt...
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 468
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Re: Check Engine 9-5 2001 mod

Legg inn av frkristiansen » 08 mar 2008, 13:52

har ikke opplevd noe tilsvarende på min 2001 mod 9-5. Jeg mener at det ikke er noe blinke koder på 9-5.
Feil må leses av med scanner, lampen kan resettes ved å koble fra batteri en god stund, og kommer den tilbake da, så er det noe som er feil. Viss du har en scanner kan du slette feilkoden, og se om den kommer tilbake. Så lenge bilen går normalt har den ikke gått i limp home og da skal feilen ikke være veldig alvorlig, eller av en slik karakter at motorens "helse" er i fare.
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

ArntR N315
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 549
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Sted: Alta, Finnmark

Re: Check Engine 9-5 2001 mod

Legg inn av ArntR N315 » 09 mar 2008, 18:22

Vel.. siste nytt er at lampa sluktes i dag...

Har gitt beskjed til fadern om å komme seg til ei saabverksted for avlesning av feilkoder. Greit å vite hva som utløste "check engine"-lampa.

Og bilen er en 2000 mod... pajeroen 2001 mod... blinksa litt der..

Fortsatt trivelig helg til alle.. :-)
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)

kimmelim
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 91
Registrert: 06 aug 2008, 19:42
Navn: Kim
Bil: 9-5 Vector Estate
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Re: Check Engine 9-5 2001 mod

Legg inn av kimmelim » 18 okt 2008, 16:49

Fant du noen gang ut hva som var feilen? Fikk nemmelig akkurat samme feil på min 2003mod 9-5. Check Engine lampe, pluss fall i temperaturen. Tilsynelatende ingen merkbare feil på bilen.
Kan også nevnes at meldinga om service også starta et kvarters tid tidligere.

Noen tips?
Brom, Brom, Broooooooooooooooooooooooooooooooooooom.

kimmelim
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 91
Registrert: 06 aug 2008, 19:42
Navn: Kim
Bil: 9-5 Vector Estate
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Re: Check Engine 9-5 2001 mod

Legg inn av kimmelim » 19 okt 2008, 19:45

Dukket opp et par logiske tips på en amerikansk side.
Termostat eller eventuelt tempraturføleren på kjølevannet. Noen som kan bekrefte dette?

Ellers skal jeg prøve å få saab til å lese av feilkoden i morra.
Brom, Brom, Broooooooooooooooooooooooooooooooooooom.

kimmelim
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 91
Registrert: 06 aug 2008, 19:42
Navn: Kim
Bil: 9-5 Vector Estate
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Re: Check Engine 9-5 2001 mod

Legg inn av kimmelim » 20 okt 2008, 10:24

Vært hos SAAB og lest av kode nå. Var som forventet. Tempmåler på kjølevannet/termostat.

Service melding var mest sannsynelig tilfeldig.
Brom, Brom, Broooooooooooooooooooooooooooooooooooom.

mortenpe
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 38
Registrert: 19 okt 2008, 18:44
Medlemsnummer: N1532
Bil: 9-5 MY03 E85

Re: Check Engine 9-5 2001 mod

Legg inn av mortenpe » 10 des 2008, 12:48

Hei jeg har en 9-5 03 E85 og har hatt nesten samme problemet. Skjedde to ganger når jeg lå på motorveien, ved fullt drag på 4. i noen sekunder så begynner "check engine" å blinke og jeg slakker ned hvorav lampa slutter å blinke. Helt normal etterpå, men drøyde da resten av turen med fullt drag. På turen tilbake prøver jeg på nytt og da skjer det samme, i tillegg så settes motoren i "limp home" modus. Svinger av motorveien og bare etter noen hundre meter så slukker lampa og går normalt etterpå..

Hva bør jeg gjøre her, til Saab og lese av feilkoden? (eller av med batteripolen og se om problemet kommer tilbake, som jeg ser nevnt i en post over)

Brukeravatar
Kurt N597
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 267
Registrert: 31 aug 2007, 12:39
Medlemsnummer: N597
Navn: Kurt
Bil: 9-5 Aero Estate
Sted: Tromsø

Re: Check Engine 9-5 2001 mod

Legg inn av Kurt N597 » 10 des 2008, 12:52

Velkommen på forumet.
Prøv å resette med batteripolen først. Kommer problemet tilbake, så få lest av feilkoder.
mvh Kurt N597

Saab 9-5 Aero Estate

Brukeravatar
ToreN1246
Overload!!!
Innlegg: 1200
Registrert: 28 jan 2008, 17:08
Medlemsnummer: N1246
Navn: Tore
Bil: 9-5 aero -01
Sted: lillehammer
Kontakt:

Re: Check Engine 9-5 2001 mod

Legg inn av ToreN1246 » 10 des 2008, 12:56

mortenpe skrev:Hei jeg har en 9-5 03 E85 og har hatt nesten samme problemet. Skjedde to ganger når jeg lå på motorveien, ved fullt drag på 4. i noen sekunder så begynner "check engine" å blinke og jeg slakker ned hvorav lampa slutter å blinke. Helt normal etterpå, men drøyde da resten av turen med fullt drag. På turen tilbake prøver jeg på nytt og da skjer det samme, i tillegg så settes motoren i "limp home" modus. Svinger av motorveien og bare etter noen hundre meter så slukker lampa og går normalt etterpå..

Hva bør jeg gjøre her, til Saab og lese av feilkoden? (eller av med batteripolen og se om problemet kommer tilbake, som jeg ser nevnt i en post over)
ingen vakumslanger som har løsna heller???
"limp home" merker du på tomgang:) den går ned på halv tomgang av normalt ca...
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”

9-5 aero

19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing

SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Check Engine 9-5 2001 mod

Legg inn av Edward N812 » 10 des 2008, 13:54

mortenpe skrev:Hei jeg har en 9-5 03 E85 og har hatt nesten samme problemet. Skjedde to ganger når jeg lå på motorveien, ved fullt drag på 4. i noen sekunder så begynner "check engine" å blinke og jeg slakker ned hvorav lampa slutter å blinke. Helt normal etterpå, men drøyde da resten av turen med fullt drag. På turen tilbake prøver jeg på nytt og da skjer det samme, i tillegg så settes motoren i "limp home" modus. Svinger av motorveien og bare etter noen hundre meter så slukker lampa og går normalt etterpå..

Hva bør jeg gjøre her, til Saab og lese av feilkoden? (eller av med batteripolen og se om problemet kommer tilbake, som jeg ser nevnt i en post over)
problemene deres kan nok ikke sammenlignes om ikke temperaturnåla di har oppført seg merkelig i kombinasjon med feilkoden. slik du beskriver det er det kun at koden kom og gikk som var til felles med tilfellene?

en kamerat av meg hadde nettopp samme problem som trådstarter. etter litt søking her var svaret klart: bytt tempføleren under radiatorslangen som går inn i toppen.

det gjorde vi, og vips så var alt i orden.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

mortenpe
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 38
Registrert: 19 okt 2008, 18:44
Medlemsnummer: N1532
Bil: 9-5 MY03 E85

Re: Check Engine 9-5 2001 mod

Legg inn av mortenpe » 10 des 2008, 14:29

OK jeg opplevde nemlig en slags fusking, veldig ustabilt drag mens lampa blinket. Dvs jeg slakket derfor helt ned, såvidt gass før jeg svingte av og lampa slukket. Sekunder senere var også motoren normal igjen... (fuskingen merket jeg ikke noe til første gang dette skjedde).

Jeg la faktisk ikke merke til om tempmåler droppet drastisk, men når dere sier det så lå den kanskje litt lavt i forhold til kjørt strekning (lå på 1/4 kanskje når lampa begynte å blinke).

EDIT: Ser anbefalingen over, prøver poltrikset - og kommer tilbake til dere :)

Svar