Maks som er godkjent i 9000 er 225 hk, det er jo det en Aero har. Så lenge man bygger om med orginal motor og programvare fra Saab så er det ikke noe problem, da kan Saab/GM levere godkjenningspapirer.
Vil nok også bli problem å få godkjent f.eks 220 hester i en 2.0ltt med trim da Saab ikke kan gå god for avgasskrav mm om man har uorginal programvare.
Skal man få godkjent trim så må da i såfall den trimleverandøren levere Tüv-papirer som bekrefter at bilen fortsatt oppfyller gjeldene avgasskrav.
Stemmer at det ikke er HK-avgift ja så lenge bilen er over 10 år, merk at det gjelder fra første gangs registrering i norge...
Registrering av ombygd 9000
Moderator: Moderatorer
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Registrering av ombygd 9000
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- LeonLatex
- 1,5 bar
- Navn: Kjetil
- Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
- Sted: Brandbu
Ok. Da er jeg oppdatert. Hadde bilen på EU godkjenning på den lokale NAF testestasjonen i dag. Bruker den for der har jeg tatt fagbrevet og jobbet for mange år siden. Der lå avgasskravene godt innenfor de gjeldende krav. Så de4n smatt igjennom. Nå vet jeg av egen erfaring at ved denne stasjonen så kan de være utrolig pirkete. Så det var ikke helt smertefritt. Litt rust på et bremserør som egentlig er heltuproblematisk... enda.... og den yttre drivakselmansjetten på høyre side... Altså... jeg var oppunder der forrige uke og sjekket, og da merket jeg meg at den var litt tørrsprukket helt inne ved leddet, men ennå ikke noe som jeg ville brydd meg om enda. Så bilen er nok god nok, men det de ikke merket var den ene sprederen som har ett opprustet pærefeste (virker ikke).
Så tilbake til topic.... Hvordan er det med godkjenningspapirer fra speedparts stegene. Jeg har 3 toms fra turbo med race kat, open air og atmosfærisk avlastvent. og elekronikk steg 3. Har tenkt litt på grom calipper og skiver med tilhørende klosser. Skjønner at dette er en nødvendighet også for godkjenning hos biltilsynet. Vet ikke når dette kommer.
Han på NAF ville også se godkjenningspapirer på senkesettet.
Kjetil
PS. Så klart kan sikkert ole og bent på speedparts svare meg på mye av dette, men kan spare dems tid litt om jeg kan få svar her.
Så tilbake til topic.... Hvordan er det med godkjenningspapirer fra speedparts stegene. Jeg har 3 toms fra turbo med race kat, open air og atmosfærisk avlastvent. og elekronikk steg 3. Har tenkt litt på grom calipper og skiver med tilhørende klosser. Skjønner at dette er en nødvendighet også for godkjenning hos biltilsynet. Vet ikke når dette kommer.
Han på NAF ville også se godkjenningspapirer på senkesettet.
Kjetil
PS. Så klart kan sikkert ole og bent på speedparts svare meg på mye av dette, men kan spare dems tid litt om jeg kan få svar her.
Sist redigert av LeonLatex den 11 mar 2008, 00:04, redigert 1 gang totalt.

M96 9K CSE 2.3 HTT
SP - Steg 3 ++
SP - 3" eksos med frontrør og race kat
-
- 0.7 bar
- Medlemsnummer: 1361
- Navn: Stian
- Bil: '94 9000 CSE 2,3t
- Sted: Tysnes
Hei igjen allesammen.
Det ble ikke noe kjøp gitt.
Selgeren hadde "fjernet original APC" og "montert en mekanisk kran" for styring av turbotrykk.
Det ble for mye reodor løsning til at jeg vil begi meg utpå den der.....
Jeg har ikke noe problem med feil og mangler generelt sett, men når selgeren har revet vekk Trionic systemet og montert dit noe han har laget selv da er det utenfor min kompetanse å sette det sammen igjen.
Mulig at jeg er for skvetten, og at det hadde vært en smal sak å remontere den originale motorstyringen, men jeg tar ikke sjansen.
Skikkelig dumt for bilen så grei ut ellers.
Jubileums setene og greier (2 farget skinn)
Det kommer vel flere anledninger......
Stor takk til alle som har svart på tråden min og komet med gode innspill jeg tar med meg videre.
--
- Stian
Det ble ikke noe kjøp gitt.
Selgeren hadde "fjernet original APC" og "montert en mekanisk kran" for styring av turbotrykk.

Det ble for mye reodor løsning til at jeg vil begi meg utpå den der.....
Jeg har ikke noe problem med feil og mangler generelt sett, men når selgeren har revet vekk Trionic systemet og montert dit noe han har laget selv da er det utenfor min kompetanse å sette det sammen igjen.
Mulig at jeg er for skvetten, og at det hadde vært en smal sak å remontere den originale motorstyringen, men jeg tar ikke sjansen.
Skikkelig dumt for bilen så grei ut ellers.
Jubileums setene og greier (2 farget skinn)
Det kommer vel flere anledninger......

Stor takk til alle som har svart på tråden min og komet med gode innspill jeg tar med meg videre.
--
- Stian
MY09 9-3SC 1,9TiD
M94 9000 2,3t CSE
Godbilen!
M78 99 2,0L RIP
M94 9000 2,3t CSE

M78 99 2,0L RIP

- Edward N812
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
jaja, lykke til videre med leitinga da.. forresten har han ikke fjerna trionic, hehe. det vil si at han har kjørt bilen med datasprut. det er bare turbotrykkskontrollen han har tukla med, og det er jo null problem å få fiksa (såfremt motoren ikke har tatt skade av det allerede
)

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Det har ingen ting med saken å gjøre, dessverre. Hjelper deg ikke en meter mtp godkjenning av trim.LeonLatex(Weborakel) skrev:Hadde bilen på EU godkjenning på den lokale NAF testestasjonen i dag. Bruker den for der har jeg tatt fagbrevet og jobbet for mange år siden. Der lå avgasskravene godt innenfor de gjeldende krav.
Det kan du nok glemme gitt. Kjør og vær glad duLeonLatex(Weborakel) skrev: Så tilbake til topic.... Hvordan er det med godkjenningspapirer fra speedparts stegene. J

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- LeonLatex
- 1,5 bar
- Navn: Kjetil
- Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
- Sted: Brandbu
Ok. Som du forstår er det en god stund siden jeg dreiv og skrudde bil som jobb. Derfor trenger jeg en god del updates. Nå i det siste blir det hobbyskruing mm. Takk for gode svar fra dere begge to. Trenger nol øitt mer updates innenfor regelverk, men tar det ettersom behovene melder seg.Ingvar N629 skrev:Det har ingen ting med saken å gjøre, dessverre. Hjelper deg ikke en meter mtp godkjenning av trim.LeonLatex(Weborakel) skrev:Hadde bilen på EU godkjenning på den lokale NAF testestasjonen i dag. Bruker den for der har jeg tatt fagbrevet og jobbet for mange år siden. Der lå avgasskravene godt innenfor de gjeldende krav.Det kan du nok glemme gitt. Kjør og vær glad duLeonLatex(Weborakel) skrev: Så tilbake til topic.... Hvordan er det med godkjenningspapirer fra speedparts stegene. J...på eget ansvar
Kjetil

M96 9K CSE 2.3 HTT
SP - Steg 3 ++
SP - 3" eksos med frontrør og race kat