95 eller 98 oktan p? 93ss
Moderator: Moderatorer
95 eller 98 oktan på 93ss
Har en 2003 93ss 1,8t med BSR sitt motorstyringsprogram (208Hk), i "bruksanvisningen" står det at jeg må bruke 98 oktan. Har det noe å si? Har kjørt med 95 oktan og det funker fint
De som har greie på det sier vel at man skal benytte 98 oktan, men at 95 oktan går bra på vinteren. Dette har vel å gjøre med bensinens motstandsdyktighet mot selvantenning og tenningsbank.
Men ettersom BSR sier 98 oktan, så hvorfor ikke bruke det? Prisforskjellen er nok ikke så stor hvis du tar forbruket i betraktning og regner etter.
Men ettersom BSR sier 98 oktan, så hvorfor ikke bruke det? Prisforskjellen er nok ikke så stor hvis du tar forbruket i betraktning og regner etter.
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance
har selv prøvd ut 95 oktan vs. 98 oktan..
Kjøring: klarte ikke merke forskjell..
temperatur: temperaturmåleren viste høyere temperatur på kjølevannet enn med kjøring med 98 oktan ved aksellerasjon og forbikjøring...
hm.... har ikke målt tempen i grader og celsius.... men som "svirebror" sier om 95 vs 98 oktan på snøskuter: 98 oktan gir bedre forbrenning og kjøling....
vel.. er kun hjemmemek.. hva sier dere andre??
Kjøring: klarte ikke merke forskjell..
temperatur: temperaturmåleren viste høyere temperatur på kjølevannet enn med kjøring med 98 oktan ved aksellerasjon og forbikjøring...
hm.... har ikke målt tempen i grader og celsius.... men som "svirebror" sier om 95 vs 98 oktan på snøskuter: 98 oktan gir bedre forbrenning og kjøling....
vel.. er kun hjemmemek.. hva sier dere andre??
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Innlegg: 2016
- Registrert: 06 mar 2003, 01:00
- Sted: oslo
- Kontakt:
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Alle med APC må kjøre 98 oktan, alt annet er bare å lure seg selv.
Det du sparer på literen med 95 oktan tar du igjen på økt forbruk, så
da er du like langt, bortsett fra at du har en bil som leverer 95% av
oppgitt effekt.
Og "Premium" eller "V-power" er allerede avslørt som rent juks,
dårligere egenskaper enn vanlig 95 oktan.
Det du sparer på literen med 95 oktan tar du igjen på økt forbruk, så
da er du like langt, bortsett fra at du har en bil som leverer 95% av
oppgitt effekt.
Og "Premium" eller "V-power" er allerede avslørt som rent juks,
dårligere egenskaper enn vanlig 95 oktan.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T