95 eller 98 oktan p? 93ss

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
PerAB
Innlegg: 4
Registrert: 05 apr 2004, 01:00

95 eller 98 oktan på 93ss

Legg inn av PerAB » 09 mai 2004, 14:56

Har en 2003 93ss 1,8t med BSR sitt motorstyringsprogram (208Hk), i "bruksanvisningen" står det at jeg må bruke 98 oktan. Har det noe å si? Har kjørt med 95 oktan og det funker fint

Brukeravatar
Aeroild
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 02 jul 2003, 01:00

Legg inn av Aeroild » 09 mai 2004, 17:09

De som har greie på det sier vel at man skal benytte 98 oktan, men at 95 oktan går bra på vinteren. Dette har vel å gjøre med bensinens motstandsdyktighet mot selvantenning og tenningsbank.

Men ettersom BSR sier 98 oktan, så hvorfor ikke bruke det? Prisforskjellen er nok ikke så stor hvis du tar forbruket i betraktning og regner etter.
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance

ArntR.

Legg inn av ArntR. » 10 mai 2004, 15:25

har selv prøvd ut 95 oktan vs. 98 oktan..

Kjøring: klarte ikke merke forskjell..

temperatur: temperaturmåleren viste høyere temperatur på kjølevannet enn med kjøring med 98 oktan ved aksellerasjon og forbikjøring...

hm.... har ikke målt tempen i grader og celsius.... men som "svirebror" sier om 95 vs 98 oktan på snøskuter: 98 oktan gir bedre forbrenning og kjøling....

vel.. er kun hjemmemek.. hva sier dere andre??

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 10 mai 2004, 20:35

Eg køyer konsekvent på 98 Blyfri på 900-en sjølv om den er standard, har ifrå mekanikarar på SAAB at bilen både går betre og billigare ved bruk av 98BF, og det stemmer ihvertfall med mine erfaringar solongt.

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 10 mai 2004, 20:47

98 er turbobensin, 95 er sugebensin... Til og med i instruksjonsboka til Audi stod det at ved bru av 98 blyfri:250nm, 95 blyfri 240nm, (2,8 V6). Så forskjell er det, og jeg vil tro at det er større forskjell på turbobiler.
Jeg kjører kun på 98.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 11 mai 2004, 08:07

Alle med APC må kjøre 98 oktan, alt annet er bare å lure seg selv.
Det du sparer på literen med 95 oktan tar du igjen på økt forbruk, så
da er du like langt, bortsett fra at du har en bil som leverer 95% av
oppgitt effekt.

Og "Premium" eller "V-power" er allerede avslørt som rent juks,
dårligere egenskaper enn vanlig 95 oktan.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Svar