Check Engine lampen lyser - 9-5 Estate 2000 modell

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Tore N10
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Sted: Lierskogen

Check Engine lampen lyser - 9-5 Estate 2000 modell

Legg inn av Tore N10 » 13 mai 2004, 08:04

Hei !
På vei til barnehagen idag for å levere minste jenta så begynte check engine lampa å lyse.
Det helt greit å kjøre så lenge jeg hadde fremdrift og kunne holde et vist turtall, men med en gang jeg stopper pga. lyskryss, kø eller lign. så kutter motoren.

Noen som har en ide på hva det kan være ?
Tore N10

Gjest

Legg inn av Gjest » 13 mai 2004, 08:10

Jeg Ville ikke ha kjørt en meter til førjeg hadde funnet ut hva feilen var...Fordi at det kan fort bli mye verre

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 13 mai 2004, 08:22

Check engine lyser vanligvis når det er feil med innsprøytingssystemet.
Få bilen tauet til et SAAB-verksted og få dem til å lese av feilkoder. Det
pleier de å gjøre gratis for meg med forventninger om å få jobben
etterpå.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Gjest

Legg inn av Gjest » 13 mai 2004, 08:27

Merkeverksted er nok det eneste lure nå, ja...
Ser du er fra Heggedal. Jeg bor selv på Hvalstad og vil anbefale deg å dra inn til Saab-Huset på Skøyen, selv om Aeroauto på Billingstad er nærmere.
Der er det topp serviceinnstilling i motsetning til på Billingstad hvor jeg har opplevd å måtte "komme tilbake om tre dager" for å lese av feilkoden...

tgabriel
Sted: Asker

Legg inn av tgabriel » 13 mai 2004, 08:29

Hmm. Så var det dette med pålogging, da... :lol:
tgabriel N30600 Saab 9-5 Est 2,0 SE Aut - SP1

Tore N10
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av Tore N10 » 13 mai 2004, 08:54

Jeg leste i håndboken at jeg kunne kjøre til nærmeste SAAB verksted, og siden jeg var på Hvalstad så var det ikke så langt til Aeroauto.
Hele familien min har kjøpt biler der - fadern, brodern og meg, opptil flere pr stk, så jeg regner med at de får sett på den iløpet av dagen.
(håper jeg da !)
Tore N10

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Legg inn av Orjan N235 » 13 mai 2004, 11:13

Hei,
Dette var egentlig ment aa vaere et innlegg til "2,0t = 165hk", men svarer her istedetfor:
Midt i romjula lyste "check engine" lampa i min 2.0 Motoren doede paa tomgang, men jeg kom meg de siste 200m hjem. Resultat-> NAF bergningsbil+verksted-bil i over ei uke. Hos Din Bil i Tr.heim sa de at styringsprogrammet hadde gaatt over i hjelpe-/noedmodus. Nytt styringsprogram ble lastet inn og alt som evt. maatte vaere av trimm var naa tilbake til originalt. Forrige eier opplyste at bilen ikke hadde vaert trimmet. Jeg har heller ikke trimmet bilen, mer av oekonomiske grunner enn mangel paa lyst.

Til poenget:
Selv min samboer syntes bilen var dauere aa kjoere etter denne "oppgraderingen" av software. Kan det hende den nye softwaren er nedjustert til 150hk, mens den gamle var ~165hk? Ref: "2,0t = 165hk?" (eller var det muligens en aldri saa liten trim med paa kjoepet...)
Samtidig skal det kanskje nevnes at under denne "oppgraderingen" fant SAAB noen "ulyder" i drivverket. Dette var en reperasjon SAAB tok paa sin kappe, selv om garantien var utloept (sevicebok fulgt). Er usikker paa om bilen gikk tregere etter oppgraderingen eller etter reperasjonen. Uansett mener jeg bilen gaar tregere naa. Spesielt ved lavere turtall virker det som den sliter/bruker lenger tid for aa hente kraft.
Jeg innbiller meg at lyden ved hoyere turtall er anderledes ogsaa, og kvier meg nesten for aa gi litt ekstra gass (tragisk! :cry: ).

Uansett har jeg tenkt meg tilbake paa verkstedet for aa faa de folka til aa ta seg en proevetur. Jeg mistenker de sier alt er normalt. Da har jeg kanskje faatt overtalt min samboer at trimming er noedvendig.
Ikke saa galt at det er godt for noe.
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Kjoering med Check Engine lampen lysende

Legg inn av Orjan N235 » 13 mai 2004, 11:22

Kan foroevrig nevne at jeg ble anbefalt aa bruke bilbergningsbil for aa frakte bilen til verksted da Check Engine lampa mi lyste. Bor ca 20 km fra SAAB verksted.
mvh,
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Brukeravatar
Edonis
0.7 bar
0.7 bar
Navn: Alexander
Bil: 1995 Saab 9000 CD

Legg inn av Edonis » 13 mai 2004, 11:58

Anonymous skrev:Merkeverksted er nok det eneste lure nå, ja...
Ser du er fra Heggedal. Jeg bor selv på Hvalstad og vil anbefale deg å dra inn til Saab-Huset på Skøyen, selv om Aeroauto på Billingstad er nærmere.
Der er det topp serviceinnstilling i motsetning til på Billingstad hvor jeg har opplevd å måtte "komme tilbake om tre dager" for å lese av feilkoden...
Svært så mange Askerbøringer det var her, men jeg har selv lagt merke til at det går veldig mange Saaber i Asker og Bærum i forhold til hva salgstatistikkene kan vise til. Bor faktisk også på Hvalstad :) Synes egentlig ikke Aeroauto er verdens beste forhandler, ved kjøp av nybil manglet det felgene vi hadde bestillt, ryggesensor manglet og de hadde polert listene slik at det var mange hvite flekker. Saablogo til navet manglet også, men alt har selvfølgelig blitt rettet opp. Allikevel, det blir litt irriterende. Forrige bilen, en 9k CD var kjøpt på Saab-Huset og der har jeg gode erfaringer. Fordelen med Aeroauto er at det ligger i umiddelbar nærhet :)

tgabriel

Re: Kjoering med Check Engine lampen lysende

Legg inn av tgabriel » 13 mai 2004, 11:58

Orjan N235 skrev:Kan foroevrig nevne at jeg ble anbefalt aa bruke bilbergningsbil for aa frakte bilen til verksted da Check Engine lampa mi lyste. Bor ca 20 km fra SAAB verksted.
Det er ikke alltid at "Limp Home"-funksjonen slår seg på selv om Check Engine-lampa lyser. Noen feilkoder dreier seg om "ufarlige" ting som f.eks. "For fet drivstoffblanding (0172)". Jeg kjørte i flere uker med denne feilen mens jeg ventet på å få skiftet dyser. Litt høyere forbruk og forholdsvis dau, men ellers OK.
tgabriel N30600 Saab 9-5 Est 2,0 SE Aut - SP1

Gjest

Legg inn av Gjest » 13 mai 2004, 12:53

Styr unna Aeroauto på Billingstad - de vil gjerne skru mer enn nødvendig. Hadde en episode i vinter der de ville bytte deler og skru for 10-12000 kroner, inklusive bytte av slitedeler som var skiftet på annet Saab-verksted to uker tidligere. Etter nærmere sjekk viste det seg at halvparten av det de påpekte var tull og rent oppspinn.

Gjest

Legg inn av Gjest » 13 mai 2004, 14:26

Da er bilen klar :)
Den hadde gått i en Limp-Home funksjon pga noe tull med turboen.
Mener han sa at et stag eller lign. var løst.

Så nå gjenstår det bare å se hvor mye de skal ha.... :roll:

Tore N10
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av Tore N10 » 13 mai 2004, 14:27

Glemte å logge meg inn :-x
Tore N10

Svar