varmgang i veiv? se bilde i tråden
Moderator: Moderatorer
- Dopus
- 2.0 bar
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
varmgang i veiv? se bilde i tråden
Har tatt ned bånnpannen på min saab 9-5 . Silen var ganske så tett med dritt. Det jeg lurer på nå er om det går ann å plukke ut og skifte kunn silen eller må man kjøpe hele pickup røret med sil. Eventuel hvor mye koster dette.
Sist redigert av Dopus den 04 apr 2008, 16:02, redigert 2 ganger totalt.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
speedparts steg 2
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: skifte sil i bånnpannen. hva koster denne?
Vet ikke hva en ny koster men om du legger den du har i diesel og bruker trykkluft til å blåse den ren så blir den nok bre igjen.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Dopus
- 2.0 bar
står i diesel nå over natten. samme gjør bånnpannen. Virker som om noe av det som satt i filteret ikke var kokset olje, men heller rester fra oljeslange(r). tror jeg skal skifte dem slangene som ikke fulgte med i veivhusventilasjons oppdateringen jeg innstallerte i fjor høst. noen som vet pris på disse. tror det er snakk om to slanger. mulig det er fra den plasttanken og ned og en som går til turboen.
Turboen hadde forresten en del vandring i akselen. så denne bør jeg vel også skifte innen kort tid.
Turboen hadde forresten en del vandring i akselen. så denne bør jeg vel også skifte innen kort tid.
speedparts steg 2
speedparts steg 2
- Dopus
- 2.0 bar
hmm. Dette ser ikke bra ut. toppakningen lekker. ser ut til å være fra siden hvor kamkjeden sitter. veiv viser mulige tegn på varmegang pga dårlig smøring.....muligens har ikke hatt nede noen lagre enda for å sjekke.

speedparts steg 2
speedparts steg 2
- Dopus
- 2.0 bar
Re: varn\mgang i veiv? se bilde i tråden
har fått tilbakemeldinger om at denne missfaringen også eksisterer på andre folks biler hvor man har hatt nede bunnpannen. og mest sansyligvis skal være slik.(fra et annen SAAB forum) Da gjenstår det jo bare å skifte topppakning og turbo.
Var og snakket med en pensjonert mekaniker som nå jobbet i dele avdelingen hos min lokale Saab forhandler. Veldig grei fyr å snakke med ( stod faktisk og snakket med oss 10 min etter arbeidstiden hans var over) han mente jeg burde ha sjekket lagrene i forbindelse med veiva.men mente at dette ikke var noe vanlig problem selv når oljesilen har vært ganske så tett. Dem eneste gangene dem har skiftet disse var ved en motor overhaling på grunn av høyt oljeforbruk. I tillegg fikk jeg opplyst at man burde kunne høre det på motorgangen dersom disse var unormalt mye slitt. Spurte om turboen (min har litt mye slark i turbin akslingen) og han anbefalte faktisk å kjøpe en biltema turbo i stedet for deres, han hadde selv innstallert en slik en i et familimedlems 9-5 og hadde et positivt inntrykk av disse. og Oem turboer var noes så inni "#¤"¤"# dyre som han selv sa.
Fikk også tips om at jeg kunne prøve å etterteite toppboltene på grunn av lekasjen fra topppakiningen,( noe jeg allerede har gjort, som kunn ga kortvarig effekt), dersom dette ikke fikset problemet var det bare å skifte toppakningen som ville hjelpe. noen han annslo til å være en dags arbeid hos dem( Det vill vel si 2-3 dager for en som ikke har gjort det før). Hmm og jeg som hadde svartmalt hele situasjonen og faktisk tatt et søk etter byttemotor... over reaksjon kanskje. hehe
1 prioritet toppakning deretter turbo er planen.
Var og snakket med en pensjonert mekaniker som nå jobbet i dele avdelingen hos min lokale Saab forhandler. Veldig grei fyr å snakke med ( stod faktisk og snakket med oss 10 min etter arbeidstiden hans var over) han mente jeg burde ha sjekket lagrene i forbindelse med veiva.men mente at dette ikke var noe vanlig problem selv når oljesilen har vært ganske så tett. Dem eneste gangene dem har skiftet disse var ved en motor overhaling på grunn av høyt oljeforbruk. I tillegg fikk jeg opplyst at man burde kunne høre det på motorgangen dersom disse var unormalt mye slitt. Spurte om turboen (min har litt mye slark i turbin akslingen) og han anbefalte faktisk å kjøpe en biltema turbo i stedet for deres, han hadde selv innstallert en slik en i et familimedlems 9-5 og hadde et positivt inntrykk av disse. og Oem turboer var noes så inni "#¤"¤"# dyre som han selv sa.
Fikk også tips om at jeg kunne prøve å etterteite toppboltene på grunn av lekasjen fra topppakiningen,( noe jeg allerede har gjort, som kunn ga kortvarig effekt), dersom dette ikke fikset problemet var det bare å skifte toppakningen som ville hjelpe. noen han annslo til å være en dags arbeid hos dem( Det vill vel si 2-3 dager for en som ikke har gjort det før). Hmm og jeg som hadde svartmalt hele situasjonen og faktisk tatt et søk etter byttemotor... over reaksjon kanskje. hehe
1 prioritet toppakning deretter turbo er planen.
speedparts steg 2
speedparts steg 2
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: varmgang i veiv? se bilde i tråden
Skjønte ikke hva bildet var av før jeg så det siste innlegget ditt, for bildet er jo ikke så godt. Den blåfargen du ser på veiva der er normal. Å måle slitasjen på selve veiva er det ikke så greit å gjøre selv, men i teorien skal den ikke være sliten da lagerskålene skal slites først.
Hvor lekker det fra toppakninga di da? Om det er ved registerkåpa så er det ikke så unormalt, og heller ikke så farlig så lenge den er tett og fin ellers. Bruk litt pakningssilikon når du monterer registerkåpa, så blir det nok bra.
Når det gjelder turbo så ville jeg heller ha satt inn en TD04 da de er mye mer holdbare. Du trenger da olje- og vannrør fra en aero, evt har Speedparts en monteringssats med stålomspunnede slanger som ser bra ut. Den her helt sikkert billigere enn å gå på Saab og handle rør fra en aero iallfall.
Hvor lekker det fra toppakninga di da? Om det er ved registerkåpa så er det ikke så unormalt, og heller ikke så farlig så lenge den er tett og fin ellers. Bruk litt pakningssilikon når du monterer registerkåpa, så blir det nok bra.
Når det gjelder turbo så ville jeg heller ha satt inn en TD04 da de er mye mer holdbare. Du trenger da olje- og vannrør fra en aero, evt har Speedparts en monteringssats med stålomspunnede slanger som ser bra ut. Den her helt sikkert billigere enn å gå på Saab og handle rør fra en aero iallfall.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Dopus
- 2.0 bar
finner ikke det konverteringssettet lenger hos speedparts...rart hadde det før. Når det gjelder toppakning så har jeg alle symptomene. litt hvit røyk fra eksosen, går litt røfft det første halve minuttet når den har stått en stund. pluss at når jeg hadde nede bunnpanna dryppet det dråper fra den ene syllinderen med jevne mellomrom. pluss at når en ser opp i sylinderen fra undersiden av bilen så hvirker den temmlig blank og ren. så allt tyder på topppakning. nå har jeg inntil videre fått montert allt på plass igjen. men og bilen fungerer bedre enn før. ingen kvining ved kaldstart. herligt. men topp og turbo står på programmet. sammt skifte av diverse slanger som virket for myke til at dem skal brukes over alt for lang tid. Har i tillegg tenkt å ta av ventilkåpa innen kort tid for å sjekke at det ikke ligger for mye dritt der. hadde den av i fjord høst men det var før jeg renset sila for sludge, bedre å være på den sikre siden og det er en rellativt lett jobb.
Anngående TD04 turbo. vill orgninal programmvaren tilpasse seg denne turboen. eller er jeg nødt til å bruke trimmprogramm.
Tusen takk for alle innspill...mottas med stor takk.
Anngående TD04 turbo. vill orgninal programmvaren tilpasse seg denne turboen. eller er jeg nødt til å bruke trimmprogramm.
Tusen takk for alle innspill...mottas med stor takk.
speedparts steg 2
speedparts steg 2
- Kurt N597
- 1.2 bar
- Medlemsnummer: N597
- Navn: Kurt
- Bil: 9-5 Aero Estate
- Sted: Tromsø
Speedparts har dette, men det ser ut som Bent har fått feil på den linken som skal gå til oppgraderingsturboene. Man havner jo bare hos standardturboene.
Ellers kan det jo lønne seg å legge inn en annonse under deler kjøpes...
Ellers kan det jo lønne seg å legge inn en annonse under deler kjøpes...

mvh Kurt N597
Saab 9-5 Aero Estate
Saab 9-5 Aero Estate