Hvordan lettest fjerne de gamle ventiltetningene.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Hvordan lettest fjerne de gamle ventiltetningene.

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 07 apr 2008, 15:20

Har så vidt begynt å demontere toppen min. Kammen av, ventilløfteren av, ventilfjær ut, men etter å ha tatt ut ventilen, så skal jeg ha av ventiltetningen. Er ikke så lett å se nedi der, men tetningen satt farlig godt altså! Er for litt vold, men vil ikke ødelegge noe som gjør at alt sar lengre tid.... :?

Og et tileggsspørsmål: skal ha på en T5 korttopp på Åge nå, Men den er SKITTEN. Hva skal jeg legge den i så den blir blank som gull?
Diesel?
Motorvask?
Koking?
Sitronsyre har jeg også hørt om!
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Hvordan lettest fjerne de gamle ventiltetningene.

Legg inn av Ingvar N629 » 07 apr 2008, 15:46

Kan jo være lurt å plane toppen uansett da, og da får du vaksa den i koker i samme slengen. Blir gullende rein!

Det finnes et eget verktøy for å ta ut gamle ventiltettinger, men det er også mulig å bruke en lang , slank nebbtang med bøy på. Vær veldig forsiktig så du ikke ødelegger ventilstyringa.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
kristianur N1169
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 795
Registrert: 26 sep 2007, 22:16
Medlemsnummer: 1169
Navn: Kristian Strømstad
Bil: 1987 900 t16 2d
Sted: Trondheim

Re: Hvordan lettest fjerne de gamle ventiltetningene.

Legg inn av kristianur N1169 » 07 apr 2008, 16:07

Eller hvis du ikke skal plane, så kan dem sikkert vaske den læll på verkstedet.
Kristian

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Hvordan lettest fjerne de gamle ventiltetningene.

Legg inn av Pål N526 » 07 apr 2008, 16:17

ikke bruk en nebbtang da den har skarpe kanter. bruk heller en "cg-ring" tang. regner med at du veit hva det er, men ser slik ut og egenskapen er at den er 90° med runde kanter slik at du slipper å skade ventilstyringa:) når du skal sette på plass tetningane så funker det fjell med en lang-kopp i som går nøyaktig på tetninga og med forlenger så kan du presse den på for hand slik at du slipper å kakke i stykker noe 8)

Bilde
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: Hvordan lettest fjerne de gamle ventiltetningene.

Legg inn av Haaka » 07 apr 2008, 20:06

*Host* Zegerringtang

Svar