Hei folkens!
Skrev ett innlegg for en tid tilbake, der hvor jeg beskrev noe som kunne være sludge.
I dag fikk jeg svar fra Mr Mekonom...Registeret hadde "gnagd" på registerdekselet(eller en oljekanal??), og slitt et hull. Det førte til at oljetrykket var helt borte.
Nå skal det sies at motoren var bra ren på innsiden(bekreftet av verkstedsmenneskene), så sludge problematikk var det ikke.
Motoren har gått kun 104', og for min egen del opplever jeg det som merkelig at kjedet blir slitt så fort...(har en 96 900Se, og den har gått 250 med samme kjede...)
Det er snakk om en 02 modell 95...Er ikke dette noe som faller inn under den utvidete garantien??
Noen som har en bering på pris her???(mekonom antydet 15-20' for jobben + deler)
Takker for alle svar!!
Registerkjede!
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Registerkjede!
Vet ikke helt om jeg forstår beskrivelsen din helt. 

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Registerkjede!
Hehe...beklager om jeg var uklar!
Her er hele saken:
For en måneds tid siden begynte oljelampen plutselig å lyse. Etter å ha vært innom her fikk jeg en del meget gode tilbakemeldinger, og jeg antok at lampen lyste pga dårlig oljetrykk, som en konsekvens av oljesludge.
Prøvde å flushe motoren, men det gav ingen effekt.
Nå sendte jeg den på verksted, og de kunne konstanter at lampen lyste pga absolutt 0 oljetrykk. Årsaken til dette var et "registerkjedet var slitt og slakt, og dette hadde igjen ført til at kjedet hadde slitt hull på "registerdekselet" noe som førte til at når pumpen forsøkte å suge opp olje, tok den bare inn luft.."
Bilen er som nevnt en 2002 modell 95, og har kun gått 104000. Med min kjempebegrensede kunnskap om bil syntes jeg det var noe kort kjørelengde for at kjedet skal bli så slitt...(har som nevnt en eldre 900 modell).
Er dette noe som kan gå under den utvidete garantien Saab utstedte på disse motorene...dersom ikke....hva kan dette koste meg(grøss og gru
)
Her er hele saken:
For en måneds tid siden begynte oljelampen plutselig å lyse. Etter å ha vært innom her fikk jeg en del meget gode tilbakemeldinger, og jeg antok at lampen lyste pga dårlig oljetrykk, som en konsekvens av oljesludge.
Prøvde å flushe motoren, men det gav ingen effekt.
Nå sendte jeg den på verksted, og de kunne konstanter at lampen lyste pga absolutt 0 oljetrykk. Årsaken til dette var et "registerkjedet var slitt og slakt, og dette hadde igjen ført til at kjedet hadde slitt hull på "registerdekselet" noe som førte til at når pumpen forsøkte å suge opp olje, tok den bare inn luft.."
Bilen er som nevnt en 2002 modell 95, og har kun gått 104000. Med min kjempebegrensede kunnskap om bil syntes jeg det var noe kort kjørelengde for at kjedet skal bli så slitt...(har som nevnt en eldre 900 modell).
Er dette noe som kan gå under den utvidete garantien Saab utstedte på disse motorene...dersom ikke....hva kan dette koste meg(grøss og gru

Re: Registerkjede!
Det skal gå under motorgarantien det ja, da en av årsakene med de problemene de har hatt med den motoren gjør at kjedene slites litt vel fort..
Så hvis du har service heftet i orden (tatt i rett tid å ikkekjørt for mye over mellom hver service) så skulle det nok gå greit å få det på garanti. hvis ikke blir det nok dyrt ja...ligger vel på rundt 15k hos merkeverksted bare for å skifte balanse og registerkjede å så kommer det nok tillegg for de deler du eventuelt trenger iom at du har vært uten oljetrykk... registerdeksel, oljepumpe...
Så hvis du har service heftet i orden (tatt i rett tid å ikkekjørt for mye over mellom hver service) så skulle det nok gå greit å få det på garanti. hvis ikke blir det nok dyrt ja...ligger vel på rundt 15k hos merkeverksted bare for å skifte balanse og registerkjede å så kommer det nok tillegg for de deler du eventuelt trenger iom at du har vært uten oljetrykk... registerdeksel, oljepumpe...
- biggs
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 88
- Registrert: 16 mar 2008, 09:37
- Medlemsnummer: N1366
- Bil: 9-3 2.0T '00 Steg 3
- Sted: Bergen for et år
Re: Registerkjede!
Høres ihvertfall ut som noe som kan gå på den utvidede garantien.
9-3 2.0T -00
PIRI!
PIRI!
- biggs
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 88
- Registrert: 16 mar 2008, 09:37
- Medlemsnummer: N1366
- Bil: 9-3 2.0T '00 Steg 3
- Sted: Bergen for et år
Re: Registerkjede!
Du kom meg i forkjøpet ja. Siden Speedparts har hatt fingra i kjerra mi, kan jeg se langt etter å få noe slikt på garantien. Har begynt å tikke litt ja.
9-3 2.0T -00
PIRI!
PIRI!
Re: Registerkjede!
Skal snakke med verkstedet på mandag, og se om vi får til dette....utrolig kjedelig sak likevel
Takker for tilbakemeldinger!!

Takker for tilbakemeldinger!!