Øvre dødpunkt ved toppakningskifte

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Trazor
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 11 jan 2008, 20:16
Medlemsnummer: N1335
Sted: Bergen

Øvre dødpunkt ved toppakningskifte

Legg inn av Trazor » 11 apr 2008, 09:36

Driver å demonterer toppen på min 900 Aero, og da så vi at når svindhjulet er ved TDC, så er ikke kammene ved TDC, og vice versa. Er dette normalt, eller skal de være i TDC samtidig?
SAAB 900 Aero, 1985.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Øvre dødpunkt ved toppakningskifte

Legg inn av Ingvar N629 » 11 apr 2008, 09:44

Veiva roterer jo to runder for hver runde kammene gjør. Roter veiva en runde, så stemmer det nok.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Trazor
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 11 jan 2008, 20:16
Medlemsnummer: N1335
Sted: Bergen

Re: Øvre dødpunkt ved toppakningskifte

Legg inn av Trazor » 11 apr 2008, 11:43

Men da skulle i hvertfall en av kammene vært i TDC når veiven var i 0?
SAAB 900 Aero, 1985.

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Re: Øvre dødpunkt ved toppakningskifte

Legg inn av Surbotaab N369 » 11 apr 2008, 13:29

Trazor skrev:Men da skulle i hvertfall en av kammene vært i TDC når veiven var i 0?
Nope... kammene roterer likt... men de snurrer 0,5 runde mens veiva snurrer en hel!

Trazor
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 11 jan 2008, 20:16
Medlemsnummer: N1335
Sted: Bergen

Re: Øvre dødpunkt ved toppakningskifte

Legg inn av Trazor » 12 apr 2008, 15:43

Ok, så hakket i begge kammene skal være linet opp med hakket i bøylene samtidig?
SAAB 900 Aero, 1985.

Svar