Andel skinn/pvc i skinnsetene i 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Edonis
0.7 bar
0.7 bar
Navn: Alexander
Bil: 1995 Saab 9000 CD
Sted: Asker

Andel skinn/pvc i skinnsetene i 9-5

Legg inn av Edonis » 14 mai 2004, 22:49

Da jeg leste en artikkel i det fortreffelige bilbladet MOTOR *kremt* kom det frem at bilindustrien flittig tok i bruk pvc istedenfor skinn i deres "skinnseter". Jeg tok så derfor å sendte en mail til SAAB hvor jeg spurte hvilke deler av setene som faktisk var skinn og fikk følgende som svar:
Vi beklager sent svar på grunn av ferie.
Fabrikken opplyser at alle sitteflater er i skinn (rygg og sete), resten er
i PVC.

Med vennlig hilsen
General Motors Norge AS

K. Hovda
Dette hadde ikke selger opplyst oss (sportskinnseter- ikke delskinn) så vi trodde at det hele var i skinn. Har noen av dere andre blitt informert om at mesteparten av setet faktisk er i PLAST? Eller visste dere dette fra før?

ArntR N315
2.0 bar
2.0 bar
Sted: Alta, Finnmark

Legg inn av ArntR N315 » 15 mai 2004, 09:03

Jeg leste samme artikkel i motor.

De to siste saab'ene jeg har hatt, -90 9000 CD og -96 9000 CD, hvor begge var utstyrt med skinninteriør.
-90 modellen var en "japan"-utgave, da den var en bruktimport fra Tokyo i Japan. -96-modellen bar mere plast preg over seg, da sprikkene viste hvitt under "læret". Det samme kan sies om -90 modellen.

Begge var/er en stor skuffelse da førerplassen veldig fort fikk "slitasje"-skade.

Scottish-leather-merket er en vits....

Har noen prøvd et ekte skinnsete??? Det er som å sitte i en stressless... 8)
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 16 mai 2004, 10:48

En slepp då å vere professor for å finne ut kva som er skinn og kva som er ikkje er skinn på min 900 ihvertfall, om en ser litt etter ser eg at seteflata (rygg og sete) er i skinn, pluss nakkestøtta selfølgelig, og at resten av setet er i i eit anna materiale som er meir ut som PVC.
Det same kan seiast om baksetet, der er alt i skinn, minus to felt under kvar ytterplass.

Men det er slik om du kjøper skinnmøblar i den rimlige enden av skalaen også, sidene er somregel PVC og seteflata er i skinn. No kjenner eg ikkje Ekornes (det er dei som produserar den originale Stressless), men du skal ikkje sjå vekkifrå at ein del av deira produkt også er delvis produsert i PVC.

Ellers er det eit sjokk for meg (mykje større enn at skinnseta har litt PVC bak seta) at SAAB Norge har slutta å underteikne med SAAB Norge, men no har starta med å skrive GM Norge AS. :cry: :cry: :cry:

Svar