Clutch-verktøy

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Sigurd
Innlegg: 8
Registrert: 21 aug 2007, 10:45
Sted: Bergen

Clutch-verktøy

Legg inn av Sigurd » 19 apr 2008, 19:54

Hei! Skal bytte bytte clutch/slavesylinder på min saab 9000i 89. Har aldri gjort noe lignende så det skal bli interresant! Har observert at det finnes et clutchverktøy (art nr. 42-79506 hos mekonomen) formet som en ring med en tapp på.
Er det noen erfarne skruere som kan svare på om et slikt verktøy et must eller går det greit uten?

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Clutch-verktøy

Legg inn av Edward N812 » 19 apr 2008, 20:12

er det et sentreringsverktøy? i så fall: du bør ha det, for å ikke slite lamellen på clutchen din skeivt... øyemål strekker ikke alltid til ;)

om det er et annet type verktøy får en nnen type person svare ;)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Sigurd
Innlegg: 8
Registrert: 21 aug 2007, 10:45
Sted: Bergen

Re: Clutch-verktøy

Legg inn av Sigurd » 19 apr 2008, 21:04

Hei Edward! Nei snakker ikke om sentreringsverktøy, det er heller et verktøy for å spenne fri clutsjen.

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Re: Clutch-verktøy

Legg inn av KongerudN344 » 19 apr 2008, 21:08

Nå er jeg ute på litt tynn is, men på OG900 er det også en ring man bruker for å spenne opp klutsjen.. Veit ikke om det er noe lignende du tenker på. Den ringen trenger man ikke, går fint med gamle bremserør eller noe lignende..

Faktisk syntes jeg bremserør funka bedre enn ring :roll:
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Sigurd
Innlegg: 8
Registrert: 21 aug 2007, 10:45
Sted: Bergen

Re: Clutch-verktøy

Legg inn av Sigurd » 19 apr 2008, 21:13

Den er god. Da sier vi at jeg ikke trenger den til det motsatte er bevist :wink:

Brukeravatar
kristianur N1169
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 795
Registrert: 26 sep 2007, 22:16
Medlemsnummer: 1169
Navn: Kristian Strømstad
Bil: 1987 900 t16 2d
Sted: Trondheim

Re: Clutch-verktøy

Legg inn av kristianur N1169 » 19 apr 2008, 21:33

Ringen er veldig fin den, hvis du har denne
Bilde
Uten den må du lirke ringen inn på en og en tapp og det er veldig vanskelig, ihvertfall hvis du er alene, da den er veldig stiv.
Da tror jeg det funker bedre med bremserør e.l. som kongerud sier.

Kan noen forresten fortelle meg om det er riktig sted og feste den kroken? Har ikke helt turt å trekke i skikkelig enda :D
Kristian

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Clutch-verktøy

Legg inn av Børre N17 » 19 apr 2008, 21:50

Joda, riktig plass det. Men om clutchen funker (f.eks ved kasse skifte) så er det jo greit med ring da, bare å trykke inn pedalen og plassere ringen.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Clutch-verktøy

Legg inn av Tor N12 » 19 apr 2008, 21:53

Trådstarter spør på en 9000, der trenger man ikke noe spesialverktøy for å skifte clutchen, men som Edward sier så kan jo et sentreringsverktøy gjøre det litt enklere å få på girkassa etterpå.
Den spaken dere viser er jo kun for 90/99 og og900.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Re: Clutch-verktøy

Legg inn av heinrich » 20 apr 2008, 17:29

OT: Hvor får man tak i den stangen, og hvor mye koster den??
OT2: Hvordan funker sentreringsverktøy på OG900? Kommer man til med det når motoren er i bilen, eller burde man gjøre det med motoren på pall/stativ?

Mvh Henrik
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Brukeravatar
kristianur N1169
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 795
Registrert: 26 sep 2007, 22:16
Medlemsnummer: 1169
Navn: Kristian Strømstad
Bil: 1987 900 t16 2d
Sted: Trondheim

Re: Clutch-verktøy

Legg inn av kristianur N1169 » 20 apr 2008, 18:07

Sånn stang låner man bare av Sigmund, som har alt.
Fra spøk til revolver; Trodde clutchene var kliss like jeg, bare annen dim. Så mye peiling hadde jeg på 9000 :D
Kristian

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Re: Clutch-verktøy

Legg inn av KongerudN344 » 20 apr 2008, 21:47

heinrich skrev:OT2: Hvordan funker sentreringsverktøy på OG900? Kommer man til med det når motoren er i bilen, eller burde man gjøre det med motoren på pall/stativ?

Mvh Henrik
Den kommer man fint til med motor/gir i bilen 8) OG900 er vel en av verdens enkleste biler å skifte klutsj på. Veit ikke hvor mange mekanikere jeg har snakket med som har bannet SAAB opp og ned i mente for hvordan de er å skru på. Men klutsjen skryter de alltid av! Den er lett den!
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Svar