Hengerfeste 9-5. Gåen lås

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Hengerfeste 9-5. Gåen lås

Legg inn av Tor N12 » 16 apr 2008, 23:35

Nye hengerfester på SDCC til spotpris ;) 800 for fast og 1600 for avtagbart 8)

http://www.sdcc.se/outlet.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 18 apr 2008, 18:49

Jørgen N237 skrev:lås? sylinder? Ikke sånt på mitt avtagbare feste.. Og det har også vært endel i bruk..
Fanns to typer avtagbare fester. Eit med lås og budsjettversjonen utan lås ;)
Når det gjeld kampanje på avtagbare hengarfester, so er det Brink-hengarfester (SAAB original) med GRØN hendel som skal byttast. Dei som har BLÅ hendel har den nye versjonen av festet.

Når det gjeld problemet med låsen, so hadde eg eit lignandes problem på min 9-5. Der var rett og slett låsesylinderen knekt, noko som gav meg mykje fundering. Til slutt fann eg ut at om du legg deg under hengarfestet vil en sjå fire torx-skuar. Skru ned desse, og plastkåpa som er rundt koplinga vil dele seg. Om en er like heldig som meg fikk eg stort nok gap til å sette inn eit skrujern slik at eg fikk spetta fri låsinga, og drege av kroken. For mitt vedkommande var det då lett match å få fjerna resten av låsesylinderen.
Tenkte eg skulle høyre på SAAB om ny låsesylinder, men festet virkar like bra utan låsen som med. Låsen har kun som funksjon å hindre at hengarfestet vert fjerna ifrå bilen når det ikkje er i bruk og står påkopla. Utan låsesylinderen vil funksjonen være lik den versjonen uten lås.

Brukeravatar
ToreN1246
Overload!!!
Medlemsnummer: N1246
Navn: Tore
Bil: 9-5 aero -01
Sted: lillehammer
Kontakt:

Legg inn av ToreN1246 » 19 apr 2008, 07:21

ligger nytt i bilen nå men, to skruer om en time så er det på :)
svart pent og nytt hehehe ingen rust eller fett
skal bli godt å få det av da, ser litt bedre ut bilen da gitt :roll:
men greit å vite da Hjelle, sikkert flere som har eller vil få samme problem om en stund :(
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”

9-5 aero

19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing

SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 19 apr 2008, 08:35

Hjelle, N6 skrev:
Jørgen N237 skrev:lås? sylinder? Ikke sånt på mitt avtagbare feste.. Og det har også vært endel i bruk..
Fanns to typer avtagbare fester. Eit med lås og budsjettversjonen utan lås ;)
Når det gjeld kampanje på avtagbare hengarfester, so er det Brink-hengarfester (SAAB original) med GRØN hendel som skal byttast. Dei som har BLÅ hendel har den nye versjonen av festet.

Når det gjeld problemet med låsen, so hadde eg eit lignandes problem på min 9-5. Der var rett og slett låsesylinderen knekt, noko som gav meg mykje fundering. Til slutt fann eg ut at om du legg deg under hengarfestet vil en sjå fire torx-skuar. Skru ned desse, og plastkåpa som er rundt koplinga vil dele seg. Om en er like heldig som meg fikk eg stort nok gap til å sette inn eit skrujern slik at eg fikk spetta fri låsinga, og drege av kroken. For mitt vedkommande var det då lett match å få fjerna resten av låsesylinderen.
Tenkte eg skulle høyre på SAAB om ny låsesylinder, men festet virkar like bra utan låsen som med. Låsen har kun som funksjon å hindre at hengarfestet vert fjerna ifrå bilen når det ikkje er i bruk og står påkopla. Utan låsesylinderen vil funksjonen være lik den versjonen uten lås.
Så da er det en kampanje på mitt hengerfeste med grønn hendel? Og det koster 2000? Hvorfor er det kampanje på disse festene? Selv kjører jeg jo litt, men ikke mye med tung henger, og vil nødig at den bare forsvinner..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 19 apr 2008, 11:06

Jørgen N237 skrev:Så da er det en kampanje på mitt hengerfeste med grønn hendel? Og det koster 2000? Hvorfor er det kampanje på disse festene? Selv kjører jeg jo litt, men ikke mye med tung henger, og vil nødig at den bare forsvinner..
Om det er kampanje skal utbyttet være gratis, då det er ein produksjonsfeil på festet ifrå underlevrandør (Brink). Var visst rapportert tilfeller med at hengaren segla sin eigen sjø... :( Men er visstnok ikkje alle grøne fester som vart bytta, det er nokre kriterium til som skulle oppfyllast. Alle som vart berørte fikk brev om det då i 2002-2003. Eg ville ha kontakta SAAB og spurt om din bil var berørt, og om det fortsatt var noko å hente.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 19 apr 2008, 15:33

Hjelle, N6 skrev:
Jørgen N237 skrev:Så da er det en kampanje på mitt hengerfeste med grønn hendel? Og det koster 2000? Hvorfor er det kampanje på disse festene? Selv kjører jeg jo litt, men ikke mye med tung henger, og vil nødig at den bare forsvinner..
Om det er kampanje skal utbyttet være gratis, då det er ein produksjonsfeil på festet ifrå underlevrandør (Brink). Var visst rapportert tilfeller med at hengaren segla sin eigen sjø... :( Men er visstnok ikkje alle grøne fester som vart bytta, det er nokre kriterium til som skulle oppfyllast. Alle som vart berørte fikk brev om det då i 2002-2003. Eg ville ha kontakta SAAB og spurt om din bil var berørt, og om det fortsatt var noko å hente.

Skal det da ja.. Er litt kjedelig om dette ikke er i orden.. Og på den tiden har jeg ikke historie på bilen..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
ToreN1246
Overload!!!
Medlemsnummer: N1246
Navn: Tore
Bil: 9-5 aero -01
Sted: lillehammer
Kontakt:

Legg inn av ToreN1246 » 19 apr 2008, 15:58

blå hendel på det nye....
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”

9-5 aero

19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing

SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!

TurboLars N383
Overload!!!
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 20 apr 2008, 09:37

Den kampanjen gjelder bare 9-5 eller ? Hengerfestet på 9-3n til fattern forsvant av gårde for en stund siden . Det er originalt "Saab" hengerfeste .
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 20 apr 2008, 10:56

TurboLars N383 skrev:Den kampanjen gjelder bare 9-5 eller ? Hengerfestet på 9-3n til fattern forsvant av gårde for en stund siden . Det er originalt "Saab" hengerfeste .
Skal vel også gjelde 9-3. Om om det er for seint til å få det utbetra gratis er eg usikker på.
Gjaldt foressten monge fleire bilmerkjer også sidan feilen var hjå en underlevrandør, Brink.

Svar