Denne lyste da jeg skulle kjøre hjem fra by'n i går. Ringte Saab og de at så lenge motoren ikke fusket så var det ingen problem å kjøre. Skal innom der i dag for å få tatt en analyse.
Da denne bilen er rimelg ny for meg, så er jeg ikke 100% sikker på dette, men håper noen kan hjelpe her:
Er det slik at bilen sier i fra når det er på tide med service? Hvor står i så fall dette? På displayet? Dere skjønner det at bilen nå er kjørt 90005 km. Veldig sannsynlig at "Check Engine" begynte å lyse ved akkurat 90000km. Kun tilfeldig eller er det"Check Engine" som indikerer at bilen må ha sin vanlige service?
9-5: "Check Engine"
Moderator: Moderatorer
- frkristiansen
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N-116
- Navn: Frode Kristiansen
- Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
- Sted: 9360 bardufoss
- Kontakt:
Hei ! Viss du må på service kommer det klartekst i diplayet, om "time for service" At " check engine lampa lyser er nok noe annet, men om du ikke merker noen forskjell på bilen før og etter at lampa begynte å lyse, så er det mest sannsynlig ikke noe alvorlig. Jeg kan faktisk tippe at kansje katalysaoren din begynner å bi dårlig og at det kan være derfor lampa lyser, det skal faktisk svært lite til før den begynner å lyse. Bare en luft lekasje på returen fra poppoff ventilen kan få den lampa til å lyse. Men uansett så bør du inn og få lest av feilen, slettet og utbedret.
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv
Check enigne er nok ikke en på tide med service lampe. Den indikerer at det er ett eller annet galt, hvor er selvfølfelig vanskelig å si men gutta på Saab kan fort finne ut hvor skoen klemmer regner jeg med med de diagnose verktøyene de har. Bilen sier i fra når det er på tide med service, men det er en funkson mange har valgt å fjerne når de har hatt bilen inne på verksted men dette står hvertfall i displayet "Dags for service" når det er på tide. Min 9-5 plinget dags for service på 87000 km
Lykke til!!
Lykke til!!
Saab 9-5 Biopower Estate -07 mod m/ Hirsch trim
Saab 900 Turbo Cab -87 mod
Saab 900 Turbo Cab -87 mod
Takk for svar til dere begge. Kjørte bilen til Saab i sted, og da sluttet lampen å lyse. Skjønte da at det ikke var spesielt alvorlig. Snakket med dem på Saab og ble enig om å kjøre en diagnose på den i neste uke.frkristiansen skrev:Hei ! Viss du må på service kommer det klartekst i diplayet, om "time for service" At " check engine lampa lyser er nok noe annet, men om du ikke merker noen forskjell på bilen før og etter at lampa begynte å lyse, så er det mest sannsynlig ikke noe alvorlig. Jeg kan faktisk tippe at kansje katalysaoren din begynner å bi dårlig og at det kan være derfor lampa lyser, det skal faktisk svært lite til før den begynner å lyse. Bare en luft lekasje på returen fra poppoff ventilen kan få den lampa til å lyse. Men uansett så bør du inn og få lest av feilen, slettet og utbedret.