Tåler en LMM trykk?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Tåler en LMM trykk?

Legg inn av EdHunter N815 » 09 mai 2008, 00:07

Nå, dette er jo egneltig en tråd om åpen dumpventil, men med en litt ny vinkling. ;)

Jeg har hørt fra en volvokjørende kamerat av meg at trikset med å montere åpen dump på biler med LMM er å sette dumpen før denne. Dette medfører så klart at LMM må flyttes til trykksiden. Rent teoretisk sett skal det jo ikke ha noen betydning for luftmålingen, det går jo like mye luft forbi etter som før turboen, bare at trykket øker etter. Jeg antar at årsaken for plasseringen før turboen er rent praktiske, da det er lettere å montere og mindre kostbart med slanger og koblinger på vacumsiden enn på trykksiden.

Spørsmålet er så enkelt som så; tåler en Saab LMM å flyttes til trykksiden, og vil den fungere som den skal der?

Før noen begynner å messe, jeg skal ikke sette dump på 9-5en. Derimot står det nå en 9000 CD 2,0 turbo i verkstedet, som snart er klar for oppstart med sin nyervervede turbomaskin. Dette skal bli en såkalt "herjebil", så det er ikke så veldig farlig om jeg eksperimenterer litt. :)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Re: Tåler en LMM trykk?

Legg inn av Saab900STCR » 09 mai 2008, 00:24

Teoretiskt sett så ska det fungera, men jag är inte säker på att dem lmm tål trycksättning.
Men du får pröva å finna det ut! :lol:

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Ronny_N169
Overload!!!
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Tåler en LMM trykk?

Legg inn av Ronny_N169 » 09 mai 2008, 09:55

Det fungerer nok på en Volvo fordi den har luftmengdemåler og ikke luftmassemåler som på Saaben. Luftmassen er jo avhengig av tempraturen på innsugsluften, og den vil jo etter turboen være mye høyere enn føre, uansett hvor god IC du har. resultatet vil vel være for mager bensinblanding ved trykk, men på den annen side, så går jo LH systemen over til å være delvis turtallstyrt etterhvert som dette øker. Har sett 9000 med dette hvor det tilsynelatende fungerer ok.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Svar