Min NG900 drar fælt til høyre

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Jørgen 900
1.2 bar
1.2 bar
Bil: '95 900SE og '83 99GL
Sted: Hamar

Min NG900 drar fælt til høyre

Legg inn av Jørgen 900 » 25 apr 2008, 19:41

Heisann.

Jeg har noen ting med med min SAAB jeg har noen spørsmål om, og før jeg evt. henvender meg til noe SAAB verksted.

Har flere spørsmål, og håper dere kan hjelpe meg med dem :)

1.
Når jeg kjører i f.eks 80km/t og legger meg i bremsefeltet i avkjøringer på e6 osv, og bremser litt kraftig, så hører jeg det smeller eller kakker i forstillinga. Hørtes ut som det var mest fra venstre side. Hva kan dette være for noe ?

2.
Hvis jeg f.eks kjører i et par km/t i første gir og er ved rett under 1000rpm, så begynner oljelampa i dashen å blinke og lyse. Er dette pga. at den holder på å kvele seg, eller er det noe annet ?

3.
Når jeg kjører i 80km/t vibrerer det skikkelig i rattet. Det startet etter at jeg "hadde" den på 4hjulskontroll. En bekjent jobber på bilverksted, så vi prøvde å ta det på den. Men han som hjalp meg visste ikke hvordan man justerte alle finesser, så fikk ikke så mye ut av det. Men han prøvde litt. Men det var masse røde tall på utskriften min.
Jeg monterte også 17" samtidig. Og er derfor usikker på om det ikke er dekkene som er feilbalansert, eller er det en forstillingskontroll jeg trenger? Har tenkt å ta det uansett, men hvis det er det, så slipper jeg å reise dit jeg kjøpte dekkene, for det er 10mil unna. Hva tror dere ?

4.
Når jeg holder 1500-1600rpm i f.eks 3.gir på flata, å gir mer gass, så begynner bilen å lugge/fuske. Jeg skiftet fordelerlokk og rotor, det hjalp litt. Men ikke så altfor mye. Jeg tror det kan være pluggene, hva tror dere?

5.
Når jeg gir gass, i hvilket som helst gir, så drar girspaken seg bakover, den rører ganske mye på seg. Har aldri vært borti det før. Men har ikke tenkt noe over det før nå. Jeg har fått tips at det kan være røkne motorfester. Hva tror dere?

Det er en '95mod som har gått 240k, sånn btw. Hvis det skulle være noe til hjelp.

Jeg håper dere kan hjelpe meg :) Jeg er straks 18år og har ikke så mye teknisk innsikt. Men har verksted å skru på. Og en kompis som er bilmekanikker som kan hjelpe meg, så kan ordne bilen, bare vi finner ut hva det er for noe.

Jørgen

UPDATE:
Bilen min drar fælt til høyre. Når jeg slipper rattet selvfølgelig.
Har gjort forstillingskontroll på den selv, eller min bror. Han er bil mek.
Men han fant bare ut hvordan man justerte spissinga ? Er det ikke mulig å justere noen andre hjulvinkler?
For det var mye rødtall på arket som ble printet ut.

Også en ting til, hvis jeg kan smette det inn.
Funker de fleste 5.25" høytalere i dørene på NG900'en ? Eller blir noen litt for dype å treffer vinduet ?
Tenker på disse: http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=993" onclick="window.open(this.href);return false;
Sist redigert av Jørgen 900 den 07 mai 2008, 21:23, redigert 1 gang totalt.
Jørgen !
'95 900SE
'83 99GL
http://www.garaget.org/Jorg1

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Re: Problemer med min NG900 2.0i

Legg inn av KongerudN344 » 25 apr 2008, 22:23

1. Dette kan jo egentlig være veldig mye. Men et kjent fenomen er støtdemperlagringen. Den sitter øverst i støtdempertårnet. Kan også være selve støtdemperen eller noe foringer selvfølgelig.

2. Sjekk oljenivå! Er det OK så er det nok at bilen får såpass lavt turtall at den er i ferd med å kvele seg.

3. Første steg når det gjelder vibrering i ratt er avbalansering av dekk. Kan være et dekk eller en felg som har fått seg en smell og har blitt i ubalanse. Du trenger ikke å dra dit du kjøpte dekkene for å få balansert de. Et hvilket som helst verksted med dekkutstyr gjør dette for noen hundrelapper. Du kjøpte de vel ikke tilfeldigvis hos Sharif?

4. Bli vant til det! Min er også sånn, helt dønn håpløs! Har prøvd å feilsøke litt, tatt service, gjort rein tomgangsregulator og bytta LMM. Men den er akkurat lik enda.

5. Ville begynt med å sjekke giroverføringa. Er ikke helt uvanlig at det blir slark i disse.

Lykke til!
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Jørgen 900
1.2 bar
1.2 bar

Re: Problemer med min NG900 2.0i

Legg inn av Jørgen 900 » 25 apr 2008, 22:59

KongerudN344 skrev:1. Dette kan jo egentlig være veldig mye. Men et kjent fenomen er støtdemperlagringen. Den sitter øverst i støtdempertårnet. Kan også være selve støtdemperen eller noe foringer selvfølgelig.

2. Sjekk oljenivå! Er det OK så er det nok at bilen får såpass lavt turtall at den er i ferd med å kvele seg.

3. Første steg når det gjelder vibrering i ratt er avbalansering av dekk. Kan være et dekk eller en felg som har fått seg en smell og har blitt i ubalanse. Du trenger ikke å dra dit du kjøpte dekkene for å få balansert de. Et hvilket som helst verksted med dekkutstyr gjør dette for noen hundrelapper. Du kjøpte de vel ikke tilfeldigvis hos Sharif?

4. Bli vant til det! Min er også sånn, helt dønn håpløs! Har prøvd å feilsøke litt, tatt service, gjort rein tomgangsregulator og bytta LMM. Men den er akkurat lik enda.

5. Ville begynt med å sjekke giroverføringa. Er ikke helt uvanlig at det blir slark i disse.

Lykke til!
Tusen takk for svar Kongerud :) det hjalp meg mye.

1. Det skal jeg sjekke opp . Stabstag kulene på min er gående, de hadde sprekt. Eller delt seg. Sa min far, som hadde bilen før meg. Skal bytte det når jeg kommer til han neste gang, han bor i Fetsund faktisk ;) hehe. Mulig det kan ha noe med det å gjøre. Ikke vet jeg.

2.
Oljenivået er veldig ok. Litt over midt på:) Så da er det nok at den holder på å kvele seg.

3.
Neida, jeg kjøpte på et merke verksted. Stefattern kjenner han som driver verkstedet, så jeg fikk alt mye billigere. Han sa at hvis det var noe, så skulle je bare komme tilbake, så skulle han ordne det gratis. Ikke hos Sharif nei, hehe neitakk.

4.
Da er den gull :) Men skifter plugger for det, begynner å bli en stund sia. Den har fullt servicehefte opp til 180k. Da tok pappa over den og har tatt alle servicer sjøl siden det. Og han har ikke skiftet plugger før. Og da er det jo 60k siden. Han er utdannet mekanikker, så jeg stoler på han.
Men uansett hva jeg spør han om, så vet han best, og han har rett :P litt irriterende. Så godt å ha litt hjelp her ! hehe

5.
Det skal jeg også prøve å få sjekket.

igjen, tusen takk for hjelp :)
Jørgen !
'95 900SE
'83 99GL

Brukeravatar
Jørgen 900
1.2 bar
1.2 bar

Re: Min NG900 drar fælt til høyre

Legg inn av Jørgen 900 » 07 mai 2008, 21:24

Update.

Bilen min drar fælt til høyre. Når jeg slipper rattet selvfølgelig.
Har gjort forstillingskontroll på den selv, eller min bror. Han er bil mek.
Men han fant bare ut hvordan man justerte spissinga ? Er det ikke mulig å justere noen andre hjulvinkler?
For det var mye rødtall på arket som ble printet ut.

Også en ting til, hvis jeg kan smette det inn.
Funker de fleste 5.25" høytalere i dørene på NG900'en ? Eller blir noen litt for dype å treffer vinduet ?
Tenker på disse: http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=993" onclick="window.open(this.href);return false;
Jørgen !
'95 900SE
'83 99GL

Brukeravatar
Jørgen 900
1.2 bar
1.2 bar

Legg inn av Jørgen 900 » 08 mai 2008, 20:17

Ingen som har noen synspunkter ?
Jørgen !
'95 900SE
'83 99GL

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 09 mai 2008, 17:38

Kan jo være mye som gjør at den drar til sidene, jeg har og 17" felger og 225/45 dekk, da sporer det litt viss du ikke er vandt me det, og i tilleg hadde jeg to dårlige foringer på bærearmene som det hjalp mye og bytte...

Og så nå i senere tid fant jeg ut at det var mye mindre sporing og støy med Continental dekk enn utslitte "A-one" dekk :lol:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
Jørgen 900
1.2 bar
1.2 bar

Legg inn av Jørgen 900 » 09 mai 2008, 19:25

Aleks-ander_N948 skrev:Kan jo være mye som gjør at den drar til sidene, jeg har og 17" felger og 225/45 dekk, da sporer det litt viss du ikke er vandt me det, og i tilleg hadde jeg to dårlige foringer på bærearmene som det hjalp mye og bytte...
Kan hende det at jeg ikke er vandt til det ja. Hadde jo 15" før. Nå har jeg 215/45 og 17" :)
Tusen takk for svar Aleksander :)

Aleks-ander_N948 skrev: Og så nå i senere tid fant jeg ut at det var mye mindre sporing og støy med Continental dekk enn utslitte "A-one" dekk :lol:
Hehe! Er helt nye dekk på felgene, så skal nok ikke være det :D
Jørgen !
'95 900SE
'83 99GL

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 09 mai 2008, 20:39

hehe bare hyggelig:)

Det med høgtalere i dørene lurer jeg selv på, skal ta og søke litt :D
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
Ola Pituetten N703
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N703
Navn: Ove Kynell Arstad
Bil: 9-5 05 Vector - Qashqai Tekna
Sted: Etnedal i Valdres
Kontakt:

Legg inn av Ola Pituetten N703 » 10 mai 2008, 06:45

:D Det med høytaler i dørene er vel enkelt.Bare å ta av dørpanel.Kjøre vinduet i bånn,måle med en tommestokk i fra bånn av der høytaler kommer til å sitte og mot vindus flata.Bruk så disse mål for finne ut hva slags høytalere som kan passe.Vet det er 6,5" høytalerer ,noen bygger mer bakover.Så strekke kabler kansje det er muligheter for å lodde på exsisterende kabel plugger så slipper en ekstra ledning som klemmes i døra.Hvis ikke dette er lagt opp på forhånd,men det kan sikkert andre svare på. God Pinse 8)
SAAB ER BEST

Svar