Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
fredrikoksnes@hotmail.com
- Innlegg: 5
- Registrert: 13 feb 2008, 01:51
Legg inn
av fredrikoksnes@hotmail.com » 21 apr 2008, 23:40
hei,
Har en 9-3 02 mod. med T7 motorstyring og 3" JT eksos fra Speedparts ( helt fra turbo).med BSR steg 3.
Har egentlig aldri vært skikkelig fornøyd med turbotrykket før på vei hjem fra jobb i dag. Plutselig virket det som bilen fikk masse ekstra effekt men like plutselig igjen forsvant effekten (etter kun noen minutter). Det virket som at den justerte seg etter hvert, for den dro skikkelig opp til 3500omd.( jeg ble litt presset bak i stolen) og fusket litt opp til 3800 før den matet fullt trykk videre. så forsvant trykket igjen sammen med lyden fra resirk ventilen.
Nå går den like dårlig som vanlig igjen. Det skal også sies at resirkulasjonsventilen til speedparts for første gang i dag, lagde lyd fra seg. Noen som har opplevd noe lignende? og har en tanke om hva som bør gjøres for å få riktig skyv hele tiden..?
Jeg vil jo ikke kjøre rundt med en turbobil som tydeligvis ikke gir riktig turbotrykk hele tiden
Mvh
Fredrik
-
Morten N88
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Legg inn
av Morten N88 » 22 apr 2008, 15:49
Sjekk at alle vakumslanger er hele og sitter på først..
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 22 apr 2008, 16:42
Bytt plugger, skal være NGK BCPR7ES-11.
Sjekk at enveisventilene til tankavluftinga fungerer som de skal.
Prøvebytt LMM.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
fredrikoksnes@hotmail.com
- Innlegg: 5
- Registrert: 13 feb 2008, 01:51
Legg inn
av fredrikoksnes@hotmail.com » 22 apr 2008, 22:22
hei, og takk for at dere tok dere tid til å svare.
Jeg har fått ett tips om at problemet kan skyldes feil med magnetventilen. Er det et kjent problem eller høres det lite relevant ut?
Mvh
Fredrik
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 23 apr 2008, 00:17
Om det skyldes magnetventilen, så burde feilen ha vært konstant. Er ikke veldig ofte det er problem med disse til T7 heller, men det er en enkel sak å prøvebytte.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Kjell N1179
- 1,5 bar

- Innlegg: 472
- Registrert: 08 okt 2007, 21:35
- Medlemsnummer: N1179
- Navn: Kjell Gullerud
- Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
- Sted: Sande
Legg inn
av Kjell N1179 » 23 apr 2008, 14:50
Jeg hadde så å si det samme på min bil. Bare jeg har T5. Min dro dårlig ifra bunnen av, men på 4k så åpnet mv'n og da dro det litt. Etter en del prøving og hjelp ifra SP, fant ole ut at det var brudd (irr) i den ene lednigen til mv'n. Etter det var fikset, funket min knall igjen.
Håper du finner ut av det.
mvh
kjell
Saab 9-3 Viggen
Saab 9-5.
Saab 93 SS
Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X
-
fredrikoksnes@hotmail.com
- Innlegg: 5
- Registrert: 13 feb 2008, 01:51
Legg inn
av fredrikoksnes@hotmail.com » 27 apr 2008, 13:55
hei,
Jeg har fått hjelp til å se på problemet. Og med Steg 3 så lader bilen 0,6 på maks pådrag. Pluggene er den riktige typen. Og jeg har fått tilbakemelding på at det er tennkassetten. Er dette en vanlig feil på disse bilene ?
har også fått ett prisoverslag på 12-1300,- for en ny, noe jeg egentlig ikke synes var så gale ..
Fredrik
-
Kjell N1179
- 1,5 bar

- Innlegg: 472
- Registrert: 08 okt 2007, 21:35
- Medlemsnummer: N1179
- Navn: Kjell Gullerud
- Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
- Sted: Sande
Legg inn
av Kjell N1179 » 27 apr 2008, 14:27
12-1300 er ikke så galt nei. Lov til å spørre om hvordan du får den til den prisen?
Saab 9-3 Viggen
Saab 9-5.
Saab 93 SS
Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 27 apr 2008, 18:33
Tennkassett er et vanlig problem ja, men har du prøvebyttet så du
vet at det er den?
fredrikoksnes@hotmail.com skrev:
har også fått ett prisoverslag på 12-1300,- for en ny, noe jeg egentlig ikke synes var så gale ..
Hvor i all verden får du den så billig??
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
fredrikoksnes@hotmail.com
- Innlegg: 5
- Registrert: 13 feb 2008, 01:51
Legg inn
av fredrikoksnes@hotmail.com » 07 mai 2008, 18:38
Det var bergen bilelektronikk som opplyste om det. Men, det er faktisk ikke kassetten helller.
Ikke får Saab gutta på Scan bergen opp noen feilmeldinger på den heller. Både lamba og alt av tenning og andre ting som kunne leses ut på Tech 2 var helt i orden. Jeg tenkte jeg skulle sjekke grunnladetrykket i kveld( ta den tilbake til orginalt, og se om det gjør noe utslag..)
Vil tro en t7 skal lade med ca 0.5 bar på orginal program? kan det stemme?
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 08 mai 2008, 00:03
Har du prøvebytta LMM, som jeg skrev i det første svaret mitt? Kan funke helt fint den, og likevel forårsake at bilen går dårlig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
fredrikoksnes@hotmail.com
- Innlegg: 5
- Registrert: 13 feb 2008, 01:51
Legg inn
av fredrikoksnes@hotmail.com » 13 mai 2008, 16:34
hei,
Har desverre ikke fått testet det ennå, grunnet at jeg egentlig ikke kjenner noen med helt lik bil.
Er ikke noen i bergensområdet der ute som har en 9-3 med T7 2.0t som er interessert i en liten prat og prøvebytting av LMM da??
hadde vært supert og fått sjekket ut om det er feilen.
I tillegg skal det sies om bilen min at pluggene er godt sotet på ringen i tillegg til at bensinforbruket frem og tilbake til jobben ( 15km på flat vei) ligger på 1.4.. vet ikke om dette kan være en indikasjon på LMM jeg? (manuel girkasse)
Fredrik
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 13 mai 2008, 16:47
Det kan det godt være, ja.
Du kan prøve en LMM fra både 9-3 med T7 og 9-5. Når du prøvebytter, så må du enten nulle boksen ved å ta av minuspolen, eller kjøre en tur slik at systemet får adaptert seg med den nye LMM.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan