9-5. Sigen i hekken?
Moderator: Moderatorer
9-5. Sigen i hekken?
Jeg har nettopp kjøpt en 98 9-5 2,3 sedan. Jeg skal støydempe bilen og, går kjørte jeg med ca 60 kg materialer til demping baki. Jeg synes den var litt sigen og myk bak, også med tanke på at jeg i tillegg skal ha en gasstank mellom hjulkassene.Jeg synes også at den var litt "lealaus" på sporete motorvei, og mistenker vel at det er noe slakk i forstilling (foringer bak er byttet)
Hva gjør jeg? Bytter fjærer og dempere? Foran og bak, eller bare bak? Er det bare senkefjærer tilgjengelig, eller finnes det original lengde som er litt stivere? Jeg begynner å bli voksen (nærmer meg 50) og er i utgangspunktet ikke ute etter å senke, men det er kanskje å vurdere uansett?
Bør jeg ta foringer og ev. annet i samme slengen?
Jeg skal kjøre 50-60 000/år, og skal ha bilen i orden, så hvis det er noe som bør gjøres på sikt, så er jeg åpen for å ta det med en gang
Hva gjør jeg? Bytter fjærer og dempere? Foran og bak, eller bare bak? Er det bare senkefjærer tilgjengelig, eller finnes det original lengde som er litt stivere? Jeg begynner å bli voksen (nærmer meg 50) og er i utgangspunktet ikke ute etter å senke, men det er kanskje å vurdere uansett?
Bør jeg ta foringer og ev. annet i samme slengen?
Jeg skal kjøre 50-60 000/år, og skal ha bilen i orden, så hvis det er noe som bør gjøres på sikt, så er jeg åpen for å ta det med en gang
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: 9-5. Sigen i hekken?
Hei Speedparts selger både senkefjærer og original fjærer....
med tanke på att du ikke vil senke bilen, er det kanskje en mulighet å kjøpe origianle fjærer og gule justerbare koni dempere??
med tanke på att du ikke vil senke bilen, er det kanskje en mulighet å kjøpe origianle fjærer og gule justerbare koni dempere??
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-5. Sigen i hekken?
Om du skal ha ekstra vekt baki der i form av en gasstank, så kan du jo sette inn fjører fra en estate. Originalfjører finnes både som "vanlig" og til sportchassi, ofte kalt aerofjører. Begge disse typene finnes både til sedan og estate, og alle fjørene passer i bilen din. Aerofjører er 10 mm lavere enn de vanlige.
Av dempere kan jeg anbefale Bilstein sport, de er rimelig stive, om du vil ha noe mykere så kan du vurdere f eks Koni FSD. Disse holder også lenger enn de originale. Jeg har kjøpt dempere fra http://www.partsforsaabs.com" onclick="window.open(this.href);return false; . Prisen er bedre der enn det jeg har klart å finne her i Norge. Når du bestiller til norsk adresse så trekkes engelsk moms automatisk ifra, og norsk mva kommer i tillegg ved passering av grensa i Norge.
Selv så har jeg byttet SAMTLIGE slitedeler i hele understellet mitt, foran og bak, og det ble en ny bil. Jeg byttet da også til powerflex foringer, så slipper jeg forhåpentligvis å bytte dem igjen.
Av dempere kan jeg anbefale Bilstein sport, de er rimelig stive, om du vil ha noe mykere så kan du vurdere f eks Koni FSD. Disse holder også lenger enn de originale. Jeg har kjøpt dempere fra http://www.partsforsaabs.com" onclick="window.open(this.href);return false; . Prisen er bedre der enn det jeg har klart å finne her i Norge. Når du bestiller til norsk adresse så trekkes engelsk moms automatisk ifra, og norsk mva kommer i tillegg ved passering av grensa i Norge.
Selv så har jeg byttet SAMTLIGE slitedeler i hele understellet mitt, foran og bak, og det ble en ny bil. Jeg byttet da også til powerflex foringer, så slipper jeg forhåpentligvis å bytte dem igjen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: 9-5. Sigen i hekken?
Får vel også nivåregulering til disse, mener jeg. Eller var det kun estate? Passer kanskje likevel.. 

MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
Re: 9-5. Sigen i hekken?
Takk for tips. Jeg kjenner at jeg blir litt angrepet av "tarudensåtaruden-viruset"
For mitt bruk, siden jeg ikke nødvendigvis vil ha senking, så er det kanskje riktig med fjærer til aero estate? Jeg regner med at de tar litt mer last, og er litt stivere.
Det er også fristende å skifte alle slite deler i understell når jer er i gang. Er det mye jobb? Hva innebærer det?
Hvis jeg gjør dette og bilen er fast og fin, så er det jo veldig fristende med tuning også. Er det mer som bør være på plass før tuning?
Hvis jeg setter på aero fjærer og dempere, hva er det mer som er forskjell på Aero og min?
For mitt bruk, siden jeg ikke nødvendigvis vil ha senking, så er det kanskje riktig med fjærer til aero estate? Jeg regner med at de tar litt mer last, og er litt stivere.
Det er også fristende å skifte alle slite deler i understell når jer er i gang. Er det mye jobb? Hva innebærer det?
Hvis jeg gjør dette og bilen er fast og fin, så er det jo veldig fristende med tuning også. Er det mer som bør være på plass før tuning?
Hvis jeg setter på aero fjærer og dempere, hva er det mer som er forskjell på Aero og min?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-5. Sigen i hekken?
Stivere krengehemmere, ca hundre hester, rattet, clutchen, bremsene og litt stylingcortina skrev: Hvis jeg setter på aero fjærer og dempere, hva er det mer som er forskjell på Aero og min?

Dyrt det syndromet der gitt...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Re: 9-5. Sigen i hekken?
60 hk er vel mere riktig. Men med steg 1 er du vel omtrent der tenker jeg.Ingvar N629 skrev:Stivere krengehemmere, ca hundre hester, rattet, clutchen, bremsene og litt stylingcortina skrev: Hvis jeg setter på aero fjærer og dempere, hva er det mer som er forskjell på Aero og min?
Dyrt det syndromet der gitt...
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
Re: 9-5. Sigen i hekken?
Skjønner. Det blir aldri noen Aero, men det er kanskje mulig å få kjøre-egenskaper til å samsvare med ytelsene tuning gir dersom jeg strammer opp understell med nye foringer, fjærer og dempere, eller er det annet jeg ev. trenger å gjøre? Krengingshemmer f.eks. er det tilgjengelig? Bremser; er de gode nok eller bør de gjøres noe med?
Det "fornuftige" er selvfølgelig å greie seg med det originale, men så er det det at jeg må allikevel gjøre noe med det som er av understell, og så har jeg følelsen av at det bak fasaden av en traust brukt gubbebil, ligger noe som sikkert innimellom hadde vært moro å kjøre litt aktivt, f.eks. på svingete vestlandsveier.
Det "fornuftige" er selvfølgelig å greie seg med det originale, men så er det det at jeg må allikevel gjøre noe med det som er av understell, og så har jeg følelsen av at det bak fasaden av en traust brukt gubbebil, ligger noe som sikkert innimellom hadde vært moro å kjøre litt aktivt, f.eks. på svingete vestlandsveier.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-5. Sigen i hekken?
Hadde du vært medlem så kunne du ha tatt en titt på prosjekttråden min! Har nemlig også en M98 9-5 sedan, og jeg har byttet til komplett understell fra M02 (kom nytt understell foran i 02), med alt av slitedeler nytt, kraftigere krengehemmere, powerflex foringer, aero fjører, Bilstein dempere og store bremser (ikke aero, men hakket vassere), og ny motor er på gang, den skal monteres sammen med "ny" girkasse med torsen diffrensial. Har også satt inn seter fra en M05 Vector. Har også byttet front og hekk så bilen ser ut som en M02. Du får melde deg inn
Begynner å bli trivelig å kjøre svinger med bilen nå.

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: 9-5. Sigen i hekken?
Ingvar N629; Giro er på vei i posten, så jeg er snart medlem i menigheta, og gleder meg til å se prosjekttråden din. Jeg mistenker det er ting der jeg må ta hensyn til i min oppgradering. sender deg en pm.