Hei, jeg tenkte jeg skulle kjøpe en saab 900 turbo 84 mod.
TUrboen er gåen/dårlig, men ikke helt deffekt, bare at returen ikke går ordentlig.
men jeg skal bytte den, men jeg lurer på om jeg kan kjøre ca 30 mil uten at det tar skade?
Gåen turbo
Moderator: Moderatorer
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: Gåen turbo
Hva mener du med returen?? Har ikke peiling på gammel 900, men trodde jeg visste litt om turbo?
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
Re: Gåen turbo
ble litt feil !
hehe
.
Det er lageret som er gåent, så når den lader vil en del av trykket gå i retur.
hehe
.
Det er lageret som er gåent, så når den lader vil en del av trykket gå i retur.
- Haaka
- 2.0 bar
- Innlegg: 588
- Registrert: 16 des 2007, 05:50
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
Re: Gåen turbo
Defekt lager gjør at turboen lader dårlig, samt ulyd i de fleste tilfeller. Værre er det ikke, og sjansen for øvrige skader er små.
Derimot er det en grunn til at et lager går, foruten normal slitasje. Oftest pga. defekt tetteringer, oftest på eksosside, eller på kompressorside. Ladetrykket kan ikke gå noen plass ved mindre du har luftlekasje eller defekt regulering (wastegate), og ingen skyldes lagerfeil. Hva du mener men retur, skjønner ikke jeg helt heller.
For det blir isåfall oljetrykket som trenger ut gjennom enten eksos, eller innsug. Ingen av delene er heldig, og turboen bør skiftes. Om du kan kjøre noen mil på det, det kan du, men hvor mange mil det allerede er kjørt slik, vet man jo ikke..
Derimot er det en grunn til at et lager går, foruten normal slitasje. Oftest pga. defekt tetteringer, oftest på eksosside, eller på kompressorside. Ladetrykket kan ikke gå noen plass ved mindre du har luftlekasje eller defekt regulering (wastegate), og ingen skyldes lagerfeil. Hva du mener men retur, skjønner ikke jeg helt heller.

Re: Gåen turbo
hei takk for svar!
mente som du skre at trykket går i retur til oljen..
men jeg tror at jeg skal finne meg en turbo og skru på der borte, for det jo ganske for gjort!
tror ikke dere det er lurest?
mente som du skre at trykket går i retur til oljen..
men jeg tror at jeg skal finne meg en turbo og skru på der borte, for det jo ganske for gjort!
tror ikke dere det er lurest?
Re: Gåen turbo
når du sier at det skylder dårligetettininger i eksos, hvordan sjekke dette?
evnt, dyrt å fikse?
et annet spørsmål, passer 9000 turboen til 900 ?
den er innen "årsklassen" .
evnt, dyrt å fikse?
et annet spørsmål, passer 9000 turboen til 900 ?
den er innen "årsklassen" .