Min 87' 9000 2.0T16 er lekk, og ved første øyekast virker det som oljereturen fra turboen er skyldig. Men jeg har strammet denne til jeg så mannen med ljåen, og det ble tvert imot nesten verre. Det vises veldig godt på downpipen at oljen "lander" i området rett under returrøret. Derifra og til flexirøret er det nå heldekt av olje.
Når jeg gir gass og er rundt 1bar fra 4-6000rpm får jeg en sky av blå røyk bak bilen. Turboen jobber fint og trykker som aldri før, men den gamle cab Buicken jeg kjørte forbi med taket nede her om dagen forsvant nesten i speilet. Det ser heller ikke ut som det utelukkende kommer fra eksosrøret, mer en jevn strøm fra hele bakenden. En "tilskuer" sendte melding og spurte hvorfor det røyk like mye fra rundt motoren og under bilen som fra eksosen. Trivelig gubbe.
Kan jeg ha et uløselig problem for vanlig dødelige? Altså, kan selve pakningene i turboen slipper olje ut, som igjen spruter på det glovarme eksosanlegget og lager denne skyen, eller kan oljetrykket bli for mye til turboen slik at det går ut eksosen?
Hissig oljelekasje
Moderator: Moderatorer
Hissig oljelekasje
Saab 9000 2.0 T16
http://www.garaget.org/?car=35832
http://www.garaget.org/?car=35832
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Hissig oljelekasje
Har ikke oljeretur-røret sprukket da? Ikke helt uvanlig det 

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Re: Hissig oljelekasje
Har blitt for at flensen deformeres om det dras t for hardt.Ta av returen og sjekk pakning/flens.