Turbotrykk?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Terje 900T
Innlegg: 4
Registrert: 03 mai 2004, 01:00
Sted: Hedmark

Turbotrykk?

Legg inn av Terje 900T » 01 jun 2004, 14:48

Hei.

Har en orginal Saab 900 turbo 84 mod. Har nettop skiftet luft filter,olje filter, plugger og har hatt den på verkstedet i dag å fått justert tenning.

Så til problemet: Turboen lader bare opp til midten av det gule feltet. Dette er vel ikke riktig? Noen som har noen tips på hvordan dette kan fikses? Bilen drar ikke som den gjorde før.. Kjiipt.. :?

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 01 jun 2004, 15:02

Sjekk alle vakuumslanger i motorrommet, disse blir tørre og tetter dårlig i enden når de blir gamle. det er ihvertfall et sted å begynne.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Terje 900T
Innlegg: 4
Registrert: 03 mai 2004, 01:00
Sted: Hedmark

Legg inn av Terje 900T » 01 jun 2004, 15:16

Takker for tips, men alle vakuumslanger er sjekket.

Hvor langt skal ladetrykket gå på et orginalt ladetrykksmeter?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 01 jun 2004, 15:50

Skaff deg ein turbotrykksmålar som er gradert.
Orginalt skal grunnladetrykket vere 0.45 bar, og fullt trykk skal være 0.75bar om det er ein T16. Når det er maks ladetrykk skal nåla vere heilt til endes på det gule feltet, men ikkje over på det raude.
Om du kjøper ein gradert turbotrykksmålar har du i tillegg muligheita til å måle vacuumet, det er då andre ting som kan leke sjølv om slangane er OK. Ein annan ting som kan vere feilen med deg (det høyres BTW ut som du kun køyrer på grunnladetrykk) er magnetventilen. Du skal kunne suge og blåse i W og C er det vel, men ikkje på R. Ellers kan du måle om magnetventilen får spenning, den skal være 12V. Du kan også måle mellom kontaktpunkta på sjølve magnetventilen om der er korrekt motstand, den skal vel være under 10ohm om eg ikkje huskar heilt feil.

Lykke til!

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 01 jun 2004, 17:11

...og ikke har du susing fra dashbordet når du gir på heller? om trykkvakta di har kvelda vil nok nåla oppføre seg omtrent sånn.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Gjest

Legg inn av Gjest » 01 jun 2004, 18:28

Uups.. Glemte å si at dette er en 8 ventiler.
Hører at turboen ikke går skikkelig, hører den nesten ikke.. Takker for alle tips! Så nå går turen ut til Saaben i garasjen 8)

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av Lars_N289 » 01 jun 2004, 21:49

Du snakka om at tenninga er stillt. Kan det vere at den er så feilstilt at APC justerer ned p.g.a tidlig tenningsbank?
Saab 9-5 Vector Sport M05

Brukeravatar
Erik N21
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 359
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: Sola

Legg inn av Erik N21 » 01 jun 2004, 23:33

enig med lassis70 - begynner riktignok å bli noen år siden jeg kjørte t8, men den var utrolig kresen på tenningen - og det er slett ikke alle verksted som fikser det helt. foreslår altså at du sjekker tenningen selv om verkstedet har gjort det.
Erik N21
9-3 T200 cab 1999 vinterbil
900 t16 cab 1988
lotus elise 2002
volvo v70 barnevogn

Svar