Hei allesammen...
Jeg har en Saab 9-3 2,0t SE 2002modell med T7 styring, og for ca en uke siden kjøpte jeg meg en PPC boks fra Speedparts.
Jeg fulgte bruksanvisningen og fikk tunet bilen.
Jeg var i ekstase for at "nå skulle det bli andre boller".
Syns det var en liten forskjell på effekten men turbotrykket økte ikke noe serlig (kanskje 0,1bar maks)..
Dette syns jeg var merklig og sendte mail til BSR.
Jeg fikk da følgende svar: "Dette syntomet virket som om det er en defekt EVAP(resirkventil) og/eller wastegaten"
Fortvilelsen stiger....
Var hos Ødegaard Bil (lokal saab forhandler her i ålesund) og snakket med ene mekanikeren jeg kjenner som har en mannsalder med erfaring.
Han også synes dette var merkligt og ba meg først blende wastegateslangen og kjøre en liten tur, og da kom turbotrykket som ei bombe.. Jeg turte ikke trykke full gass eller prøve på å komme over 1bar, noe den helt sikkert hadde gjort:P
Når jeg kom tilbake ba han meg sjekke enveisventilene som går langs toppen, og resirkventilen når jeg kom hjem (iom dette var ved stengetid)..
De virket som de skulle, jeg gikk også over en del vakuum/trykkslanger og byttet disse siden de var ganske slitne.
Jeg gikk til slutt over wastegaten, og skrudde av de to skruene som holder den fast til turboen.
Så holdt jeg en finger over slangen for å kjenne om membranen gjorde jobben sin, nå kommer det jeg syns var merkligt,
ta jeg dro i staget var det ikke noe sug i slangen men når stagen skulle inn igjen ble det et lite trykk som også var konstant til jeg tok vekk fingeren..
Er dette normalt eller rettere sagt skal ikke det være både sug og trykk når jeg trekker i stagen og slipper det tilbake igjen?
Uansett,
Er det noen som har hatt et lignende problem ved chipping og hva var problemet
Og er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre?
Edit: Kan det hjelpe å justere wastegate-staget?
Mvh Jon Erling