Resirkulerende "dumpventil" OK/Ødelagt?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Resirkulerende "dumpventil" OK/Ødelagt?

Legg inn av Talker » 06 jul 2008, 22:31

Jeg har kjøpt meg en ng900 94-mod. Denne har custom-chipping(påstilt mere trykk enn speedparts sin), 3" eksos uten kat, og "aero" turbo og resirkulerende dumpventil. Dette skulle visst yte rundt 285hk, men er stilt litt ned på turbotrykket, fordi at den ikke får nok bensin.(fra 1.4/1.5 til 1.3/1.4, husker ikke helt)

SÅ kommer det evt. problemet: Syntest at ventilen dumpet på veldig lite trykk, og lurte på om jeg kunne stramme den opp, fordi jeg fikk endel lyd bare jeg skulle ut fra et lyskryss, eller litt akselerasjon opp en bakke. (Er det mulig å justere??)
Kom så over noen filmer på Youtube. Og fant ut at såkalt Compressor surge, flutterdump osv var skadelig.
http://www.youtube.com/watch?v=xgIGmIgX ... DF&index=1
http://www.youtube.com/watch?v=OuNTnA5A ... DF&index=0
Det er sånn ca min saab høres ut nå. Jeg har denne ventilen: BildeSkal vist være resirkulerende. Men uansett. Er lyden som den skal være? Eller skal jeg ha ett enkelt "dump"?? Ble litt bekymra nå! :(

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Re: Resirkulerende "dumpventil" OK/Ødelagt?

Legg inn av Johan N828 » 06 jul 2008, 23:42

Lyden kommer av at ventilen ikke åpner. Så det blir vel omvendt av hva du tenker. Snatring er jo lyden av luft som presses tilbake til turboen. Du skal bare ha ett enkelt "dump" lyd på bilen din. Tviler på at du faktisk vil klare og ødelegge noe men det er nå slik det skal være:P

Sjekk at slangen på toppen av ventilen er hel og fin og har fri vei til etter spjeldhuset.

//J

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Resirkulerende "dumpventil" OK/Ødelagt?

Legg inn av Talker » 07 jul 2008, 09:14

hmm.. Men kan den stilles på noen måte da? Slangen som gikk til ventilen var morken, men har skifta den ut nå. Men kanskje den trekker falskluft? Var ingen klemmer på endene. For det ér vakum?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Resirkulerende "dumpventil" OK/Ødelagt?

Legg inn av Ingvar N629 » 07 jul 2008, 10:09

Talker skrev:Jeg har kjøpt meg en ng900 94-mod. Denne har custom-chipping(påstilt mere trykk enn speedparts sin), 3" eksos uten kat, og "aero" turbo og resirkulerende dumpventil. Dette skulle visst yte rundt 285hk, men er stilt litt ned på turbotrykket, fordi at den ikke får nok bensin.(fra 1.4/1.5 til 1.3/1.4, husker ikke helt)
Er det blåkran vi snakker her eller?? Det kan fort gi deg VESENTLIG dyrere problemer enn den ventilen din, om trykket er manipulert opp med en ventil. I tillegg har visst BSR sin trim ganske aggressiv tenningskurve, om det er det du har. Funker om det får jobbe som tiltenkt, men ikke om du skrur opp trykket mer!

Når det gjelder ventilen så funker den originale like bra, kjøp da den nyere typen med Saab delenr 44 41 895, den holder visstnok bedre enn den eldre med nr 43 91 157.

Når det er sagt; velkommen hit til oss :mrgreen:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Resirkulerende "dumpventil" OK/Ødelagt?

Legg inn av Talker » 07 jul 2008, 20:10

blåkran? Nei, hjernen er stilt til å lade mer. Er en saab-tekniker som har programmert den til noe han mente ville bli bra. Også er det stilt litt ned igjen på wastegate fordi motoren ikke fikk nok bensin. Men det er en annen sak. Trur faktisk dumpventilen fungerte bedre enn jeg trodde etter å ha byttet den morkne slangen. Nå er det slik at jeg får ett enkelt dump ved greit turbotrykk, og slik sittring ved lavt. Det betyr vel bare at fjæra er litt stram?

Brukeravatar
biggs
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 88
Registrert: 16 mar 2008, 09:37
Medlemsnummer: N1366
Bil: 9-3 2.0T '00 Steg 3
Sted: Bergen for et år

Re: Resirkulerende "dumpventil" OK/Ødelagt?

Legg inn av biggs » 14 jul 2008, 19:57

Fant du ut av det?
9-3 2.0T -00
PIRI!

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Resirkulerende "dumpventil" OK/Ødelagt?

Legg inn av Talker » 29 jul 2008, 16:38

Har egerntlig ikke funnet ut noe mere. Som sagt så dumper den ett enkelt dump ved litt pådrag nå. Etter at jeg skifta denne vakumslangen. Men om jeg f.eks gir full gass ved lavt turtall, (sammenheng med lite turbotrykk?) så sittrer den ja.

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Re: Resirkulerende "dumpventil" OK/Ødelagt?

Legg inn av Johan N828 » 30 jul 2008, 23:57

Det er vanskelig og unngå den lyden ved bare et lite pådrag. Da må du ha annen type dumpventil som jobber anderledes. Du kan forske på og sette inn en mykere fjær i ventilen da.

//J

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Resirkulerende "dumpventil" OK/Ødelagt?

Legg inn av Talker » 08 aug 2008, 00:21

Oki. Hvilke ventiler er det du snakker om her da? Hva vil skje om jeg setter inn en merkbart mykere fjær? Regner med at det er en grunn til at den er såppass stram som den er?

Svar