Har et av og på problem, som for tiden er mest på i visse situasjoner. I tredje og fjerdegir ruser motoren bare opp i turtall når jeg får trykk, dvs. rundt 3-4000rpm. Dette skjer stort sett når jeg drar opp bilen fra lav hastighet i det aktuelle giret. Den "spøler" bare, får ikke noe drag. Regner med greasemonkeyene skjønner hva jeg mener her.
Ligger jeg derimot i 100km/t i femte og klinker inn tredje virker det som clutchen fungerer. Da biter jævelen som før(tror jeg iallefall). Andregiret fungerer også stort sett greit med maks pådrag under aksellerasjon, så jeg blir litt forvirret.
Opplever jeg tidlige symptomer på en defekt clutch, eller kan det være overføringen fra pedalen (hydrauliken?) som er dårlig? Ordet clutch synes jeg høres forferdelig dyrt ut, sukk.
9k turbo - gåen clutch?
Moderator: Moderatorer
9k turbo - gåen clutch?
Saab 9000 2.0 T16
http://www.garaget.org/?car=35832
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: 9k turbo - gåen clutch?
Høres nok ut som clutchen dette ja
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Bent N208
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N208
- Navn: Bent Andresen
- Bil: VW Scirocco TSI
- Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
- Kontakt:
Hei , er nok gåen clutsj jaRufati skrev:Har et av og på problem, som for tiden er mest på i visse situasjoner. I tredje og fjerdegir ruser motoren bare opp i turtall når jeg får trykk, dvs. rundt 3-4000rpm. Dette skjer stort sett når jeg drar opp bilen fra lav hastighet i det aktuelle giret. Den "spøler" bare, får ikke noe drag. Regner med greasemonkeyene skjønner hva jeg mener her.
Ligger jeg derimot i 100km/t i femte og klinker inn tredje virker det som clutchen fungerer. Da biter jævelen som før(tror jeg iallefall). Andregiret fungerer også stort sett greit med maks pådrag under aksellerasjon, så jeg blir litt forvirret.
Opplever jeg tidlige symptomer på en defekt clutch, eller kan det være overføringen fra pedalen (hydrauliken?) som er dårlig? Ordet clutch synes jeg høres forferdelig dyrt ut, sukk.

Anbefaler deg å ikke kjøre så hard at den slurer, dette spiser opp svinghjulet

Lykke til med jobben

Mvh
Bent
Close to your saab,closer to you with Speedparts
- matrox N522
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Bytte slavesylinderen? Holder det ikke med utløselageret? 

Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
- Pasient N657
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N657
- Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
- Sted: Lillehammer
Du kan gjøre som jeg gjorde.
1, kjøp et 240 mm svinghjul fra en 2,3 turbo / aero.
2, kjøp aero clutch hos speedparts.
3, kjøp utløserlager og lave sylinder hos nevnte bedrift.
4, monter.
Funker fjell, aero clutchen har fått sin del av juling siden jeg bytta, og den viser ikke engang tegn til slitasje.
1, kjøp et 240 mm svinghjul fra en 2,3 turbo / aero.
2, kjøp aero clutch hos speedparts.
3, kjøp utløserlager og lave sylinder hos nevnte bedrift.
4, monter.
Funker fjell, aero clutchen har fått sin del av juling siden jeg bytta, og den viser ikke engang tegn til slitasje.
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO
Takk for opplysende (dog kjedelige for min del) svar.
Hvor lenge er det forsvalig å fortsette og kjøre når clutchen oppfører seg slik? Innforstått med at det er med rolig kjøring.
Og hvor vrien oppgave er det å ta på seg et clutchskifte på saaben? Liker forsåvidt å mekke på bilen og har gjort en del på den tidligere, men har ikke vært borti clutchen/girkassa.
Til slutt så tok jeg en runde på speedparts, men klarte ikke i farten å finne dette "utløserlageret". En runde i Haynes gjorde meg ikke klokere. Hva er dette og hvordan funksjon har det? Link på SP hadde vært fint.
Hvor lenge er det forsvalig å fortsette og kjøre når clutchen oppfører seg slik? Innforstått med at det er med rolig kjøring.
Og hvor vrien oppgave er det å ta på seg et clutchskifte på saaben? Liker forsåvidt å mekke på bilen og har gjort en del på den tidligere, men har ikke vært borti clutchen/girkassa.
Til slutt så tok jeg en runde på speedparts, men klarte ikke i farten å finne dette "utløserlageret". En runde i Haynes gjorde meg ikke klokere. Hva er dette og hvordan funksjon har det? Link på SP hadde vært fint.
Saab 9000 2.0 T16
-
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N1216
- Navn: Andreas Ente
- Bil: opalgrønn -76 99 2d
- Sted: sandnes
selv er jeg er en hobbymekaniker i slutten av tennåra uten særlig erfaring på såpass "skumle" inngrep. men syntes det var en grei jobb å ha ut kassa på en 9000, da jeg prøvde meg på det forleden. alt er innlysende og det meste går av seg selv, men regn med å bruk en del tid hvis det blir første gangen! blant anna var det fryktelig tricky å få lirka den tunge klumpen på plass att der jeg lå og kava under bilen.
utløserlageret heter "urtrampningslager" der inne, og ligger under "koppling". funker ikke å linke for meg...
lykke til!
utløserlageret heter "urtrampningslager" der inne, og ligger under "koppling". funker ikke å linke for meg...
lykke til!

sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Utløserlageret finner du ved slavesylinderen. Du forstår funksjonen når du ser detRufati skrev:Til slutt så tok jeg en runde på speedparts, men klarte ikke i farten å finne dette "utløserlageret". En runde i Haynes gjorde meg ikke klokere. Hva er dette og hvordan funksjon har det? Link på SP hadde vært fint.

http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... ling.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;