Registerrem eller kjede?
Moderator: Moderatorer
Registerrem eller kjede?
Siden registreringa ikke funka , så får jeg spørre som gjest:
Har Saab 9-3 Viggen kamkjede (som på min 88-Aero) eller register-rem (som på "vanlige" GM/Opel-motorer) ?
Håper noen av dere VET dette....
E#1
Har Saab 9-3 Viggen kamkjede (som på min 88-Aero) eller register-rem (som på "vanlige" GM/Opel-motorer) ?
Håper noen av dere VET dette....
E#1
Er du helt sikker?
Vurderer Viggen, men har hørt så mange skrekkhistorier om motorhavarier på biler med registerrem, at jeg må være sikker på at den har kjede (vedlikeholdsfritt ; som på min nåværende Aero-88), og IKKE rem slik som på "jallabiler" som Audi og Opel
E#1

E#1
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Dette var vel oppe til diskusjon for ei stund sidan, og vi kom vel fram til at på GM900, 9-3 og 9-5 er det registerkjede på alle 4-sylindra bensinmotorar. V6 bensin, V6 diesel og R4 diesel har reim.
Korleis motoren til 9-3SS er er eg ikkje heilt sikker på alls.
Kva med å høyre med eit SAAB verksted, då er du heilt sikker.
Men ein 9-3 Viggen har nok kjede.
Korleis motoren til 9-3SS er er eg ikkje heilt sikker på alls.
Kva med å høyre med eit SAAB verksted, då er du heilt sikker.
Men ein 9-3 Viggen har nok kjede.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Seier du det ja. Kika litt på Mekonomen si side (ikkje akkurat verdens mest truverdige side då men), og dei hadde ikkje registerreim til dieselen.Aeroild skrev:Kjede på 9-3SS turbomotorene.
Men notert at 9-3SS T bensin har kjede. Står då faktisk i info frå SAAB at servicekosten har gått ned 30% i forhold til gamle 9-3, so kanskje diesel også har kjede? Får grave litt meir, kanskje eg finn det ut.
Da jeg skrev "turbomotorene" mente jeg bensin. Turbodieselen kan knapt nok kalles motor i Saab sammenheng.
(Nå skaffet jeg meg antakelig noen uvenner
)
Turbodieselen vil jeg tro ikke har kjede, siden det er samme motoren som satt i den gamle 9-3.
Men de nye 1.9TID har begge kjede.



Turbodieselen vil jeg tro ikke har kjede, siden det er samme motoren som satt i den gamle 9-3.
Men de nye 1.9TID har begge kjede.
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt: