Registerrem eller kjede?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
aero007

Registerrem eller kjede?

Legg inn av aero007 » 30 jun 2004, 18:00

Siden registreringa ikke funka , så får jeg spørre som gjest:

Har Saab 9-3 Viggen kamkjede (som på min 88-Aero) eller register-rem (som på "vanlige" GM/Opel-motorer) ?

Håper noen av dere VET dette....

E#1

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 30 jun 2004, 18:05

Du har kjede :D
Tror bare det er dieselene og de nye 9-3SS som har reim. :lol:
lawicel CanUsb, og Tech2!

aero007

Er du helt sikker?

Legg inn av aero007 » 30 jun 2004, 18:15

Vurderer Viggen, men har hørt så mange skrekkhistorier om motorhavarier på biler med registerrem, at jeg må være sikker på at den har kjede (vedlikeholdsfritt ; som på min nåværende Aero-88), og IKKE rem slik som på "jallabiler" som Audi og Opel :)

E#1

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 30 jun 2004, 22:23

Dette var vel oppe til diskusjon for ei stund sidan, og vi kom vel fram til at på GM900, 9-3 og 9-5 er det registerkjede på alle 4-sylindra bensinmotorar. V6 bensin, V6 diesel og R4 diesel har reim.
Korleis motoren til 9-3SS er er eg ikkje heilt sikker på alls.
Kva med å høyre med eit SAAB verksted, då er du heilt sikker.
Men ein 9-3 Viggen har nok kjede.

Brukeravatar
Aeroild
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 02 jul 2003, 01:00

Legg inn av Aeroild » 30 jun 2004, 22:33

Kjede på 9-3SS turbomotorene.
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 30 jun 2004, 22:41

Aeroild skrev:Kjede på 9-3SS turbomotorene.
Seier du det ja. Kika litt på Mekonomen si side (ikkje akkurat verdens mest truverdige side då men), og dei hadde ikkje registerreim til dieselen.
Men notert at 9-3SS T bensin har kjede. Står då faktisk i info frå SAAB at servicekosten har gått ned 30% i forhold til gamle 9-3, so kanskje diesel også har kjede? Får grave litt meir, kanskje eg finn det ut.

Brukeravatar
Aeroild
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 02 jul 2003, 01:00

Legg inn av Aeroild » 01 jul 2004, 08:03

Da jeg skrev "turbomotorene" mente jeg bensin. Turbodieselen kan knapt nok kalles motor i Saab sammenheng. :) (Nå skaffet jeg meg antakelig noen uvenner :chainsaw: ) :lol:
Turbodieselen vil jeg tro ikke har kjede, siden det er samme motoren som satt i den gamle 9-3.
Men de nye 1.9TID har begge kjede.
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance

Brukeravatar
Aeroild
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 02 jul 2003, 01:00

Legg inn av Aeroild » 01 jul 2004, 16:21

Ut fra EPC ser det ut som at både 9-3 og 9-3SS 2.2TID har kjede. :ashamed


Jippi! Mitt 100. innlegg og endelig litt høyere laddtrykk! :D
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 01 jul 2004, 22:13

Aeroild skrev:Ut fra EPC ser det ut som at både 9-3 og 9-3SS 2.2TID har kjede. :ashamed


Jippi! Mitt 100. innlegg og endelig litt høyere laddtrykk! :D
I tilfelle gamle 9-3 diesel har kjede har 9-5 2.2 TiD også kjede... :oops:

Svar