hvor mye olje skal en ny turbo fylles med ved montering?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

hvor mye olje skal en ny turbo fylles med ved montering?

Legg inn av Dopus » 24 aug 2008, 22:34

Holder på å skifte turboen ( i forbindelse med at jeg skifter topppakning skifter jeg også turboen). Jeg vet den skal fylles på forhand...før start. Har brukt en liten pumpekanne og fyllt i til det var fullt i hullet til oljerøret, og snurret turbinbladet noen runder. Men jeg synes ikke oljenivået i hullet synker noe særlig, skal det mye oje i turboen. Turbinakslingen ruller lett. Jeg trodde det skulle gå igjennom turboen og ut i retur røret.skal oljerøret også fylles? (har skiftet det også) ?

Skal kjøre bilen på starteren et par runder for å bygge opp trykk. vill luften i oljerøret til turboen da bli presset igjenom slik at ny olje kommer til turboen? vill den luften som eventuelt er i oljerøret ha noen innvirkning på turboen? :?:
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: hvor mye olje skal en ny turbo fylles med ved montering?

Legg inn av EdHunter N815 » 25 aug 2008, 00:11

Det holder lenge å fylle opp sånn som du har gjort, tror ikke det er helt nødvendig heller. Det viktige er å la oljerøret være av mens du kjører litt på starteren, frem til det kommer olje ut røret. Da vet du at du har oljetrykk, og det er bare å starte og kjøre (først skru på igjen oljerøret kanskje). Så sant du har trykk tar det bare sekunder før det er olje i hele systemet, luften blir nok blåst ned i bunnpannen fortere enn du kan si turbo. ;)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Re: hvor mye olje skal en ny turbo fylles med ved montering?

Legg inn av Dopus » 25 aug 2008, 00:48

takker.Har montert på røret. men får løsne det på turboen når resten av bilen er klar til å kjøres på startere. Har fyllt turboen også montert på røret for så å kjøre starteren. men vill ikke akslingen i turboen går rundt når den er koblet til eksosmanifoilen eller er det kunn når det er tenning med gnist? Prøver slik du forklarte

Kjempetakk for svar.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Svar