Forklar meg om GLT

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Forklar meg om GLT

Legg inn av Talker » 25 aug 2008, 05:37

Kan noen forklare for meg, alt de vet om grunnladetrykk?? Hva brukes dette til? Hvorfor skal dette være så nøyaktig? Hva skjer om det er litt/mye feil?
Så bare fortell! Fant ut at jeg ikke viste noe annet enn hvordan sjekke det, stille det inn og hva det skulle være :P

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: Forklar meg om GLT

Legg inn av Ottar N398 » 25 aug 2008, 10:21

Kan da hvertfall få ballen til å trille :wink: Grunnladetrykk som videre blir omtalt som GLT stilles ved å justere wastgatestaget, dette kan sees som grunninstillingen til wastgaten og uten noen form for styring vil ikke turboen lade mer enn det GLT er innstilt på. GLT er et trykk som saab mener at motoren de har laget bør tåle selv om det er noe feil med motoren eller motorstyringen.
Grunnen til at dette skal være nøyaktig er et det turbotrykket som er høyere enn GLT styres av et styresystem (Forskjellige systemer alt etter modell), styresystemet opererer med GLT+trykk. Ta en bil med GLT på 0,4 bar som styresystemet vil ha til å lade 0,7 bar, da sørger allerede GLT for 0,4 bar å så fikser styresystemet de resterende 0,3 bar. Med feil GLT vil du også få feil ladetrykk som igjen fører til effekttap.
Håper det hjalp litt hvertfall :mrgreen:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Forklar meg om GLT

Legg inn av Ingvar N629 » 25 aug 2008, 11:53

Grunnladetrykket er som Ottar sier et utgangspunkt for ladetrykksreguleringen. Jeg vet ikke nøyaktig hva dette er basert på, men grovt sett så ligger det nok et ligningssett til grunn for dette, jeg vil tro det er tilsvarende en PID, PI eller PD regulator. Dette er rett og slett matematikk. De gamle APC-systemene er iallfall basert på to ledd, sannsynligvis tilsvarende PI (proporsjonal- og integralledd). Hva dette innebærer er vel ikke så nøye i denne sammenhengen, men i praksis betyr det at om grunnladetrykket ikke er korrekt, så vil ladetrykket stige for sakte eller for raskt, det vil ikke treffe korrekt maksimalverdi, og det kan gi oversleng i trykket og svingende makstrykk. Om noen er spesielt interessert, kan jeg vise dette grafisk.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: Forklar meg om GLT

Legg inn av Gunnar N326 » 25 aug 2008, 16:11

Når de bestiller ny turbo kommer denne med wastegate montert. Regner med at GLT er ferdig innstilt, men syns det er skummelt at mekanikernaboen din aldri har justert GLT. Da tyder jo det på at han aldri har sjekket det heller..!
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Forklar meg om GLT

Legg inn av Talker » 25 aug 2008, 22:28

Ingvar N629 skrev:Grunnladetrykket er som Ottar sier et utgangspunkt for ladetrykksreguleringen. Jeg vet ikke nøyaktig hva dette er basert på, men grovt sett så ligger det nok et ligningssett til grunn for dette, jeg vil tro det er tilsvarende en PID, PI eller PD regulator. Dette er rett og slett matematikk. De gamle APC-systemene er iallfall basert på to ledd, sannsynligvis PI (proporsjonal- og integralledd). Hva dette innebærer er vel ikke så nøye i denne sammenhengen, men i praksis betyr det at om grunnladetrykket ikke er korrekt, så vil ladetrykket stige for sakte eller for raskt, det vil ikke treffe korrekt maksimalverdi, og det kan gi oversleng i trykket og svingende makstrykk. Om noen er spesielt interessert, kan jeg vise dette grafisk.
Du ka gjerne vise dette til meg! Med litt god forklaring :D

Dette blir vel litt basic turbo-lære, men er det noen som gidder å forklare meg hvordan styresystemet kan regulere over GLT, når turboen ikke vil lade over denne verden uten styresystem? HVA det er som gjør det mulig å styre over, og hvordan :p

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: Forklar meg om GLT

Legg inn av Timon » 26 aug 2008, 01:02

Magnetventilen slipper turbotrykk inn i wastegate-klokka slik at det må mer trykk ut av motoren til for å åpne wastegaten i andre enden av staget.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Forklar meg om GLT

Legg inn av Talker » 26 aug 2008, 05:22

Hva når folk kjøper strammere wastegate fjær da? Vil GLT bli høyere?

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Forklar meg om GLT

Legg inn av Ronny_N169 » 26 aug 2008, 08:48

Talker skrev:Hva når folk kjøper strammere wastegate fjær da? Vil GLT bli høyere?
Man har da problemer med at eksostrykket (ikke turbotrykket) åpnet vastegateventilen. Dette fenomenet får man med stort eksos rett etter turboen, og ett lite eksoshus/ lite turbinhjul på turboen
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Forklar meg om GLT

Legg inn av Ingvar N629 » 26 aug 2008, 09:19

Ronny_N169 skrev:
Talker skrev:Hva når folk kjøper strammere wastegate fjær da? Vil GLT bli høyere?
Man har da problemer med at eksostrykket (ikke turbotrykket) åpnet vastegateventilen. Dette fenomenet får man med stort eksos rett etter turboen, og ett lite eksoshus/ lite turbinhjul på turboen
Men om man bytter til en kraftigere WG-fjær uten andre modifikasjoner, vil nødvendigvis glt bli høyere. Fjøras kraftkonstant vil jo bestemme det, og kraften som skal til for å trykke sammen fjøra er kraftkonstanten ganger sammentrykningen. Sammentrykningen av fjøra er det som justeres når man skrur på wg-staget, men en for stram fjør kan gi problemer med for lite forspenning ved korrekt innstilt glt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Forklar meg om GLT

Legg inn av Talker » 26 aug 2008, 21:34

Mange variabler som må stemme altså :p Trenger vel ikke noe sterkere fjær håper jeg. Har en ng900 med 9-5 aero turbo og 3" hele vein fra turbo, med 2 dempere og ingen kat.

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Forklar meg om GLT

Legg inn av Ronny_N169 » 27 aug 2008, 08:46

Ingvar N629 skrev:
Ronny_N169 skrev:
Talker skrev:Hva når folk kjøper strammere wastegate fjær da? Vil GLT bli høyere?
Man har da problemer med at eksostrykket (ikke turbotrykket) åpnet vastegateventilen. Dette fenomenet får man med stort eksos rett etter turboen, og ett lite eksoshus/ lite turbinhjul på turboen
Men om man bytter til en kraftigere WG-fjær uten andre modifikasjoner, vil nødvendigvis glt bli høyere. Fjøras kraftkonstant vil jo bestemme det, og kraften som skal til for å trykke sammen fjøra er kraftkonstanten ganger sammentrykningen. Sammentrykningen av fjøra er det som justeres når man skrur på wg-staget, men en for stram fjør kan gi problemer med for lite forspenning ved korrekt innstilt glt.
Enig med deg jeg GLT blir jo høyere med kraftigere fjær, noe som må tas hensyn til i ev programvare. Det var bare ett svar på hvorfor folk monterer kraftigere vastegateklokke/ fjær. Det er nok endel som ikke tenker på det at det ikke bare er luftrykket fra kompressoren som åpner vastegateventilen, men også eksostrykket etterhvert, spesiellt i små turbinhus med (for)mye effekt. Man kan jo også få det fenomenet at vgventilen står fullt åpent, men likevel øket trykket pga volumet med avgasser er så stort at vgventilen ikke klarer å evakuere korrekt mengde igjennom ventilen, og hastigheten på turbinhjulet øker -> grunntrykket skjener ved høye rpm.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Forklar meg om GLT

Legg inn av Talker » 28 aug 2008, 16:13

Oki.. Men det blir riktig for meg, og justere på staget, helt jeg får 0,4Bar med sikringa til ventilen ute/bremsa inne?

Svar