Så bare fortell! Fant ut at jeg ikke viste noe annet enn hvordan sjekke det, stille det inn og hva det skulle være

Moderator: Moderatorer
Du ka gjerne vise dette til meg! Med litt god forklaringIngvar N629 skrev:Grunnladetrykket er som Ottar sier et utgangspunkt for ladetrykksreguleringen. Jeg vet ikke nøyaktig hva dette er basert på, men grovt sett så ligger det nok et ligningssett til grunn for dette, jeg vil tro det er tilsvarende en PID, PI eller PD regulator. Dette er rett og slett matematikk. De gamle APC-systemene er iallfall basert på to ledd, sannsynligvis PI (proporsjonal- og integralledd). Hva dette innebærer er vel ikke så nøye i denne sammenhengen, men i praksis betyr det at om grunnladetrykket ikke er korrekt, så vil ladetrykket stige for sakte eller for raskt, det vil ikke treffe korrekt maksimalverdi, og det kan gi oversleng i trykket og svingende makstrykk. Om noen er spesielt interessert, kan jeg vise dette grafisk.
Man har da problemer med at eksostrykket (ikke turbotrykket) åpnet vastegateventilen. Dette fenomenet får man med stort eksos rett etter turboen, og ett lite eksoshus/ lite turbinhjul på turboenTalker skrev:Hva når folk kjøper strammere wastegate fjær da? Vil GLT bli høyere?
Men om man bytter til en kraftigere WG-fjær uten andre modifikasjoner, vil nødvendigvis glt bli høyere. Fjøras kraftkonstant vil jo bestemme det, og kraften som skal til for å trykke sammen fjøra er kraftkonstanten ganger sammentrykningen. Sammentrykningen av fjøra er det som justeres når man skrur på wg-staget, men en for stram fjør kan gi problemer med for lite forspenning ved korrekt innstilt glt.Ronny_N169 skrev:Man har da problemer med at eksostrykket (ikke turbotrykket) åpnet vastegateventilen. Dette fenomenet får man med stort eksos rett etter turboen, og ett lite eksoshus/ lite turbinhjul på turboenTalker skrev:Hva når folk kjøper strammere wastegate fjær da? Vil GLT bli høyere?
Enig med deg jeg GLT blir jo høyere med kraftigere fjær, noe som må tas hensyn til i ev programvare. Det var bare ett svar på hvorfor folk monterer kraftigere vastegateklokke/ fjær. Det er nok endel som ikke tenker på det at det ikke bare er luftrykket fra kompressoren som åpner vastegateventilen, men også eksostrykket etterhvert, spesiellt i små turbinhus med (for)mye effekt. Man kan jo også få det fenomenet at vgventilen står fullt åpent, men likevel øket trykket pga volumet med avgasser er så stort at vgventilen ikke klarer å evakuere korrekt mengde igjennom ventilen, og hastigheten på turbinhjulet øker -> grunntrykket skjener ved høye rpm.Ingvar N629 skrev:Men om man bytter til en kraftigere WG-fjær uten andre modifikasjoner, vil nødvendigvis glt bli høyere. Fjøras kraftkonstant vil jo bestemme det, og kraften som skal til for å trykke sammen fjøra er kraftkonstanten ganger sammentrykningen. Sammentrykningen av fjøra er det som justeres når man skrur på wg-staget, men en for stram fjør kan gi problemer med for lite forspenning ved korrekt innstilt glt.Ronny_N169 skrev:Man har da problemer med at eksostrykket (ikke turbotrykket) åpnet vastegateventilen. Dette fenomenet får man med stort eksos rett etter turboen, og ett lite eksoshus/ lite turbinhjul på turboenTalker skrev:Hva når folk kjøper strammere wastegate fjær da? Vil GLT bli høyere?