*GLT justert* 9000 Turbo mister trykket.. ??

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Legg inn av Gandulf N1535 » 24 aug 2008, 19:24

Tor N12 skrev:
Morten N88 skrev: sjekke at du har vakum på tomgang, gjerne 0,4-0,6.

Du skal ikke ha noe TRYKK på tomgang, med vacum så mener Morten - (minus)0.4-0.6 ;)
Du må jo også sjekke vacumslangene og de andre tingene vi har sagt.. Og FØRSTE bud etter å ha sjekket slangene er å kontrollere og evt justere GLT (grunnladetrykket), det er noe du MÅ få i orden for at bilen din skal lade slik den skal...

Aha, I see. Jo vet jeg har vakuum på tomgang, skal sjekke hva det ligger på. Skal jeg spraye startgass på vakuumslangene også? Problemet ang. GLT er at det er såpass skrudd inn at jeg ikke ser for meg at det kan være 12-12 runder igjen.. (som vist på bildet lengre opp i tråden).
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Legg inn av Tor N12 » 24 aug 2008, 21:08

Om du ikke har nok å gå på så må du eventuelt legge imellom skiver mellom wg-klokka og festet til den, da vil den jo strammes. Men når det er sagt så tyder det jo på at klokka er sliten slik at du kansje må bytte den for at den skal bli bra.

Om du ikke skjønner systemet godt nok selv så er det kansje en ide å ta bilen til et verksted eller til noen som kan systemet? En 9000 av den årsmodellen du har skal være rimelig frisk men det forutsetter at alle grunninnstillinger er rett, det gjelder justeringa av GLT, fungerende wastegateklokke, fungerende magnetventil, fungerende vacumklokke på fordeleren, justert tenning, friske plugger, frisk bensinpumpe og selvfølgelig nye plugger og filter.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Legg inn av Gandulf N1535 » 24 aug 2008, 23:32

Har nå gått over alt av vakuumslanger og slikt med startgass men ingen økning i turtallet. Nå skal det sies at når jeg sprayet direkte inn i luftfilteret gikk den kun minimalt opp på turtall :| De som ligger i bakkant av motoren ned mot torpedoveggen fikk jeg ikke testet noe særlig da det er trang der, får prøve å komme meg på bukk med bilen.

Er det noen måte jeg kan sjekke om magnetventilen er i orden?

Plugger ble byttet rett over nyttår kunne forrige eier opplyse om. Har tenkt å bestille diverse fra SP, bl.a. olje- og bensinfilter (heter vel brenselfilter).
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Legg inn av Tor N12 » 25 aug 2008, 00:51

Finnes ingen god test som sier deg om magnetventilen er helt i orden men man kan måle motstanden i den for å garantere seg om at den ikke er helt kortsluttet... Men glem magnetventilen foreløpig, hjelper ikke noe hvor mye du tester den så lenge du ikke justerer grunnladetrykket ditt først!!!
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Legg inn av Gandulf N1535 » 25 aug 2008, 08:21

Ja vel, da er det vel bare å forsøke å justere GLT da. WG-staget satt egentlig ganske godt fast, hvordan får jeg dette løs slik at jeg kan justere?
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Legg inn av Hjelle, N6 » 25 aug 2008, 20:11

Eit anna triks som eg ser ikkje er nemnt er å sjekke om staget går FRITT inn i Wastegateklokka. Har vore borti dette ein gong sjølv, då heldt det å rette braketten klokka sit på, etter det auka grunntrykket 0.15 bar uten ytterligare justering :D

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Legg inn av Gandulf N1535 » 27 aug 2008, 21:01

Vet ikke om dette er av betydning, men det hender av og til at jeg har SKIKKELIG dårlig trykk :| Da lader den ikke mer en 0.2 - 0.3 bar fra 1-3 gir :shock: Dette er ganske kortvarig, bilen fikk et slik tulltak i kveld men iløpet av et par minutter var den tilbake til "normalen" med kjapt synkende turbotrykk.

Ser ikke helt hvordan dette kan ha sammenheng med GLT, derfor ville jeg bare nevne det.
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Legg inn av na_X » 27 aug 2008, 21:49

Hvis GLT ikke er rett så vil den ikke lade på det den skal lade på da signalet blir feil inn på APCn..
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Legg inn av Gandulf N1535 » 28 aug 2008, 20:51

Har idag gått over alt av slanger fra turbo til innsug og strammet alle slangeklemmene skikkelig. Skulle prøve å få justert WG-staget, men fikk den rett og slett ikke løs. Er det noe triks for å få dette til? Har fjernet splinten, men ser kanskje ut som halve sitter igjen på baksiden. Har forsøkt å bryte den løst med skrujern, men dette resulterte bare i at festeanordningen i den enden som splinten sitter i begynte å gi etter :? Skal det virkelig sitte så godt fast?

Noe annet som skjedde idag var da jeg skulle starte bilen etterpå. Da kom det ei voldsom tikking i rundt 5 - 10 sek. før den plutselig ga seg. Fant etterpå ut at det var magnetventilen som var synderen, siden denne gir fra seg et enkelt tikk når man slår på tenningen. Lyden kan karakteriseres som et typisk "relè-klikk". Noen formening rundt dette?
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Legg inn av Gandulf N1535 » 01 sep 2008, 15:59

UPDATE: Hadde visst koblet C og R feil, så kanskje ikke så rart at resultatet ble slik det ble. Nå er bilen "normal" igjen, men den greier fremdeles ikke å holde på trykket. Dog ganske irriterende at den detter så sakte ned på turtall; fra 1500 til 1000 rpm går det aaaaltfor tregt :? Ideas?



Tok å demonterte MV og sprayet den full av WD-40, blåste også g odt i den for å få ut det jeg klarte av gørr og slikt.

Når jeg så monterte den igjen og tok en prøvetur ladet turboen det det var god for, ville ikke stoppe så jeg måtte slakke av da den nærmet seg 1.3 bar :shock: Men samtidig synes jeg ikke bilen gikk noe bedre enn før.. Ga på litt i 2.giret (hadde ikke mer enn 1.2 bar) da jeg hørte et lite poff! etterfulgt av at bilen ruset seg opp på 5000 rpm! Stoppet bilen og var livredd for at jeg hadde blåst turbon eller det som verre er [-o<

Åpnet panseret og letet febrilsk, fant kun en vakuumslange på innsuget som hadde løsnet i skjøten (den var teipet), samt at den slangen som går inn på baksiden av innsugsmanifolden (helt inn mot torpedoveggen) hadde hoppet ut. Fikset alt dette samt tok en grundig sjekk (med øynene) at alt så normalt ut. Startet så opp motoren, og alt virket ok!n :woot:

Stoppet motoren og fjernet sikringen til APC. Kjørte så hjemover, men turboen fortsatte å lade det den var god for! Hva er det som har skjedd? Har jeg kobla feil på MV? HJELP! :o
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Legg inn av Gandulf N1535 » 02 sep 2008, 20:02

Idag bestemte jeg meg for at låsesplinten på WG-staget skulle av! :twisted:
Fjernet dette og fikk skrudd inn staget så langt det gikk, skrudde vel 9 "halve" (180 grader) omdreininger. Resultatet ble at GLT steg fra 0.2 til 0.35 bar :) Mangler da 0.1 bar til standard GLT.

Under kjøring lader turboen nå helt opp til 1.3 bar (i 4. og 5. gir), før det høres et svakt poff og den detter ned til rett i underkant av 1 bar. Hvis jeg ikke har sluppet gasspedalen fortsetter den da å stige til den på nytt faller ned til 1 bar.
Hva er det som gjør dette? Dumpventilen? APC-boksen? Eller klarer turboen rett og slett ikke mer?
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: *GLT justert* 9000 Turbo mister trykket.. ??

Legg inn av na_X » 02 sep 2008, 21:34

Det kan være "dump"ventilen som ikke klarer å holde trykket, eller registerkjedet ditt som begynner å bli slitt og strekt(tenningsbank).
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: *GLT justert* 9000 Turbo mister trykket.. ??

Legg inn av Gandulf N1535 » 02 sep 2008, 21:52

Men skal turboen virkelig lade så mye? Iflg forrige eier (og Speedparts) skal vel motoren tåle opp til 1.1 bar, og blir det ikke litt for mye at den da lader 1.3?
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: *GLT justert* 9000 Turbo mister trykket.. ??

Legg inn av na_X » 02 sep 2008, 22:37

Spørs hva som er skrudd på det da, kan hende du får tenningsbank pga. for høyt ladetrykk også. Hvis GLT er innenfor de verdiene det skal være så kan du begynne å feilsøke mer.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: *GLT justert* 9000 Turbo mister trykket.. ??

Legg inn av Gandulf N1535 » 03 sep 2008, 01:13

Har som sagt fremdeles 0.1 bar som gjenstår før jeg har fullt GLT, men skjønner ikke helt hvor jeg skal innhente dette?

Var ute å testa'n litt istad, og du verden for et drag :mrgreen: :worship: Kjørte faktisk så kvasst at v. blink og parklykt datt av i fart og forsvant for godt :lol:

Noe annet som også skjedde var at slangen som går inn på baksiden av innsugsmanifolden hadde løsnet (2. gangen nå). Dette må jo være fordi turboen lader mer, har aldri skjedd før!

Bilde av nevnte slange
Bilde
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Svar