Saab 9-5 Aero 2000, og BSR tuning spørsmål.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Låst
Pledd74
Innlegg: 11
Registrert: 23 sep 2007, 11:51

Saab 9-5 Aero 2000, og BSR tuning spørsmål.

Legg inn av Pledd74 » 21 sep 2008, 10:24

Har kjøpt og installert PPC tuning boks fra Autopower, steg 1.
Første prøvetur så begynte den å fuske ved lett pådrag. Det kom en "poff" og bilen går ikke reint på tomgang...
Kan virke som en av silynderne ikke henger med.

Byttet tilbake til original sw på bilen, men ingen bedring. Noen erfaringer med dette?
Plugger / coil?? forslag mottas med takk.
Saab 9-5 2,0T-2001

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Saab 9-5 Aero 2000, og BSR tuning spørsmål.

Legg inn av Paradigm N558 » 21 sep 2008, 10:38

Bytt pluggene til rett sort!
BCPR7ES-11... TROOOOOR JEG! Det kan noen andre bekrefte.
Og sjekk luftfilter når du er i gang ;)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Pledd74
Innlegg: 11
Registrert: 23 sep 2007, 11:51

Re: Saab 9-5 Aero 2000, og BSR tuning spørsmål.

Legg inn av Pledd74 » 21 sep 2008, 13:55

Har prøvd med andre plugger no, og prøvde aero pluggene på en annen 2,0 turbo. Plugger ikke feil.
Vi la merke til at en plugg var svartere enn de andre. Kan det være tenningsfeil? Hvordan justere dette?

Et annet spørsmål når vi er i gang... Kan vi bytte coilplaten fra aeroen til 2,0 turboen bare for å prøve?
For å eliminere vekk...
Om evt. en coil ikke er helt bra, må man bytte hele platen med alle 4 coilene eller får man kjøp en løst?

Takker for raskt svar:)
Saab 9-5 2,0T-2001

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Saab 9-5 Aero 2000, og BSR tuning spørsmål.

Legg inn av Paradigm N558 » 21 sep 2008, 13:58

Er det svart tennkassett passer de overens. Kjør på.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Pledd74
Innlegg: 11
Registrert: 23 sep 2007, 11:51

Re: Saab 9-5 Aero 2000, og BSR tuning spørsmål.

Legg inn av Pledd74 » 21 sep 2008, 14:26

Usikker på hva du mener med svart tennkassett, men de ser steike lik ut. Det er forskjellige nummer på dem.
Svart/sølv opp på og svart under.

Holder på å kjøre inn igjen tuning nå.

virker som etter / for tenning..

I tabell for BSR, står det at tuningen skal ta 27 minutt men vår tar ca. 15.
Saab 9-5 2,0T-2001

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Saab 9-5 Aero 2000, og BSR tuning spørsmål.

Legg inn av doo-kie » 21 sep 2008, 16:12

Det er svart tennkassett. De andre er rød!
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
be_foto N710
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 647
Registrert: 24 jun 2006, 18:05
Medlemsnummer: N710
Navn: Bjørn Erik
Bil: NG900 98. 2L suger 9-5 01 2,3L
Sted: Blystadlia
Kontakt:

Re: Saab 9-5 Aero 2000, og BSR tuning spørsmål.

Legg inn av be_foto N710 » 21 sep 2008, 19:15

Pledd74 skrev:Usikker på hva du mener med svart tennkassett, men de ser steike lik ut. Det er forskjellige nummer på dem.
Svart/sølv opp på og svart under.

Holder på å kjøre inn igjen tuning nå.

virker som etter / for tenning..

I tabell for BSR, står det at tuningen skal ta 27 minutt men vår tar ca. 15.

Så vit jeg har forståt så kan det ta fra 10 til 30 minutter og lasste in ny program vare.
Grønn Ng 900 98 model2L suger
Sølv 9-5 2,3L varebil 2001

Jeg er dyslektiker, så skrivefeil kan forekomme. Kan hende noe blir uforstålig! Send meg en PM, så skal jeg rette opp i det.

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Re: Saab 9-5 Aero 2000, og BSR tuning spørsmål.

Legg inn av Johan N828 » 22 sep 2008, 16:58

Det er veldig forskjellig fra bil til bil når det kommer til hvor lang tid det tar og installere programvaren.

//J

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-5 Aero 2000, og BSR tuning spørsmål.

Legg inn av Ingvar N629 » 23 sep 2008, 07:49

Hei, bruk trimforumet til dette! :wink:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Re: Saab 9-5 Aero 2000, og BSR tuning spørsmål.

Legg inn av Bent N208 » 23 sep 2008, 11:19

Mitt råd vil være å ringe Terje på Autopower, han hjelper sikkert til med dette :wink: :mrgreen:

Ellers enig med Ingvar denne tråden går vel under trimming :wink:

Mvh
Bent
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Re: Saab 9-5 Aero 2000, og BSR tuning spørsmål.

Legg inn av Morten-N146 » 23 sep 2008, 11:40

Hvis det kom et poff og bilen ikke går reint kan det jo være en slange på intercooleren som kan ha hoppet av.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Re: Saab 9-5 Aero 2000, og BSR tuning spørsmål.

Legg inn av matrox N522 » 25 sep 2008, 11:06

Morten-N146 skrev:Hvis det kom et poff og bilen ikke går reint kan det jo være en slange på intercooleren som kan ha hoppet av.
Om dette er tilfelle, så vil du se at den prøver å lade turbotrykk langt oppi skyene (med en anelse overdrivelse).
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

milslukern
Innlegg: 1
Registrert: 06 okt 2008, 23:12

Re: Saab 9-5 Aero 2000, og BSR tuning spørsmål.

Legg inn av milslukern » 06 okt 2008, 23:28

Har en 9-3 Aero med BSR. Den gikk ikke helt pent de første milene med steg 1, litt ujevn gange, særlig på tomgang. Etterhvert gikk den helt fint under kjøring, mens den fortsatt virket noe ujustert på tomgang. Ventet med å ta den helt ut til jeg syntes den gikk jevnt, og nå går den som en...enda bedre Aero :). Oppjusterte senere til steg 3, med blandede erfaringer. (skal sette inn et innlegg i trimforumet angående dette)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-5 Aero 2000, og BSR tuning spørsmål.

Legg inn av Ingvar N629 » 07 okt 2008, 18:35

Som sagt, bruk trimforumet til trimprat! Låser tråden.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Låst