Lurer rett og slett på hvordan jeg kan vite om dumpventilen er kaputt. Får opp feilmelding og har fått lest den og den sier dump, men det er kun en måned siden jeg skiftet ventil ...lik orginalen men scantec.
når jeg har ventilen i neven og blåser eller drar luft gjennom vacum tilkobligen så kan den dra luft fra den siden som går inn mot luftrøret fra intercooleren hvor ventilen er festet. skal det være slik?fra den siden hvor den går inn på metallrøer er det tett.
Når jeg holder på enden i vacum slagen og gir litt gass så holder den vacum i 4-5 sekunder...skal det være så lenge. Har skiftet ventilen som styrer vacumet oppe ved torpedoveggen. vet ikke hva annet det kan være?
hvordan vite om dumpventilen er kaputt? LØST
Moderator: Moderatorer
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
hvordan vite om dumpventilen er kaputt? LØST
Sist redigert av Dopus den 28 sep 2008, 21:52, redigert 1 gang totalt.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: hvordan vite om dumpventilen er kaputt? Haster!!!
fikk svar på et annet forum...så lenge man kan suge luft gjennom vacum slangen til dumpen så er den kaputt.
Og dumpventilen er bare en måned gammel. Noen som kan anbefale en skikklig dump ....helst ikke så jævlig dyr.
Og dumpventilen er bare en måned gammel. Noen som kan anbefale en skikklig dump ....helst ikke så jævlig dyr.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: hvordan vite om dumpventilen er kaputt? Haster!!!
Krev ny! Går ikke å snike seg unna den, har rettigheter, vet du! 

MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: hvordan vite om dumpventilen er kaputt? Haster!!!
gidder ikke å ringe speedparts for 160 kr. Er nå sikker på en ting....aldri mer scantec dumper i mine biler.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- quist
- 0.7 bar
- Innlegg: 178
- Registrert: 06 okt 2007, 12:31
- Medlemsnummer: N1111
- Navn: Henning
- Bil: OG9-3
- Sted: Stavanger
Re: hvordan vite om dumpventilen er kaputt? Haster!!!
Anbefaler deg å bytte til Forge FMDV006 Dumpventil (Den beste resirkventilen til T7 motoren, prøvd flere)
Av specs på denne ventilen nevnes :
- metallstempel som varer biles levetid
- doble o ringer som sørger for en lekasjefri dumpventil.
- rask respons og god flow i ventilen.
- 4 fjører finnes som option parts for å kunne justere den tilpasset turbotrykket en kjører på.
(Du med steg 1 bør ha grønn fjær, nevn dette i bestillingen.)
- finnes også som åpen ventil så si identisk med resirkutgaven, samme innmat og justeringsmuligheter. (for T5 motor)
- sammen med åpent filter får en litt høyere dumplyd.
Bør tas opp med gjevne mellomrom for å sjekke tilstand på o ringer samt smøre den lett med litt gris så funker den fjell å bør vare bilens levetid minus disse o ringene som kan ryke av slitasje, ikke noe kostbart å bytte ut.
ps : bytt ut de gamle vacumslangene med nye i silikon når du først bytter til denne ventil. Og det er vel til å anbefale å bytte til kraftigere dumpventil ved steg 1 og opp.
Prouktlink : http://www.forgemotorsport.co.uk/conten ... ct=FMDV006" onclick="window.open(this.href);return false;
Går fint å bestille direkte fra forge sine nettsider.
Dette var mitt tips, og lykke til med valet av ny ventil, hvilken det nå enn blir, bare sørg for å ha litt kraftigere enn orginal !
Av specs på denne ventilen nevnes :
- metallstempel som varer biles levetid
- doble o ringer som sørger for en lekasjefri dumpventil.
- rask respons og god flow i ventilen.
- 4 fjører finnes som option parts for å kunne justere den tilpasset turbotrykket en kjører på.
(Du med steg 1 bør ha grønn fjær, nevn dette i bestillingen.)
- finnes også som åpen ventil så si identisk med resirkutgaven, samme innmat og justeringsmuligheter. (for T5 motor)
- sammen med åpent filter får en litt høyere dumplyd.
Bør tas opp med gjevne mellomrom for å sjekke tilstand på o ringer samt smøre den lett med litt gris så funker den fjell å bør vare bilens levetid minus disse o ringene som kan ryke av slitasje, ikke noe kostbart å bytte ut.
ps : bytt ut de gamle vacumslangene med nye i silikon når du først bytter til denne ventil. Og det er vel til å anbefale å bytte til kraftigere dumpventil ved steg 1 og opp.
Prouktlink : http://www.forgemotorsport.co.uk/conten ... ct=FMDV006" onclick="window.open(this.href);return false;
Går fint å bestille direkte fra forge sine nettsider.
Dette var mitt tips, og lykke til med valet av ny ventil, hvilken det nå enn blir, bare sørg for å ha litt kraftigere enn orginal !
Saab OG9-3 2.0T BSR Steg 1 - Til salgs
VW Polo 1.6 TDI Bluemotion
VW Polo 1.6 TDI Bluemotion
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: hvordan vite om dumpventilen er kaputt? Haster!!!
kjører nå med en brukt bosh ventil fra en audi tt 180hk motor. En bekjent av meg hadde skiftet til turbo smart og hadde denne til overs. i motsetning til standard boshen så ser det ut som om denne har metall stempel...skal ikke si det med sikkerhet, men det ser slikt ut. Denne ser ut til å holde på trykket og åpne når den skal. ingen turboshatter eller andre ulyder og bilen spinner ut av rundkjøringene igjen.
Men invisterer i en skikklig metall dump når jeg får råd. Har siklet lit på Forge, men har hørt at dem krever litt vedlikehold.
Skiftet forresten alle vacum slagene jeg fant da jeg skiftet til scantec dumpen...så i det minste så skal ihvertfall slagnene fungere korrekt.

Skiftet forresten alle vacum slagene jeg fant da jeg skiftet til scantec dumpen...så i det minste så skal ihvertfall slagnene fungere korrekt.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459