Orginal dump ventil NG 900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Holger N1591
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 369
Registrert: 13 aug 2008, 21:16
Medlemsnummer: N1591
Navn: Holger Undlien
Bil: toyota
Sted: Melhus

Orginal dump ventil NG 900

Legg inn av Holger N1591 » 30 sep 2008, 20:34

Hei.

Har nå tatt av den slangen som går ifra dumpen og videre til røret som går inni luftfilter boksen.
Det ble veldig fin dump lyd, det jeg ville ha:)
Men lurer på om det tar noe skade å ikke ha den slangen på dumpen, er jo orginalt resirkulerende.
Saab - The Most Intelligent Cars Ever Built...

x m95 9000 cse 2.3 Turbo
x m95 900 2.0 Turbo
x m85 9000 2.0 Turbo
x m85 9000 2,3 Turbo

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: Orginal dump ventil NG 900

Legg inn av Haaka » 30 sep 2008, 20:41

Holger skrev:Hei.

Har nå tatt av den slangen som går ifra dumpen og videre til røret som går inni luftfilter boksen.
Det ble veldig fin dump lyd, det jeg ville ha:)
Men lurer på om det tar noe skade å ikke ha den slangen på dumpen, er jo orginalt resirkulerende.
Sålenge du har plugget hullet i innsugsrøret/slangen mellom filter og turbo,
går det relativt greit....

Men jeg gir deg 2 uker (maks) før du blir mentalt syk av den lyden.. :roll: :wink:

Personlig ble jeg noe overeksponert, og går selv idag i en lett psykose hver gang jeg hører lyden.. :?

Brukeravatar
Holger N1591
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 369
Registrert: 13 aug 2008, 21:16
Medlemsnummer: N1591
Navn: Holger Undlien
Bil: toyota
Sted: Melhus

Re: Orginal dump ventil NG 900

Legg inn av Holger N1591 » 30 sep 2008, 20:44

hehe, jeg likte den jeg:D Hører den jo ikke så veldig godt... Men tenkte på å sette noe i den slangen så den ble tett ja, vis det ikke har noe betydning da?:)

takk for svar
Saab - The Most Intelligent Cars Ever Built...

x m95 9000 cse 2.3 Turbo
x m95 900 2.0 Turbo
x m85 9000 2.0 Turbo
x m85 9000 2,3 Turbo

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: Orginal dump ventil NG 900

Legg inn av Haaka » 30 sep 2008, 22:52

Holger skrev:Men tenkte på å sette noe i den slangen så den ble tett ja, vis det ikke har noe betydning da?:)
Øøø.. altså, ja, det har veldig stor betydning at den slangen er tett.. Falskluft blir ikke hovedproblemet i T5styringen, men falskluft kan være mer enn en ting... Målefeil og filterfeil...

Du skader turboen om du lar ufiltrert luft inn i systemet. Samtidig kjører en standardmotor 2-5.000km (etter forhold) uten filter før du har totalhavari pga manglende kompresjon. Du sliper ned stempelringer til de effektivt kun ligger som spon i bunnpanna di og tetter sil og skjærer oljepumpa, og voila har du mye bais bare for en lyd du ikke har godt av alikevell :wink: :roll:

Brukeravatar
Holger N1591
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 369
Registrert: 13 aug 2008, 21:16
Medlemsnummer: N1591
Navn: Holger Undlien
Bil: toyota
Sted: Melhus

Re: Orginal dump ventil NG 900

Legg inn av Holger N1591 » 01 okt 2008, 08:37

Jeg har jo tetta slangen da. Så det er ingen åpne slanger som ligger der.
Så det er ingen som er åpne, det går greit da?
Saab - The Most Intelligent Cars Ever Built...

x m95 9000 cse 2.3 Turbo
x m95 900 2.0 Turbo
x m85 9000 2.0 Turbo
x m85 9000 2,3 Turbo

Svar