et plagsomt problem!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: et plagsomt problem!

Legg inn av Tor N12 » 01 okt 2008, 23:48

Slappe wg'er er ikke akkurat ukjent på Garrettene, de blir gjerne slappe med årene..

Men ellers så er det jo f.eks heller ikke uvanlig med ei bensinpumpe som begynner å bli litt sliten ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: et plagsomt problem!

Legg inn av Rambraut N1491 » 01 okt 2008, 23:58

Plugger å slakke reimer er heller ikke et uvanlig problem når slikt skjer.

Edit: Noen gang prøvd og kjørt bilen på 98 oktan bensin?
Kan være tenningsbank, funka fjell og fylle 98 på 240'n jeg kjørte i helga, ikke tenningsbank i det hele tatt i løpet av 9 timer med heftig kjøring. Når vi kjørt med 95 oktan banka den ofte.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: et plagsomt problem!

Legg inn av Macgeier » 02 okt 2008, 12:05

Det er vel ikke ladetrykksvakta som slår inn da?
Lader opp til max innstilt trykk på trykkvakt så "poff" kutter vakta bensinpumpa en kort tid, så lades det igjen opp til max - så "poff" igjen osv osv...
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: et plagsomt problem!

Legg inn av Gandulf N1535 » 02 okt 2008, 13:17

Macgeier skrev:Det er vel ikke ladetrykksvakta som slår inn da?
Lader opp til max innstilt trykk på trykkvakt så "poff" kutter vakta bensinpumpa en kort tid, så lades det igjen opp til max - så "poff" igjen osv osv...
Hva er ladetrykksvakta, og er det normalt/ufarlig at denne slår inn? Slik du beskriver det er akkurat slik jeg har det på min bil.
Vil dette forsvinne med ny WG-fjær?

Og hvordan vet jeg om plugger og reim(er) bør skiftes?
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

reggestad vettu
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 12 sep 2008, 16:12
Navn: Espen Reggestad
Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
Sted: Holmestrand

Re: et plagsomt problem!

Legg inn av reggestad vettu » 02 okt 2008, 14:10

Gandulf skrev:Noe lignende skjer også på min bil ('86 9000 T16). Lader opp til nesten 1.3, før det blir et lite "poff" og den detter ned på rett under 1.0 bar. Hender den så fortsetter å stige for så å dette ned igjen. Hva skyldes dette?

Er heller ikke bestandig turboen greier å lade det den skal; ganske ofte (kanskje 30% av gangene) lader den kun 0.7 ca, og nekter å stige noe mer :|

Noen formening om dette?

er dette som skjer ja. kødda med å beskrive hva som egentlig skjedde hehe.
Men uansett så skjer dette sånn ca halvparten av gangene jeg kjører bilen

noname
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 171
Registrert: 13 jan 2007, 13:48
Bil: 9-5 M07 1,9TDI
Sted: Hasvik

Re: et plagsomt problem!

Legg inn av noname » 02 okt 2008, 15:29

Ehhhhhh,du trør den ikke så langt opp at det er turtallsperra som lurer deg......Bare ett skudd i natten :roll:
Alt kan demonteres,men ikke alt lar seg montere igjen!!!!!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: et plagsomt problem!

Legg inn av Ingvar N629 » 02 okt 2008, 20:49

Ikke bland inn reimer i dette, nye reimer er jo kjekt, men hjelper nok lite mot ladetrykksproblemer :wink:

Sannsynligvis er tenningsbank problemet til Gandulf, legg opp en diode som blinker nå APC registrerer tenningsbank. Framgangsmåte ligger i FAQ.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: et plagsomt problem!

Legg inn av Gandulf N1535 » 02 okt 2008, 21:09

Ingvar N629 skrev:Sannsynligvis er tenningsbank problemet til Gandulf, legg opp en diode som blinker nå APC registrerer tenningsbank. Framgangsmåte ligger i FAQ.
Nå er jo ikke jeg medlem da, og har forstått det slik at registrering kan ta rimelig lang tid. Litt plagsomt at jeg må bli medlem for å lese denne FAQ.. :roll:

Har spurt før men fikk ikke noe svar så jeg prøver igjen; hvor sitter denne bankesensoren? Noen som har et bilde av den?
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: et plagsomt problem!

Legg inn av Eirik N396 » 02 okt 2008, 21:48

Gandulf skrev:Har spurt før men fikk ikke noe svar så jeg prøver igjen; hvor sitter denne bankesensoren? Noen som har et bilde av den?
I blokka, under innsuget.

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: et plagsomt problem!

Legg inn av Gunnar N326 » 03 okt 2008, 10:52

Gandulf skrev: Nå er jo ikke jeg medlem da, og har forstått det slik at registrering kan ta rimelig lang tid. Litt plagsomt at jeg må bli medlem for å lese denne FAQ.. :roll:
Blir du medlem så slipper du tigge om opplysninger som allerede er postet i FAQ... Sparer fort inn igjen medlemskapet, og såå lang tid tar det nå ikke da... :wink:
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: et plagsomt problem!

Legg inn av Paradigm N558 » 03 okt 2008, 11:14

Har du vakumstyrt gasspjeld og TCS? Kan jo være den som senser feil og åpner dumpen fordi den tror den spinner... :s
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: et plagsomt problem!

Legg inn av Edward N812 » 03 okt 2008, 12:05

gunnar, du har nok et helt annet problem.

trimmede bokser får justert opp fuelcut-grenseverdien til 1,54 bar. grunnen til at bilen din lader 1,5bar og ikke lenger er fordi det er der "trykkvakta" (ingen mekanisk trykkvakt på våre biler såvidt meg bekjent) slår inn og du får et skikkelig dunk i ryggen. (til nå har du vel kun fått vite ting du vet fra før)

Men så: har du ohma pinnene til drivstega i boksen din? sannsynligheten for at disse er kortslutta, eller har meget feil resistans i forhold til hverandre er stor. når disse transistorene er ødelagt, kortslutter magnetventilen din, og det fører som regel til at turboen din lader som bare F. helt til det sier stopp ved 1.54bar.

har en haug av disse transistorene liggende, så kan sende deg de tre du trenger, om du finner noe galt ved dem :) alt du trenger for å bytte dem er en tinnsuger og en relativt stødig loddehånd.
(kanskje alt jeg forteller deg er old news?)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

reggestad vettu
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 12 sep 2008, 16:12
Navn: Espen Reggestad
Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
Sted: Holmestrand

Re: et plagsomt problem!

Legg inn av reggestad vettu » 03 okt 2008, 15:00

er vel noe sånt som skjer ja, at motoren kutter.hva er det størst mulige årsaken til problemet mitt da. siden det kommer å går litt etter som heheh

Svar