1. Jeg har en lyd på høyresiden i motorrommet - hørt fra førersetet- ( mest sansynlig etter hva jeg kan høre) som begynner å irritere meg kraftig. Det er en slags riste, liten vibrasjonslyd av noe slag. Lyden kan høres på tomgang og ved rusing av motor, men ikke alltid. Lyden høres ikke i førstegiret, men tvert jeg girer til 2. gir og resterende av gir er lyden der. Lyden høres best når bilen er kaldt, men høres når den er varm også. Lyden høres best ved stabil gass, høres mindre når jeg drar på, men det er sikkert pga at da høres motoren bedre generelt. Når jeg trykker inn bremsepedalen litt forsvinner lyden tvert..og slik det høres ut kommer lyden fra høyre side i motorommet ca, evt høyresiden av drivverk..
Jeg har allerede vært på saab i tromsø på feilsøking. Han hørte jo selfølgelig såvidt lyden, og mente det kunne være noe med drivverket siden lyden forsvinner når jeg trykker på bremsen litt. Dette mente han fordi da låste man drivverket litt..noe sånt hvertfall. Så han smurte opp ytre drivknute og gikk over drivverket mitt. Ellers fant han ingenting, så lyden er der fortsatt..
Noen som har vært innom noe lignende? Blir veldig glad for gode tips ang. dette da jeg ser det nesten umulig å finne ut av..og det blir irrterende når jeg hater små lyden som egentlig ikke hører hjemme der!
2. Med det samme jeg var der for en sjekk tok jeg også en annen ting. Jeg kan oppgi at jeg har bilsteindempere og eibachfjærer foran. Høyre side foran har jeg nå en ulyd når jeg kjører på humper. Rett og slett en "klakkelyd" - noe som ikke er så tight som det skal være, det er liksom ikke gummi mot gummi, men gummi mot jern ca. En slags klunkelyd. Mekanikeren hos saab gikk over drivverket mitt foran, å mente dette måtte ha noe med demperen og foringene i tilknyttning til denne. Disse demperene er litt over et år gammelt, og lekker ikke olje. Er det av stor sansynlighet at det er foringen i toppen av demperen og/eller foringen i bunnen av demperen som er ødelagt? Dette får jo en del hjuling på norske veier, til tider når man kjører på dumper i stor nok fart kan det jo høres ut som om demperen skal fyke som en rakkett til himmels så..dere har sikkert kjennskap til dette:) Noen som har slik kompetanse at de kan mene / konstantere hva dette er? Eneste mekanikeren fant ut var at jeg hadde slakke nedre bærearmer - altså bærekulene/foringene på disse bærearmene var nedslitte. Dette er skifta, og lyden er der fortsatt..Håper på gode svar, på forhånd takk!!