1"Ristelyd" på høyresiden i motorrom 2.dunklyd høyre demper

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
JPS N1230
0.7 bar
0.7 bar
Medlemsnummer: N1230
Navn: Jon Petter Salberg
Bil: 900 98't-talladega
Sted: Stjørdal

1"Ristelyd" på høyresiden i motorrom 2.dunklyd høyre demper

Legg inn av JPS N1230 » 07 sep 2008, 00:04

Hei.

1. Jeg har en lyd på høyresiden i motorrommet - hørt fra førersetet- ( mest sansynlig etter hva jeg kan høre) som begynner å irritere meg kraftig. Det er en slags riste, liten vibrasjonslyd av noe slag. Lyden kan høres på tomgang og ved rusing av motor, men ikke alltid. Lyden høres ikke i førstegiret, men tvert jeg girer til 2. gir og resterende av gir er lyden der. Lyden høres best når bilen er kaldt, men høres når den er varm også. Lyden høres best ved stabil gass, høres mindre når jeg drar på, men det er sikkert pga at da høres motoren bedre generelt. Når jeg trykker inn bremsepedalen litt forsvinner lyden tvert..og slik det høres ut kommer lyden fra høyre side i motorommet ca, evt høyresiden av drivverk..

Jeg har allerede vært på saab i tromsø på feilsøking. Han hørte jo selfølgelig såvidt lyden, og mente det kunne være noe med drivverket siden lyden forsvinner når jeg trykker på bremsen litt. Dette mente han fordi da låste man drivverket litt..noe sånt hvertfall. Så han smurte opp ytre drivknute og gikk over drivverket mitt. Ellers fant han ingenting, så lyden er der fortsatt..
Noen som har vært innom noe lignende? Blir veldig glad for gode tips ang. dette da jeg ser det nesten umulig å finne ut av..og det blir irrterende når jeg hater små lyden som egentlig ikke hører hjemme der!

2. Med det samme jeg var der for en sjekk tok jeg også en annen ting. Jeg kan oppgi at jeg har bilsteindempere og eibachfjærer foran. Høyre side foran har jeg nå en ulyd når jeg kjører på humper. Rett og slett en "klakkelyd" - noe som ikke er så tight som det skal være, det er liksom ikke gummi mot gummi, men gummi mot jern ca. En slags klunkelyd. Mekanikeren hos saab gikk over drivverket mitt foran, å mente dette måtte ha noe med demperen og foringene i tilknyttning til denne. Disse demperene er litt over et år gammelt, og lekker ikke olje. Er det av stor sansynlighet at det er foringen i toppen av demperen og/eller foringen i bunnen av demperen som er ødelagt? Dette får jo en del hjuling på norske veier, til tider når man kjører på dumper i stor nok fart kan det jo høres ut som om demperen skal fyke som en rakkett til himmels så..dere har sikkert kjennskap til dette:) Noen som har slik kompetanse at de kan mene / konstantere hva dette er? Eneste mekanikeren fant ut var at jeg hadde slakke nedre bærearmer - altså bærekulene/foringene på disse bærearmene var nedslitte. Dette er skifta, og lyden er der fortsatt..Håper på gode svar, på forhånd takk!! :D
Jon Petter Salberg / Saab 900 Turbo Talladega 98'mod Steg 3

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar

Re: 1"Ristelyd" på høyresiden i motorrom 2.dunklyd høyre demper

Legg inn av Macgeier » 08 sep 2008, 08:37

1. Regner med at du har sjekket gearoljenivået?
Oljen virker lyddempende, lite olje = mere lyd.

2. Har samme klakke-lyd, veeeldig irriterende. Hakke så mye peil på NG900 siden jeg ikke har skrudd så mye på disse, men folk sier at topplageret til fjærbeinet har en svakhet og at disse ofte er synderen når det gjelder disse stygge klakkelydene.
Håper det finnes en enkel måte å fikse dette, uten å måtte plukke fra hverandre hele forstillinga?
Borre hull et sted å pumpe inn en skikkelig feit grease?
Tips oss folkens?
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
be_foto N710
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N710
Navn: Bjørn Erik
Bil: NG900 98. 2L suger 9-5 01 2,3L
Sted: Blystadlia
Kontakt:

Legg inn av be_foto N710 » 08 sep 2008, 10:16

for å bytte fjærbens lagere i toppen må du ha ut hele fjær benet. Men den muteren som holder fast demperen i fjær benet hender det også løsner og lager ulyd. Fin en stor vanpompe tang skru av hjulet og prøv å stramme den til, har vert borti att den har løsna på noen NG900. Og det blir ulyd av da siden demperen får plass til å bevege på seg.

prøv det først ellers må nok alt ut og fraverandre for å byttes.
Grønn Ng 900 98 model2L suger
Sølv 9-5 2,3L varebil 2001

Jeg er dyslektiker, så skrivefeil kan forekomme. Kan hende noe blir uforstålig! Send meg en PM, så skal jeg rette opp i det.

JPS N1230
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av JPS N1230 » 08 sep 2008, 10:46

Oljen er sjekka og nettopp skifta :) Ja, irriterende..men det høres nok ganske sansynlig ut det der..men det er litt jobb å plukke fra hverandre da...kom med fler gode tips, evt hvis noen vet akkurat hva det er :=)

JPS N1230
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av JPS N1230 » 08 sep 2008, 10:49

Og rettelse, den klunke-lyden ( mest sansynlig fra støtdemperen) er på venstre side foran. Ikke høyre side!

talladegaturbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Sted: Hammerfest

Legg inn av talladegaturbo » 15 okt 2008, 19:01

Hei!
Fjærbeinslageret ble byttet rett etter senkingen av bilen. Jeg hadde en tråd om dette engang.
Ihvertfall forsvant ulyden den gangen, men rart om dette må byttes enda engang :?:
Den ulyden var til å bli gal av :evil:

talladegaturbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Sted: Hammerfest

Legg inn av talladegaturbo » 15 okt 2008, 19:04

Så en ting til :) Har du byttet girolje enda engang? Jeg byttet jo girolje på Auto Nord bare rundt en mnds tid før du kjøpte bilen... :o

JPS N1230
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av JPS N1230 » 16 okt 2008, 02:45

hehe, ja jeg vet det. Men oljeskift er alltid viktig..bedre med en gang for mye enn for lite..dessuten har disse girkassene litt påkjenning..så det er greit å sjekke tilstand på oljen / skifte engang iblant :)

Var det noen kjente " lyd" fenomener ovenfor, og du vet om noe fra den tiden du hadde bilen så får du si fra..! Disse klunkelydene må være fjærbeinslager eller noe ifm støtdemperene hvertfall...den andre lyden type "riste/vibrasjonslyd" får du si fra hvis du hadde noe slikt når du hadde den og..evt hvis du vet hva det er!

Svar