Hei og takk for sist Macgeier.
Det er to muligheter for å unngå topplokksras, som du sier 50-100k km uten smøring er lite lurt.
GasTEch som monterte anlegget mitt monterte i tillegg et ventilsmøresystem, Flashlube
http://www.flashlube.com.au/en/valvesaverkit/index.html" onclick="window.open(this.href);return false; et system like enkelt som genialt. En liten tank med spes olje som posjoneres ut og suges inn av vakuumet i motoren.
Det andre er å skifte til en BioPower topp, E85 er også tørt.
Økonmien i systemet sier seg selv, men det er en krone ekstra å spare ved å fylle på Shell og benytte Trumf kort får 1 krone i rabatt pr liter = 5,15 / liter. (Kontakt Trumf for registrering av Gassavtale)
Jeg har en 2,3 og den drar mellom 0,9 og 1 liter LPG på langkjøring dvs at jeg kjører for ca 5kr/mil. En diesel som drar 0,5 / mil koster pr idag litt over 6kr/mil. Kjører du 40k km blir det 4000 spart/ år mot DIESEL, pluss årsavgifta som er på tur opp på diesel.
Minuser: Må fylle oftere da ringtanken ikke tar mer enn 50 liter, dvs 500km.
Sedanen ble noe tung i ræva da tanken ligger helt bakert. Løste det greit med ved å montere Eibach fjærer rundt om tilpasset en kombi som er 75 kg tyngre der bak. Bilen ble passe stiv, og passe høy. Ser originalsenka ut.
Jeg ville holdt meg til en seriøs montør med et "kjent" merke Prins, BRC, Livalle el lign. Det du har fått pris på hvor var det? Aldri hørt om, men det er ikke grunn til å velge det bort da. Saabklubben i Nederland har god peil på LGP, der går det mye LPG biler.
http://www.saabforum.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Trim skal ikke være et problem bare LPG dysene leverer nok. Effektmessig mister du 3% ca. Min har Steg 1 og jeg kjører bare LPG, nesten ingen merkbar forskjell.
Skal du ha det godkjent må du få det montert av en norsk leverandør pga nye regler. Velger du en utenlands lev og kjører utenom godkjenning kan du riskikere at bilen ikke blir EU godkjent.
Lykke til, jeg anger ikke!

----------------------------------------------------------------------------------------
Her er utdrag av ovennevnte Prosjekttråd
Her er motorrommet etter konverteringen. Gassdysene plassert på DI-kassetten med slanger ned i innsuget. I tillegg til det som er montert på bildet, er en fordamperenhet som sitter under innsuget på torpedoveggen. Denne gjør om den flytende propanen til gass ved hjelp av motorens varme (kjølevannet). Den hvite flaska med grønn topp er en "Valve-saver", et smøresystem som skal opprettholde smøringen av ventilene siden LPG er uten de smørende emner som finnes i bensin.
Anlegget starter bilen på bensin og når motoren oppnår 30grC slår det automatisk over på gass. Man kan når som helst koble manuellt tilbake til bensin ved et lite trykk på knappen inne i bilen. Den viser også ca nivå i ringtanken (1-4 dioder). På bildet er det bensindrift (rød diode) som går over til grønt ved gass.
Her blir tanken fyllt for første gang, Shell på Hovin.
Også var det tid for godkjenning av Statens Vegvesen, uten en eneste negativ kommentar fra dem.