Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
matss
- 1.2 bar
![1.2 bar 1.2 bar](./images/ranks/rank_3.gif)
- Innlegg: 207
- Registrert: 28 mar 2008, 17:58
- Medlemsnummer: N1281
- Navn: Mats A. Leret
- Bil: 1990 - 900 Turbo 16V
- Sted: Sørumsand
Legg inn
av matss » 09 jan 2009, 16:21
Bare lurer på om det vil bli noe særlig annerledes "pop-off" hvis jeg blender den slangen som går inn på resirk. ventilen på min og900, og erstatter med et sånt lite filter som fåes kjøpt på SP feks? for at den ikke skal dra inn møkk osv..
er det bra for turbo og slikt i det hele tatt?
er interessert i å prøve dette ettersom jeg begynner å bli lei av lyden som er nå! hehe.
MVH
Mats
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
1990 - 3dørs 900 T16
-
Morti
- Overload!!!
- Innlegg: 1240
- Registrert: 31 mai 2006, 21:30
- Sted: Drammen
-
Kontakt:
Legg inn
av Morti » 09 jan 2009, 16:37
Hvis du tar av ventilen og lar slangen være i friluft vil vel motor dra inn falskluft hele tiden? Høres ikke noe smart ut hehe. Ville heller blokkert slangestussen som skal ut til ventilen.. da vil du få kvittrelyd i turbo.. møe tøffere
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
-
matss
- 1.2 bar
![1.2 bar 1.2 bar](./images/ranks/rank_3.gif)
- Innlegg: 207
- Registrert: 28 mar 2008, 17:58
- Medlemsnummer: N1281
- Navn: Mats A. Leret
- Bil: 1990 - 900 Turbo 16V
- Sted: Sørumsand
Legg inn
av matss » 09 jan 2009, 16:53
jeg skal jo ikke ta av ventilen! bare ta av slangen som går inn på den, og blende den. og da sette et sånt lite filter på tuten til resirken, så den ikke drar inn dritt og møkk.
1990 - 3dørs 900 T16
-
Morti
- Overload!!!
- Innlegg: 1240
- Registrert: 31 mai 2006, 21:30
- Sted: Drammen
-
Kontakt:
Legg inn
av Morti » 09 jan 2009, 16:58
sånn sett ja.. hehe. du må jo blende slangen som går inn OG inntaket på ventilen?
-
matss
- 1.2 bar
![1.2 bar 1.2 bar](./images/ranks/rank_3.gif)
- Innlegg: 207
- Registrert: 28 mar 2008, 17:58
- Medlemsnummer: N1281
- Navn: Mats A. Leret
- Bil: 1990 - 900 Turbo 16V
- Sted: Sørumsand
Legg inn
av matss » 09 jan 2009, 17:00
skal blende slangen ja. men kan ikke inntaktet på ventilen stå åpent om jeg setter på et lite filter der? tenkte liksom det vil komme en annerledes lyd der ifra jeg.
1990 - 3dørs 900 T16
-
na_X
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Legg inn
av na_X » 09 jan 2009, 17:02
Vil den ikke da få målt feil verdier og slikt som gjør at bilen kan gå urent eller fjuske..? Vacuumslanger er jo der for en grunn.. Hvorfor ikke bare kjøpe en annen resirk som høres annerledes ut? Er du lei av lyden og vil ha mindre så er det bare å bytte til org. luft-filter og resirk så har man veldig lite lyd ihvertfall.
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
matss
- 1.2 bar
![1.2 bar 1.2 bar](./images/ranks/rank_3.gif)
- Innlegg: 207
- Registrert: 28 mar 2008, 17:58
- Medlemsnummer: N1281
- Navn: Mats A. Leret
- Bil: 1990 - 900 Turbo 16V
- Sted: Sørumsand
Legg inn
av matss » 09 jan 2009, 17:05
jeg har montert en urog. resirk! en Forge
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
men tenkte kanskje det skulle gå å få litt mer "rally-låt" ved å ha den åpen med et filter på, og blende slangen som orginalt går inn i den.
jeg vil ikke ha mindre lyd, men mer! hehe.
1990 - 3dørs 900 T16
-
na_X
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Legg inn
av na_X » 09 jan 2009, 17:09
Har du konisk filter da? Da vil man også få mer lyd, får mer lyd når man kjører på mer ladetrykk også. RFL resirker har vel kanskje mer lyd hvis det er lyden man skal ha..?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
matss
- 1.2 bar
![1.2 bar 1.2 bar](./images/ranks/rank_3.gif)
- Innlegg: 207
- Registrert: 28 mar 2008, 17:58
- Medlemsnummer: N1281
- Navn: Mats A. Leret
- Bil: 1990 - 900 Turbo 16V
- Sted: Sørumsand
Legg inn
av matss » 09 jan 2009, 17:11
ja har konisk filter, uorg resirk., og 1,2 i ladetrykk, så er jo egenelig ganske stilig lyd! men lurte bare på om det går å åpne resirken og blende slangen for å få enda litt annerledes lyd?
1990 - 3dørs 900 T16
-
Haaka
- 2.0 bar
![2.0 bar 2.0 bar](./images/ranks/rank_5.gif)
- Innlegg: 588
- Registrert: 16 des 2007, 05:50
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
Legg inn
av Haaka » 09 jan 2009, 17:21
Om du endrer tittelen til 'åpen dump', vil nok mange - inklusive mine - forvirringer svinne hen..
Om du da søker etter nevnte tittel, kommer det nok opp en del nyttig også..
Men jo, alt går an. Men du har mulig en mengdemåler, som kan forstyrres av fjærnet tilbakeføring.
Innvirkning er nok ikke like stor som med en noe mer moderne massemåler, men likefullt ikke anbefalt.
-
Holger N1591
- 1,5 bar
![1,5 bar 1,5 bar](./images/ranks/rank_4.gif)
- Innlegg: 369
- Registrert: 13 aug 2008, 21:16
- Medlemsnummer: N1591
- Navn: Holger Undlien
- Bil: toyota
- Sted: Melhus
Legg inn
av Holger N1591 » 09 jan 2009, 17:53
Akkurat sammen som jeg gjor på min ng900, tok av slangen som går inn på resirken, tettet den, og hadde åpen dump, helst med filter. Lyden blir helt fin, å høres greit, men ville heller kjøpt en annen, med resirk på + et til utblås på siden vis du skjønner?
http://www.speedparts.se/images/prod/ve ... 1540v2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Er jo en grunn til at slangen skal være dær, om den irriterer lmm vet jeg ikke, merke ikke noe forskjell jeg egentlig
Saab - The Most Intelligent Cars Ever Built...
x m95 9000 cse 2.3 Turbo
x m95 900 2.0 Turbo
x m85 9000 2.0 Turbo
x m85 9000 2,3 Turbo
-
matss
- 1.2 bar
![1.2 bar 1.2 bar](./images/ranks/rank_3.gif)
- Innlegg: 207
- Registrert: 28 mar 2008, 17:58
- Medlemsnummer: N1281
- Navn: Mats A. Leret
- Bil: 1990 - 900 Turbo 16V
- Sted: Sørumsand
Legg inn
av matss » 09 jan 2009, 18:05
denne typen har jeg:
http://www.elkparts.com/product_info.ph ... cts_id/237" onclick="window.open(this.href);return false;
så da vil det jo gå å gjøre slik som du gjorde på din ng900.
1990 - 3dørs 900 T16
-
Haaka
- 2.0 bar
![2.0 bar 2.0 bar](./images/ranks/rank_5.gif)
- Innlegg: 588
- Registrert: 16 des 2007, 05:50
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
Legg inn
av Haaka » 09 jan 2009, 18:06
Holger skrev:Akkurat sammen som jeg gjor på min ng900, tok av slangen som går inn på resirken, tettet den, og hadde åpen dump, helst med filter. Lyden blir helt fin, å høres greit, men ville heller kjøpt en annen, med resirk på + et til utblås på siden vis du skjønner?
http://www.speedparts.se/images/prod/ve ... 1540v2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Er jo en grunn til at slangen skal være dær, om den irriterer lmm vet jeg ikke, merke ikke noe forskjell jeg egentlig
Du har ikke 'lmm', og går derfor utmerket på din bil..
Så det blir ikke helt det samme, om disse bilene..
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
-
Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Legg inn
av Johan N828 » 10 jan 2009, 21:02
Du har jo LMM så blandingen kommer til og krølle seg. Kansje ikke når du gir gass men på tomgang og med en gang du slipper gassen så skjønner ikke LMMen noe som helst.
Tommmy Utengen har laget en veldg fin FAQ på dette.
viewtopic.php?f=29&t=14402" onclick="window.open(this.href);return false;
//Johan
-
Holger N1591
- 1,5 bar
![1,5 bar 1,5 bar](./images/ranks/rank_4.gif)
- Innlegg: 369
- Registrert: 13 aug 2008, 21:16
- Medlemsnummer: N1591
- Navn: Holger Undlien
- Bil: toyota
- Sted: Melhus
Legg inn
av Holger N1591 » 11 jan 2009, 00:02
Haaka skrev:Holger skrev:Akkurat sammen som jeg gjor på min ng900, tok av slangen som går inn på resirken, tettet den, og hadde åpen dump, helst med filter. Lyden blir helt fin, å høres greit, men ville heller kjøpt en annen, med resirk på + et til utblås på siden vis du skjønner?
http://www.speedparts.se/images/prod/ve ... 1540v2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Er jo en grunn til at slangen skal være dær, om den irriterer lmm vet jeg ikke, merke ikke noe forskjell jeg egentlig
Du har ikke 'lmm', og går derfor utmerket på din bil..
Så det blir ikke helt det samme, om disse bilene..
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Kom på det rett etter jeg skrev skjønner du, så da blir det litt krøll i luft systemet sikkert
Saab - The Most Intelligent Cars Ever Built...
x m95 9000 cse 2.3 Turbo
x m95 900 2.0 Turbo
x m85 9000 2.0 Turbo
x m85 9000 2,3 Turbo