900 16v turbo, motorproblemer!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Marius82
Innlegg: 17
Registrert: 07 jan 2009, 18:07
Bil: Saab 900 turbo 16v
Sted: molde

900 16v turbo, motorproblemer!

Legg inn av Marius82 » 10 jan 2009, 23:42

Hei

Første gang jeg er her inne. Så si ifra hvis jeg legger emne på feil sted eller gjør noe annet feil :)

Jeg har en 90 mod sab 900 turbo 16 v med lavtrykksturbo.

Problemet er at når motoren blir var virker det for meg at den flyter over og da stopper den etterhvert. Pluggene er helt svarte. Pluggene er helt nye og jeg har renset tomgangsmotoren og gått over ganske mye.
Når jeg ruser motoren opp til 3000 omdr og slipper den ned på tomgang legger den seg på 4-500 omdr og nesten kveles før den drar seg opp igjenn.

Hva kan denne feilen være? På saabsa de at det kan være hjernen på bilen men det tviler jeg på.

Skal imorgen koble av autochocken for å se om den ligger inne hele tiden.
Motoren suger heller ikke falskluft.

Alle svar er nyttige :)
Saab 900 turbo 16v, lavtrykksturbo

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: 900 16v turbo, motorproblemer!

Legg inn av Paradigm N558 » 10 jan 2009, 23:56

Høres *veldig* ut som et vakumproblem.
Sjekk vakumslangene dine, og dobbeltsjekk om ikke bedring!

Om du har orginale vakumslager, så kjøp nye i silikon, de orginale kan veldig lett morkne, og likevel trekke falskluft selv om om de ser OK ut.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Re: 900 16v turbo, motorproblemer!

Legg inn av Johan N828 » 11 jan 2009, 01:55

Enig i vakum slanger jeg og. Mulig at luftmassemåleren kødder? Hvordan er den ved pådrag på veien?

//Johan
Sist redigert av Johan N828 den 11 jan 2009, 10:47, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: 900 16v turbo, motorproblemer!

Legg inn av Rambraut N1491 » 11 jan 2009, 03:40

Paradigm N558 skrev:Om du har orginale vakumslager, så kjøp nye i silikon, de orginale kan veldig lett morkne, og likevel trekke falskluft selv om om de ser OK ut.
Sier det samme jeg og.. på min OG så så alle slangene hele og fine ut, men når jeg tok av koblingene så knakk det fleste rett av.

Prøv med nye vacumslanger, de fleste her inne ville nok har prøvd det først.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: 900 16v turbo, motorproblemer!

Legg inn av na_X » 11 jan 2009, 10:37

Har faktisk det samme problemet. Ser ut som den fylles med bensin for å så bare kveles eller gå veldig lavt også nesten kveles i beste fall etter litt gass. Har nye silikon-slanger hele veien.. Kan godt være noe kødd med LMM som Johan er inne på, men sjekk over vacuumslanger først da det er ganske billig investering i forhold til LMM. ;)
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Marius82
Innlegg: 17
Registrert: 07 jan 2009, 18:07
Bil: Saab 900 turbo 16v
Sted: molde

Re: 900 16v turbo, motorproblemer!

Legg inn av Marius82 » 11 jan 2009, 11:28

Den er normal på gasspådrag, men eg synes den gikk noe bedre når jeg hadde helt nye plugger på den. Men det er normalt.
Ut i neste uke skal jeg skifte alle slangene som nevnt, men er det noen som har ett bilde av alle slangene som er nevnt slik at jeg ikke glemmer av noen :)

Takker for raskt svar. Skal oppdatere linken når de er skiftet. Så får jeg håpe at dette g\hjelper.

Jeg benyttet startgass or å se om bilen ruset opp når jeg gikk over alle koblinger inn på innsugetog før turboen. Det var det helt tett.
Saab 900 turbo 16v, lavtrykksturbo

Marius82
Innlegg: 17
Registrert: 07 jan 2009, 18:07
Bil: Saab 900 turbo 16v
Sted: molde

Re: 900 16v turbo, motorproblemer!

Legg inn av Marius82 » 11 jan 2009, 11:31

glemte å nevne at check engine lamp lyste, den fikk jeg resatt ved å ta av begge batteripolene og koblett av lamdaføleren. Da kom den bort ifra dachen. Rengjorde også føleren.
Saab 900 turbo 16v, lavtrykksturbo

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 900 16v turbo, motorproblemer!

Legg inn av Ingvar N629 » 11 jan 2009, 11:37

Går den bedre om du kjører den uten lambdasonden tilkoblet?

Har du prøvd å bytte avlastningsventil? Om den ikke lukker så vil den ikke gå ordentlig.

Og er du HELT sikker på at den ikke drar noe falskluft? Når du sprayet den med startgass, sprayet du da også ANDRE ENDEN av alle slanger? :wink: Ba deg jo om å trykksette :wink:

Det kan jo også være LMM, da har du en case, for LMM til Lucas er IKKE billig, og ikke lett å få tak i brukt.

Aller helst skulle du ha fått lest av feilkoden...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Marius82
Innlegg: 17
Registrert: 07 jan 2009, 18:07
Bil: Saab 900 turbo 16v
Sted: molde

Re: 900 16v turbo, motorproblemer!

Legg inn av Marius82 » 11 jan 2009, 12:10

Ingvar N629 skrev:Går den bedre om du kjører den uten lambdasonden tilkoblet?

Har du prøvd å bytte avlastningsventil? Om den ikke lukker så vil den ikke gå ordentlig.

Og er du HELT sikker på at den ikke drar noe falskluft? Når du sprayet den med startgass, sprayet du da også ANDRE ENDEN av alle slanger? :wink: Ba deg jo om å trykksette :wink:

Det kan jo også være LMM, da har du en case, for LMM til Lucas er IKKE billig, og ikke lett å få tak i brukt.

Aller helst skulle du ha fått lest av feilkoden...

nei e du her ja:)
Jeg tok av dumpen og plugget hullet. Kan det ha noe med saken å gjøre?
Dumpen er tett den fungerer som den skal mener jeg. Har ikke fått trykktestet systemet nei. Skulle gjort det for å være helt sikker.
Ska kjøre uten lamdasonden en tur idag når jeg orker ut :)

Men bilen har blitt MYE bedre etter all skruingen som jeg har foretatt meg :)
Saab 900 turbo 16v, lavtrykksturbo

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 900 16v turbo, motorproblemer!

Legg inn av Ingvar N629 » 11 jan 2009, 12:25

Tok du av avlastningsventilen? Da har du vel forhåpentligvis plugget to hull og blendet en vakuumslange? Om du kjører med avlastningsventilen åpen i ene enden, så blir det iallfall krøll, da vil jo en del av den lufta som er målt inn av LMM forsvinne ut igjen... Om du kjører helt uten avlastningsventil, og alle hull blokkert, så er det ikke bra for turboen din.

Monter avlastningsventilen som den står originalt, du! Og sjekk av den er tett, også der vakuumslangen monteres, evt kjøp ny ventil, koster ikke mye.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Marius82
Innlegg: 17
Registrert: 07 jan 2009, 18:07
Bil: Saab 900 turbo 16v
Sted: molde

Re: 900 16v turbo, motorproblemer!

Legg inn av Marius82 » 11 jan 2009, 12:33

tok den bare av ifra før turboen slik at den blåser i friuft, skal ikke ha noe å si det. og plugget hullet som da ble etter av monteringen.

Dette skal da ikke ha noe å si,eller?
Saab 900 turbo 16v, lavtrykksturbo

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: 900 16v turbo, motorproblemer!

Legg inn av Frode N073 » 11 jan 2009, 12:55

det har møye å sei. lmm beregne bensinmengde itte målt luft inn. du dumpe jo denna luftå i friluft. dvs du får for møye bensin i forhold te luft.

les denna du så forstår du

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80329" onclick="window.open(this.href);return false;
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 900 16v turbo, motorproblemer!

Legg inn av Ingvar N629 » 11 jan 2009, 13:01

Råner!!

Sett den tilbake til original, så virker den som den skal igjen :wink:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
matss
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 207
Registrert: 28 mar 2008, 17:58
Medlemsnummer: N1281
Navn: Mats A. Leret
Bil: 1990 - 900 Turbo 16V
Sted: Sørumsand

Re: 900 16v turbo, motorproblemer!

Legg inn av matss » 11 jan 2009, 14:03

jeg hadde samma problem på min og900 t16, og da fant jeg et par vakumlekasjer, samt at resirk ventilen lakk. dette gjorde tomgangsproblemene mine bedre :)
1990 - 3dørs 900 T16

Marius82
Innlegg: 17
Registrert: 07 jan 2009, 18:07
Bil: Saab 900 turbo 16v
Sted: molde

Re: 900 16v turbo, motorproblemer!

Legg inn av Marius82 » 11 jan 2009, 16:20

da har jeg fikset dumpen. koblett ifra + polen.
Kjørte en lang tur og bilen er bra igjenn jippi!!!
No e e fornøyd. Neste prosjekt, intercooler!
Saab 900 turbo 16v, lavtrykksturbo

Svar