Krise Hjelp

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Mrty
Innlegg: 2
Registrert: 12 jan 2009, 17:24

Krise Hjelp

Legg inn av Mrty » 12 jan 2009, 19:17

Hei. Var nylig på EU kontroll på et verksted jeg trodde var ok, og "ikke" la merke til de relativt høye avgassverdiene.
Er en 900 t16 m 3" rør uten kat. (har heller ikke gamle eksos anlegget tilgjengelig)
lurte på om noen har noen triks opp i ermet for å få ned avgass verdiene for 1 dag?
Vil det hjelpe, Uten å påføre skade å fylle tanken med bioetanol, eller vil det ødelegge chip?
Fjerning/rensing av luftfilter under målingene?

Alle tips mottas med største takknemelig=)

Mvh

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Re: Krise Hjelp

Legg inn av Morten N88 » 12 jan 2009, 19:23

Rent luftfilter hjelper, en skvett (3-4liter) E-85 skader heller ikke..
Men er bilen nyere enn 1989mod en gang skal det være montert kat om det var der orginalt. Har de merket av at katalysatoren er fjernet, hjelper det ikke at den greier kravet uten..
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Krise Hjelp

Legg inn av Ingvar N629 » 12 jan 2009, 19:23

Hei!

Nå skal jeg gi deg et svar du sikkert ikke vil ha, men som er det eneste fornuftige etter min mening:

Sveis på en katalysator! Den skal være der av en grunn. Om du tror du mister masse effekt av det, så kjøp deg en racekatalysator med 3" inn- og utløp. Regelverket sier også at katalysatoren skal være montert! :wink:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Krise Hjelp

Legg inn av Paradigm N558 » 12 jan 2009, 19:25

Ingvar N629 skrev:Hei!

Nå skal jeg gi deg et svar du sikkert ikke vil ha, men som er det eneste fornuftige etter min mening:

Sveis på en katalysator! Den skal være der av en grunn. Om du tror du mister masse effekt av det, så kjøp deg en racekatalysator med 3" inn- og utløp. Regelverket sier også at katalysatoren skal være montert! :wink:
I second that.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: Krise Hjelp

Legg inn av Haaka » 12 jan 2009, 19:26

Kravet for avgasser etter EU kan være enten CO eller lambda. Hvilket gjør at det er lite, om noen ting, som fører en motor utenfor avgasskravet til innenfor annet enn korrekt programvare og katalysator på en motor i ellers allmenteknisk god stand. Du vil få en feil lambdamåling ved bruk av etanol, da den får for lite 'bensin' uten tid for motorstyringen å tilpasse seg ved 'closed loop' sekvens og diverse adapsjonssystemer. Og som sagt da det er flere alternative målekrav etter EU skal det bare en av de (2*2) til for å begjære bilen underkjent. Luftfilter og diverse stunts tror jeg du bare skal glemme..

Som andre hevder.. Hva med å reparere? Sette på katalysator? :| :roll:
Sist redigert av Haaka den 12 jan 2009, 19:31, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Krise Hjelp

Legg inn av Ingvar N629 » 12 jan 2009, 19:31

Etanol har et annet hydrogen/karbon-forhold, samt at det inneholder oksygen... Så at CO-verdien går noe ned skal man kanskje ikke se bort ifra.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: Krise Hjelp

Legg inn av Haaka » 12 jan 2009, 19:35

Ingvar N629 skrev:Etanol har et annet hydrogen/karbon-forhold, samt at det inneholder oksygen... Så at CO-verdien går noe ned skal man kanskje ikke se bort ifra.
Jo, min er latterlig lav, på 50/50 etanol... :mrgreen: Men om man tanker opp med E85 uten noen øvrige korreksjoner vil det synes på lambdaen. Ikke etter lengre bakking, men under forhøyd tomgang tror jeg det kan ta lang til før den setter seg dit den skal. Og er man 'kuk' kan man rettmessig underkjenne bilen på bare det ene punktet. Jeg mener det er lite vits å prøve engang..

Et annet spørsmål er motorlampe ved påfylling av E85 på gammelt anlegg uten korreksjoner. Dog dersom etterkontroll er den ikke ettervirkende for nye feil...

Mrty
Innlegg: 2
Registrert: 12 jan 2009, 17:24

Re: Krise Hjelp

Legg inn av Mrty » 12 jan 2009, 19:51

Tusen takk for svarene.
Kjøper den at det skal være katalysator på, og det skal være på alle biler etter 1989.
Men nå er det no engang sånn at jeg må ha den godkjent innen slutten av uka. Borte resten av Januar, derav har jeg ikke tid til å begynne med noe heavy modifikasjoner. Bare litt quick fix=)
Sier dog ikke at jeg unlatter å montere katalysatoren senere:)

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Krise Hjelp

Legg inn av Pål N526 » 12 jan 2009, 20:41

på min gamle kunne jeg justere LMM og få høyere/lavere verdier 8)
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

superjonas7
Innlegg: 8
Registrert: 08 des 2008, 10:12

Re: Krise Hjelp

Legg inn av superjonas7 » 13 jan 2009, 06:12

Mrty skrev:Tusen takk for svarene.
Kjøper den at det skal være katalysator på, og det skal være på alle biler etter 1989.
Men nå er det no engang sånn at jeg må ha den godkjent innen slutten av uka. Borte resten av Januar, derav har jeg ikke tid til å begynne med noe heavy modifikasjoner. Bare litt quick fix=)
Sier dog ikke at jeg unlatter å montere katalysatoren senere:)

Da ringer du bare din lokale Trafikkstasjon og sier at du er uenig med resultatet på EU-kontrollen og trenger en utsettelse for å få bilen sjekket ett annet sted; da får du automatisk en måneds utsettelse og god tid til å fikse katalysatoren.

lars-guaN1404
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 61
Registrert: 30 jan 2008, 19:48
Medlemsnummer: N1404
Bil: Saab 9-5 M05
Sted: Akershus

Re: Krise Hjelp

Legg inn av lars-guaN1404 » 13 jan 2009, 13:43

Hvis målingen er sånn i grenseland så kan du minske utslippene ved å skifte til ny olje.
Bosse bildoktoren gjorde en test på dette, og det hjalp betraktlig faktisk, det var på en sliten kadett. :!:
Men som de andre sier, er det kat. på bilen så bør den være der....
Saab 9-5 Estate 2.0 M05

Svar