Turbo info?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Kjell N1179
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 472
Registrert: 08 okt 2007, 21:35
Medlemsnummer: N1179
Navn: Kjell Gullerud
Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
Sted: Sande

Turbo info?

Legg inn av Kjell N1179 » 20 jan 2009, 15:29

Hei hei.
Som nevnt tidligere har jeg rasa et par turboer på min Ng900set,M95. Kjører med steg 3.
Derfor har jeg tenkt til å bytte til viggen turbo. Har egentlig kjøpt alle delene jeg trenger, så er bare å få gjort jobben.

Men jeg kom over en annen turbo her om kvelden.
http://www.maptun.se/shopProduct.php?pi ... =31&cg=739" onclick="window.open(this.href);return false;

Har ikke sett denne turbo'n før. Noen som har noe kjennskap til den? Hvordan er denne kontra en viggen turbo?
Bare så at denne var god for 300hk og at man slapp og bygge om en hel del.
Så egentlig kunne jeg spart masse tid og penger?

Håper noen vil komme med noen synspunkter! 8)

Mvh
Kjell :)
Saab 9-3 Viggen
Saab 9-5.
Saab 93 SS

Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: Turbo info?

Legg inn av Haaka » 20 jan 2009, 16:46

Den kan jo være bygget på mye rart den der, iom det ikke står noen øvrige spesifikasjoner (T28 kan være mye rart avhengi av turbin og kompressordel, og kan være videre modifisert av leverandøren)...
Du får ta kontakt med leverandøren å få noe mer data på det de selger.. :roll:

Men kan tenke meg at viggenturboen kanskje er noe mindre enn t28 basisen, men det får andre evt. bekrefte/avkrefte..

Brukeravatar
utengen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 430
Registrert: 04 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N038
Sted: Norge, Sveits
Kontakt:

Re: Turbo info?

Legg inn av utengen » 20 jan 2009, 17:37

Hei

Jeg ville av holdbarhets synspunkter og effektivitet, gått for en Mitsubishi turbo, og heller tatt den ekstra jobben med og bytte vann, oljerør og saksofon.
Da enten en standard 9-5 Aero turbo M06- med tilhørende saksofon eller en oppgradred 15T til 18T eller 19T http://www.maptun.com/shopProduct.php?p ... =31&cg=739, så får du litt mer effekt om du behøver det.
Tror de skaffer deg en 18T også om du bare spør.


Hilsen

Tommy Utengen
900TTR M94 :sprint:
93SC 1,9 TID M07
STCN 038

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: Turbo info?

Legg inn av Gunnar N326 » 20 jan 2009, 19:09

Passer en turbo til en T7 motor på en GM900 fra `95, Tommy :?:
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Kjell N1179
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 472
Registrert: 08 okt 2007, 21:35
Medlemsnummer: N1179
Navn: Kjell Gullerud
Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
Sted: Sande

Re: Turbo info?

Legg inn av Kjell N1179 » 20 jan 2009, 20:56

Da har jeg fått de svarene jeg ønsket egentlig. :D Har jo alt til å montere viggen turbo'n, så den saken er vel egentlig avgjort.
Ble bare litt nysgjerrig siden jeg ikke hadde sett den t28 turbo'n tidligre.
Har egentlig ikke tenkt på så mye mer effekt enn hva jeg har nå med steg 3. Er egentlig bare ute etter en holdbar turbo=).

Passer en turbo til en T7 motor på en GM900 fra `95, Tommy :?:
Vet at jeg ikke er Tommy, men ja den passer. Må bare bygge om litt på min T5.

Mvh
kjell
Saab 9-3 Viggen
Saab 9-5.
Saab 93 SS

Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X

Brukeravatar
utengen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 430
Registrert: 04 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N038
Sted: Norge, Sveits
Kontakt:

Re: Turbo info?

Legg inn av utengen » 20 jan 2009, 21:29

Hei

Ja den passer, det er samme boltdeling på innfesting på turbo til eksosmanifold, det som skiller er vann og oljerør.
Bytter du til en 95 Aero turbo med saksofon eller en annen Mitsubishi, fra en med Garret turbo, må du ha riktige olje og vann rør uansett.
Og saksofonen til 9-5 Aero er en mye bedre modell en det som sitter på de eldre modellene med samme saksofon løsning.
Du må også se til og få rett kobling mot veivhusventilasjon, og rett innfesting til denne i saksofonen når du bytter til en nyere saksofon på en eldre modell av 900/9-3.

Hilsen

Tommy Utengen
900TTR M94 :sprint:
93SC 1,9 TID M07
STCN 038

Svar