Temperaturproblemer; 2.0i NG900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Jørgen 900
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 224
Registrert: 23 nov 2007, 15:40
Bil: '95 900SE og '83 99GL
Sted: Hamar

Temperaturproblemer; 2.0i NG900

Legg inn av Jørgen 900 » 22 jan 2009, 23:59

Hallohallo godtfolk :)

I forrige uke merket jeg plutselig det at min '95 900 som har 259k på tellern plutselig mistet temperaturen, at den nå lå på det blå feltet nederst. Den har alltid liggi litt over midten før og hatt det veldig fint. Det første jeg tenkte da var termostaten. Så da reiste jeg å handlet meg en ny termostat og pakning og monterte det her ikveld, i selskap med fadern som er mekanikker.

Vi satte det sammen igjen, og fylte opp med kjølevæske, sånn at det var tilstrekkelig i systemet og i tanken.
Før jeg testkjørte da, så lot jeg den stå på tomgang i en 10min tid, så tempen lå på scala 1/5 av temperaturmåleren, om dere ser det for dere. "Dette går rette vei" tenkte jeg, og kjørte meg en liten runde. Men plutselig falt temperaturen ned til det blåfeltet, og Check Engine lampa lyste et lite sekund, jeg stoppa og sjekka kjølevæske og alt. Så da tenkte jeg at det var mye luft i systemet, iogmed at omtrent alt kjølevannet rant ut da vi skifta termostat.

Så da lot jeg den stå på tomgang i ca. 20 min i garasjen hjemme(med åpen port), og temperaturen gled til litt over midten, der den var før. -Og det kom enda litt bobler i ut av den slangen som går inn i kjøletanken, helt øverst der. Men det er såvidt det var noenting, en boble ganske sjeldent. Så da testet jeg en runde til, men på ny så gled temperaturen ned på det blå feltet :(

Også da tenkte jeg at det var litt luft til i systemet, så da lot jeg den stå på tomgang 10min til hjemme, og det kom ikke lenger noen bobler ut av den slangen, og temperaturen var god. Så da reiste jeg hjem, men likevel så gled temperaturen ned til blå feltet :(

Hva kan dette skyldes ? Termostaten var helt ny, så den skal være i orden, kjølevæsken er også ny. Hvor kan feilen ligge? kan det hende at det enda er litt luft i systemet? Kan luft i systemet forårsake denna feilen?

Fattern mente kanskje at det var måleren som var defekt, at den f.eks kun funker iblant, men det kan ikke være så tilfeldig at temperaturen stiger på tomgang etter en stund, men gir seg når man begynner kjøre.

Slangen som går fra radioatoren blir heller ikke hard når jeg kjører, kun når den står på tomgang, så bilen greier tydeligvis ikke bygge trykk når man kjører, iogmed at motoren er så kald.

Noen som har noen tips til meg? :)
Jørgen !
'95 900SE
'83 99GL
http://www.garaget.org/Jorg1

Brukeravatar
untouch4ble N1021
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 515
Registrert: 05 feb 2007, 06:22
Medlemsnummer: N1021
Bil: 9-3ss
Sted: Byåsen - Trondheim

Re: Temperaturproblemer; 2.0i NG900

Legg inn av untouch4ble N1021 » 23 jan 2009, 03:21

Tipper det er tempgiverføleren motor, for instrument avlesning. Hadde alle symptomene som du har(bortsett fra Check Engine).
Hos meg slo aldri radioatorvifta inn heller, så hvis jeg lot bilen stå 30min+ så kokte den, selv om måleren sto på halv. Jeg vet ikke hvor den er plassert ettersom jeg ba verkstedet skifte den i samme slengen som de tok periodisk kontroll på bilen.
Delen kosta vel 600kr med 10% rabatt.
05" Saab 9-3ss Tids Hirsch 175hk

Andree N1021

Brukeravatar
Jørgen 900
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 224
Registrert: 23 nov 2007, 15:40
Bil: '95 900SE og '83 99GL
Sted: Hamar

Re: Temperaturproblemer; 2.0i NG900

Legg inn av Jørgen 900 » 24 jan 2009, 00:12

untouch4ble N1021 skrev:Tipper det er tempgiverføleren motor, for instrument avlesning. Hadde alle symptomene som du har(bortsett fra Check Engine).
.
Fikk avlesing på Saab idag, og det stemmer at det er denne som er gått. Tusen takk for hjelp alle sammen :D
Jørgen !
'95 900SE
'83 99GL
http://www.garaget.org/Jorg1

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Re: Temperaturproblemer; 2.0i NG900

Legg inn av Morten N88 » 24 jan 2009, 10:17

untouch4ble N1021 skrev: Jeg vet ikke hvor den er plassert ettersom jeg ba verkstedet skifte den i samme slengen som de tok periodisk kontroll på bilen.
Delen kosta vel 600kr med 10% rabatt.
Tempføleren for instrument/trionic sitter i enden av toppen, like ved der kjøleslangene går inn.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
smiggen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 101
Registrert: 20 jan 2009, 23:04
Medlemsnummer: N1608
Navn: Andreas Frivåg
Bil: NG900turbo
Sted: Sortland

Re: Temperaturproblemer; 2.0i NG900

Legg inn av smiggen » 28 jan 2009, 21:19

Tempføler for instrument er plassert på høyresiden rett i nerkant av toppen :) Du har ikke unormalt bensinforbruk også? Vet ikke om bilen egentlig skal sette feilkode på tempgiveren til instrumentet. Hos meg er den andre gåen :p den som sitter bak toppen ved innsuget. Om den er gåen skal check engine lys tennes, og motor gå i nødmodus (i mitt tilfelle vil nødmodus si, full geip på samtlige dyser virker det som..)

Brukeravatar
Jørgen 900
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 224
Registrert: 23 nov 2007, 15:40
Bil: '95 900SE og '83 99GL
Sted: Hamar

Re: Temperaturproblemer; 2.0i NG900

Legg inn av Jørgen 900 » 29 jan 2009, 00:11

smiggen skrev:Tempføler for instrument er plassert på høyresiden rett i nerkant av toppen :) Du har ikke unormalt bensinforbruk også? Vet ikke om bilen egentlig skal sette feilkode på tempgiveren til instrumentet. Hos meg er den andre gåen :p den som sitter bak toppen ved innsuget. Om den er gåen skal check engine lys tennes, og motor gå i nødmodus (i mitt tilfelle vil nødmodus si, full geip på samtlige dyser virker det som..)
Fikk giveren idag, tenker jeg bytter den i morgen :)
Jeg har ikke merket noe særlig på bensinforbruket, annet enn at den bruker noe voldsomt på kaldstart :x Men sånn er det.
Fyssaken på Saab, sjekka hvor mye den andre giveren målte, og det var 61grader, og da han sjekka oppmot den giveren som gikk til instrumentet, så viste den 27grader, og de skal jo gå opp i opp i hverandre. Så var litt letta at det var den som var gåen, var en liten stund der jeg var bekymret for topppakninga mi ;)
Jørgen !
'95 900SE
'83 99GL
http://www.garaget.org/Jorg1

Brukeravatar
smiggen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 101
Registrert: 20 jan 2009, 23:04
Medlemsnummer: N1608
Navn: Andreas Frivåg
Bil: NG900turbo
Sted: Sortland

Re: Temperaturproblemer; 2.0i NG900

Legg inn av smiggen » 29 jan 2009, 21:52

hvor får du sjekket hvor mange grader de viser? :p har du tabell for motstand/temp?
Vet bare at giveren til styreenheten min var på 800 ohm, og den skulle visst være 2700 ohm :]

Brukeravatar
Jørgen 900
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 224
Registrert: 23 nov 2007, 15:40
Bil: '95 900SE og '83 99GL
Sted: Hamar

Re: Temperaturproblemer; 2.0i NG900

Legg inn av Jørgen 900 » 29 jan 2009, 22:04

smiggen skrev:hvor får du sjekket hvor mange grader de viser? :p har du tabell for motstand/temp?
Vet bare at giveren til styreenheten min var på 800 ohm, og den skulle visst være 2700 ohm :]
Idag har jeg byttet tempgiver, og hele problemet er løst :) Var godt å høre vifta fyre igang! Begynner å bli litt siden sist.

Den målinga er ikke noe jeg gjorde selv, det gjorde de på Autostrada med Tech2. Så må vel et sted for å få en avlesning, hvis du skal få sjekket dette.

Tok også en skikkelig motorvask etterpå :) Var godt, skikkelig ren og pent nedi der nå.

Finnes bare 2 typer biler, ny og gammel SAAB :D :D :D

Bilde

Slenger også med det siste fine bilde jeg tok av den før det hvite kom å la seg på moder jord.
Bilde
Jørgen !
'95 900SE
'83 99GL
http://www.garaget.org/Jorg1

Brukeravatar
smiggen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 101
Registrert: 20 jan 2009, 23:04
Medlemsnummer: N1608
Navn: Andreas Frivåg
Bil: NG900turbo
Sted: Sortland

Re: Temperaturproblemer; 2.0i NG900

Legg inn av smiggen » 29 jan 2009, 22:47

bah, en på jobb som har tech 2, men han har ikke kablen :S må vel invistere så jeg får andel i den. Pen bil forresten :)

Svar