I forrige uke merket jeg plutselig det at min '95 900 som har 259k på tellern plutselig mistet temperaturen, at den nå lå på det blå feltet nederst. Den har alltid liggi litt over midten før og hatt det veldig fint. Det første jeg tenkte da var termostaten. Så da reiste jeg å handlet meg en ny termostat og pakning og monterte det her ikveld, i selskap med fadern som er mekanikker.
Vi satte det sammen igjen, og fylte opp med kjølevæske, sånn at det var tilstrekkelig i systemet og i tanken.
Før jeg testkjørte da, så lot jeg den stå på tomgang i en 10min tid, så tempen lå på scala 1/5 av temperaturmåleren, om dere ser det for dere. "Dette går rette vei" tenkte jeg, og kjørte meg en liten runde. Men plutselig falt temperaturen ned til det blåfeltet, og Check Engine lampa lyste et lite sekund, jeg stoppa og sjekka kjølevæske og alt. Så da tenkte jeg at det var mye luft i systemet, iogmed at omtrent alt kjølevannet rant ut da vi skifta termostat.
Så da lot jeg den stå på tomgang i ca. 20 min i garasjen hjemme(med åpen port), og temperaturen gled til litt over midten, der den var før. -Og det kom enda litt bobler i ut av den slangen som går inn i kjøletanken, helt øverst der. Men det er såvidt det var noenting, en boble ganske sjeldent. Så da testet jeg en runde til, men på ny så gled temperaturen ned på det blå feltet

Også da tenkte jeg at det var litt luft til i systemet, så da lot jeg den stå på tomgang 10min til hjemme, og det kom ikke lenger noen bobler ut av den slangen, og temperaturen var god. Så da reiste jeg hjem, men likevel så gled temperaturen ned til blå feltet

Hva kan dette skyldes ? Termostaten var helt ny, så den skal være i orden, kjølevæsken er også ny. Hvor kan feilen ligge? kan det hende at det enda er litt luft i systemet? Kan luft i systemet forårsake denna feilen?
Fattern mente kanskje at det var måleren som var defekt, at den f.eks kun funker iblant, men det kan ikke være så tilfeldig at temperaturen stiger på tomgang etter en stund, men gir seg når man begynner kjøre.
Slangen som går fra radioatoren blir heller ikke hard når jeg kjører, kun når den står på tomgang, så bilen greier tydeligvis ikke bygge trykk når man kjører, iogmed at motoren er så kald.
Noen som har noen tips til meg?