Hei alle sammen, har vært på eu.god. og der fikk jeg feil på at avgassen var feil.dette er hva som står på lappen:
8.2 - CO> 3,5% eller utenfor fabrikantens verdiområde for kjøretøy registrert 1.10.86 og senere.
Målt avgass = 1,57
Noen som vet hva det skal være? er vel lamdasonden som er gåen her? for har skjekket alle vakumslanger osv, og finner ingen lekasjer.
MvH
CO Verdi Saab 900, 94
Moderator: Moderatorer
- Doc'en N1586
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 93
- Registrert: 07 okt 2008, 08:25
- Medlemsnummer: N1586
- Bil: Saab 93 Aero 02
CO Verdi Saab 900, 94
Saab 93 Aero - 02
- Doc'en N1586
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 93
- Registrert: 07 okt 2008, 08:25
- Medlemsnummer: N1586
- Bil: Saab 93 Aero 02
Re: CO Verdi Saab 900, 94
Har lest litt her nå, og jeg ser at "åpen" dump kan forusake feil blanding, som igjen gjør at Check engien lyset mitt lyser? husker ikke helt om dette lyset lyste da jeg kjøpte bilen eller ei. men jeg skal værtfall ta tilbake til den orginale resirk. ventilen.
Kan denne gjøre at den får feil info om luft osv?
Har plugget hulle som går opp til luft filtert.men kan det fremdeles være lamdasonden som har tatt kvelden som gjør at jeg får den store forbruken på bensin, og feil avgass nivå ?
Kan denne gjøre at den får feil info om luft osv?
Har plugget hulle som går opp til luft filtert.men kan det fremdeles være lamdasonden som har tatt kvelden som gjør at jeg får den store forbruken på bensin, og feil avgass nivå ?
Saab 93 Aero - 02
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: CO Verdi Saab 900, 94
Hei!
Dumpen din skal ikke ha noe med saken å gjøre, da du har en bil uten luftmassemåler. Jeg tipper at det er katalysatoren eller lambdasonden. Katalysatoren gir ikke feilmelding på bilen din, men lambdaen gjør det. Om check engine-lampa di lyser, så kan du finne ut hvorfor den lyser ved å skru på tenninga uten å starte motoren, slik at lampa tennes. Venter du litt, så begynner den å blinke noen korte blink, så et langt, og så noen korte. Tell de korte blinkene, det tilsvarer en feilkode. Aller helst skulle noen ha koblet til en ISAT eller tech2 (diagnosesystem) og lest av mer nøyaktig, men å lese av blinkene kan være en god hjelp.
Dumpen din skal ikke ha noe med saken å gjøre, da du har en bil uten luftmassemåler. Jeg tipper at det er katalysatoren eller lambdasonden. Katalysatoren gir ikke feilmelding på bilen din, men lambdaen gjør det. Om check engine-lampa di lyser, så kan du finne ut hvorfor den lyser ved å skru på tenninga uten å starte motoren, slik at lampa tennes. Venter du litt, så begynner den å blinke noen korte blink, så et langt, og så noen korte. Tell de korte blinkene, det tilsvarer en feilkode. Aller helst skulle noen ha koblet til en ISAT eller tech2 (diagnosesystem) og lest av mer nøyaktig, men å lese av blinkene kan være en god hjelp.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Doc'en N1586
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 93
- Registrert: 07 okt 2008, 08:25
- Medlemsnummer: N1586
- Bil: Saab 93 Aero 02
Re: CO Verdi Saab 900, 94
Har gjort dette, og fått opp at det blinket 6 ganger, og etter det jeg har funnet ut er at det feilkode
p0130 - Oxygen sensor (OS) or OS circuit
er det garantert lamdasonden da?
p0130 - Oxygen sensor (OS) or OS circuit
er det garantert lamdasonden da?
Saab 93 Aero - 02
- Doc'en N1586
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 93
- Registrert: 07 okt 2008, 08:25
- Medlemsnummer: N1586
- Bil: Saab 93 Aero 02
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: CO Verdi Saab 900, 94
Ha litt tålmodighet, da....
Når du har den feilkoden, så ligger feilen i hva lambdasonden registrerer. Sonden kan være defekt, men det kan f eks også være en eksoslekkasje før lambdaen.
Når du har den feilkoden, så ligger feilen i hva lambdasonden registrerer. Sonden kan være defekt, men det kan f eks også være en eksoslekkasje før lambdaen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Haaka
- 2.0 bar
- Innlegg: 588
- Registrert: 16 des 2007, 05:50
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
Re: CO Verdi Saab 900, 94
Som Ingvar sier, nei det er faktisk ingen garanti. Men du er ganske sikret helt til du kommer til de analoge systemer som en styresentral ikke vil kunne sette noen øvrig feil på enn gjennom sonden p0130-0131-0132 osv... Det kan innebære feil i bensinsystemet, lekk i innsug, lekk i div. vacuumstyring eller som nevnt lekk i eksos ved manifold/turboflenser.. Øvrige komponentfeil er ganske utelukket pga. fraværende feilkoder. Skift sonde ja, men sjekk litt over først dersom du kjenner åpenbare muligheter for feil, trimming osv(?)..Doc'en skrev:er det garantert lamdasonden da?

- Doc'en N1586
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 93
- Registrert: 07 okt 2008, 08:25
- Medlemsnummer: N1586
- Bil: Saab 93 Aero 02
Re: CO Verdi Saab 900, 94
Har 3" eksos hele veien fra turboen, med kat. Åpent filter, intercooler, og vistnok større turbo, noe jeg er veldig usikker på. men det skal da ikke ha noe si?Haaka skrev:Som Ingvar sier, nei det er faktisk ingen garanti. Men du er ganske sikret helt til du kommer til de analoge systemer som en styresentral ikke vil kunne sette noen øvrig feil på enn gjennom sonden p0130-0131-0132 osv... Det kan innebære feil i bensinsystemet, lekk i innsug, lekk i div. vacuumstyring eller som nevnt lekk i eksos ved manifold/turboflenser.. Øvrige komponentfeil er ganske utelukket pga. fraværende feilkoder. Skift sonde ja, men sjekk litt over først dersom du kjenner åpenbare muligheter for feil, trimming osv(?)..Doc'en skrev:er det garantert lamdasonden da?
Har skjekket over etter lekasje, men finner ingen "synlige" og mulige lekasjer.
Saab 93 Aero - 02