CO Verdi Saab 900, 94

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Doc'en N1586
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 07 okt 2008, 08:25
Medlemsnummer: N1586
Bil: Saab 93 Aero 02

CO Verdi Saab 900, 94

Legg inn av Doc'en N1586 » 24 jan 2009, 03:21

Hei alle sammen, har vært på eu.god. og der fikk jeg feil på at avgassen var feil.dette er hva som står på lappen:
8.2 - CO> 3,5% eller utenfor fabrikantens verdiområde for kjøretøy registrert 1.10.86 og senere.

Målt avgass = 1,57

Noen som vet hva det skal være? er vel lamdasonden som er gåen her? for har skjekket alle vakumslanger osv, og finner ingen lekasjer.

MvH
Saab 93 Aero - 02

Brukeravatar
Doc'en N1586
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 07 okt 2008, 08:25
Medlemsnummer: N1586
Bil: Saab 93 Aero 02

Re: CO Verdi Saab 900, 94

Legg inn av Doc'en N1586 » 24 jan 2009, 03:40

Har lest litt her nå, og jeg ser at "åpen" dump kan forusake feil blanding, som igjen gjør at Check engien lyset mitt lyser? husker ikke helt om dette lyset lyste da jeg kjøpte bilen eller ei. men jeg skal værtfall ta tilbake til den orginale resirk. ventilen.

Kan denne gjøre at den får feil info om luft osv?
Har plugget hulle som går opp til luft filtert.men kan det fremdeles være lamdasonden som har tatt kvelden som gjør at jeg får den store forbruken på bensin, og feil avgass nivå ?
Saab 93 Aero - 02

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: CO Verdi Saab 900, 94

Legg inn av Ingvar N629 » 24 jan 2009, 09:41

Hei!

Dumpen din skal ikke ha noe med saken å gjøre, da du har en bil uten luftmassemåler. Jeg tipper at det er katalysatoren eller lambdasonden. Katalysatoren gir ikke feilmelding på bilen din, men lambdaen gjør det. Om check engine-lampa di lyser, så kan du finne ut hvorfor den lyser ved å skru på tenninga uten å starte motoren, slik at lampa tennes. Venter du litt, så begynner den å blinke noen korte blink, så et langt, og så noen korte. Tell de korte blinkene, det tilsvarer en feilkode. Aller helst skulle noen ha koblet til en ISAT eller tech2 (diagnosesystem) og lest av mer nøyaktig, men å lese av blinkene kan være en god hjelp.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Doc'en N1586
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 07 okt 2008, 08:25
Medlemsnummer: N1586
Bil: Saab 93 Aero 02

Re: CO Verdi Saab 900, 94

Legg inn av Doc'en N1586 » 24 jan 2009, 16:35

Har gjort dette, og fått opp at det blinket 6 ganger, og etter det jeg har funnet ut er at det feilkode
p0130 - Oxygen sensor (OS) or OS circuit

er det garantert lamdasonden da?
Saab 93 Aero - 02

Brukeravatar
Doc'en N1586
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 07 okt 2008, 08:25
Medlemsnummer: N1586
Bil: Saab 93 Aero 02

Re: CO Verdi Saab 900, 94

Legg inn av Doc'en N1586 » 24 jan 2009, 20:53

Ingen som vet?? :/
Saab 93 Aero - 02

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: CO Verdi Saab 900, 94

Legg inn av Ingvar N629 » 25 jan 2009, 11:33

Ha litt tålmodighet, da....

Når du har den feilkoden, så ligger feilen i hva lambdasonden registrerer. Sonden kan være defekt, men det kan f eks også være en eksoslekkasje før lambdaen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: CO Verdi Saab 900, 94

Legg inn av Haaka » 25 jan 2009, 13:24

Doc'en skrev:er det garantert lamdasonden da?
Som Ingvar sier, nei det er faktisk ingen garanti. Men du er ganske sikret helt til du kommer til de analoge systemer som en styresentral ikke vil kunne sette noen øvrig feil på enn gjennom sonden p0130-0131-0132 osv... Det kan innebære feil i bensinsystemet, lekk i innsug, lekk i div. vacuumstyring eller som nevnt lekk i eksos ved manifold/turboflenser.. Øvrige komponentfeil er ganske utelukket pga. fraværende feilkoder. Skift sonde ja, men sjekk litt over først dersom du kjenner åpenbare muligheter for feil, trimming osv(?).. :wink:

Brukeravatar
Doc'en N1586
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 07 okt 2008, 08:25
Medlemsnummer: N1586
Bil: Saab 93 Aero 02

Re: CO Verdi Saab 900, 94

Legg inn av Doc'en N1586 » 31 jan 2009, 18:22

Haaka skrev:
Doc'en skrev:er det garantert lamdasonden da?
Som Ingvar sier, nei det er faktisk ingen garanti. Men du er ganske sikret helt til du kommer til de analoge systemer som en styresentral ikke vil kunne sette noen øvrig feil på enn gjennom sonden p0130-0131-0132 osv... Det kan innebære feil i bensinsystemet, lekk i innsug, lekk i div. vacuumstyring eller som nevnt lekk i eksos ved manifold/turboflenser.. Øvrige komponentfeil er ganske utelukket pga. fraværende feilkoder. Skift sonde ja, men sjekk litt over først dersom du kjenner åpenbare muligheter for feil, trimming osv(?).. :wink:
Har 3" eksos hele veien fra turboen, med kat. Åpent filter, intercooler, og vistnok større turbo, noe jeg er veldig usikker på. men det skal da ikke ha noe si?
Har skjekket over etter lekasje, men finner ingen "synlige" og mulige lekasjer.
Saab 93 Aero - 02

Svar