1994 Saab 900 Turbo feil. hjelp !

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Doc'en N1586
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 07 okt 2008, 08:25
Medlemsnummer: N1586
Bil: Saab 93 Aero 02

1994 Saab 900 Turbo feil. hjelp !

Legg inn av Doc'en N1586 » 03 feb 2009, 19:36

Hei, jeg lager en ny og mer oversiktlig tråd, siden den gamle bare ble rot.

Jeg har hatt bilen til Eu-godkjenning der fikk jeg opp denne feilen :

- For høy CO verdi = 1,57 (den skal være 0,5)

- Check engien lampen min lyser, og utgir feilkoden for Lamdasonden / O2 Sensor / Oxygen sensor.

Andre Feil/symptomer er :
Kjørecomputeren min viser SKYhøye tall for antall Liter bensin per 100km. Så høye at det faktisk ikke er mulig og bruke så mye bensin !

Nå har jeg leitet og søkt over alt, men finner ikke noe konkret svar.

Så spørsmålet mitt er : hva kan dette være?
Har hørt masse forskjellig som kan være gale, men finnen ingen ting når jeg ser etter disse feilene.

Lamdasonden min har 4 ledniger, og kontakten som tar imot lamdan, har bare 3 !!! har dette noe og si?

Håper på posetive svar:)

Mvh
Saab 93 Aero - 02

Brukeravatar
smiggen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 101
Registrert: 20 jan 2009, 23:04
Medlemsnummer: N1608
Navn: Andreas Frivåg
Bil: NG900turbo
Sted: Sortland

Re: 1994 Saab 900 Turbo feil. hjelp !

Legg inn av smiggen » 03 feb 2009, 23:30

Går bilen rart/høyt på tomgang? Andre symptomer? Har nogenlunde samme problem med min 900turbo. Men har motsatt case på lambda. Lambdasonden er fra en 900 uten turbo og har 3 ledninger, kontakten på bilen har 4, har bare med/uten forvarming å gjøre tror jeg :) Du skulle ohmet den lambdasonden din.

Brukeravatar
Doc'en N1586
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 07 okt 2008, 08:25
Medlemsnummer: N1586
Bil: Saab 93 Aero 02

Re: 1994 Saab 900 Turbo feil. hjelp !

Legg inn av Doc'en N1586 » 04 feb 2009, 16:35

Hei hei, jeg har ikke noe symptoner i det hele tatt faktisk, uten om at eksosen min er litt hvit.
Går perfekt på tomgang, rundt 1000 ved kald, og et sted imellom 0-1000 rpm når den er varm :)

Ja skal få ohmet den, men må den da bilen være igang, eller kan jeg måle med og bare vri om tenningen?
Har bilen på bukker for øyeblikket ser du.
Saab 93 Aero - 02

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: 1994 Saab 900 Turbo feil. hjelp !

Legg inn av Haaka » 04 feb 2009, 16:48

Doc'en skrev:Lamdasonden min har 4 ledniger, og kontakten som tar imot lamdan, har bare 3 !!! har dette noe og si?
Dette er ikke noe problem dersom du har kjørt med samme sonde uten problemer og.. Da dette kan være en uorginal sonde. Men bilen din skal ha 4polet sonde, så det er ikke noen feil. At en av ledningene blir borte er riktig, da denne skal gå til jord for oppvarming, og de tre (mulig to) andre går nok direkte sentral (og mulig en går til et eget rele for oppvarming, men neppe i dette tilfellet med din motorstyring)...

Feilsøk sonde.. Søk på forumet hvordan :wink:

Alternativt sats på ny sonde med en gang.. :roll: (Om en ikke kan gjøre feilsøk, bør en være forberedt på å feilsøke gjennom utbedringstiltak som å skifte sansynlige komponenter med feil, helt til problemet er borte. Men klart evt. ta bilen til verksted da det kan koste en del mer å gamble... :roll: )
Doc'en skrev:Ja skal få ohmet den, men må den da bilen være igang, eller kan jeg måle med og bare vri om tenningen?
Har bilen på bukker for øyeblikket ser du.
Bukken trenger du vel egentlig ikke, da du finner et høvelig stikk enten til venstre for innsuget, eller til venstre for eksosmanifold, husker ikke helt hvilket...

Videre feilsøk av sonde er nok diskutert en del tidligere, så bare søk. Men signalspenning måler du best med bilen i gang og sonde tilkoblet. Oppvarming bør du måle strøm av (A) for å sikre at sonden ikke har en (skjult) defekt som kortslutter/bryter ved høyere temperatur, og før sonden blir skikkelig varm...

Brukeravatar
Doc'en N1586
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 07 okt 2008, 08:25
Medlemsnummer: N1586
Bil: Saab 93 Aero 02

Re: 1994 Saab 900 Turbo feil. hjelp !

Legg inn av Doc'en N1586 » 04 feb 2009, 18:08

Okei, men nå når jeg tenker over det, så har jeg ikke en slik "klasisk" kat. men den er lik som omtrent disse felxible rørene du får kjøpt. Altså jeg har jo ikke montert dette effektannlegg, det var forige eier. Og nå når jeg tenker over det er det ingen cat. men et slik rør istede : http://img.en.china.cn/0/0,0,354,1468,3 ... 7ad6da.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Så da vet jeg hvorfor mine avgassmålinger er så jævlig på tryne :(:(
kunne jeg blitt gjort oppmerksom på av forige eier før jeg tok den på Eu-godkjenning.

Leser også her inne at noen modeller er utstyr med to lamda sonder? en foran kat, og en bak, jeg har bare en, men skal det også være en etter kat ?

Mvh
Saab 93 Aero - 02

Brukeravatar
smiggen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 101
Registrert: 20 jan 2009, 23:04
Medlemsnummer: N1608
Navn: Andreas Frivåg
Bil: NG900turbo
Sted: Sortland

Re: 1994 Saab 900 Turbo feil. hjelp !

Legg inn av smiggen » 04 feb 2009, 18:12

Har også bare den før cat jeg :)

Brukeravatar
Doc'en N1586
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 07 okt 2008, 08:25
Medlemsnummer: N1586
Bil: Saab 93 Aero 02

Re: 1994 Saab 900 Turbo feil. hjelp !

Legg inn av Doc'en N1586 » 04 feb 2009, 18:17

Ja og hva så ?:p greit du har denne, men jeg har jo visse problemer, som jeg lurer på kan skyldes at jeg ikke har kat :)
vet godt at dette er populert og kjøre rakarør, men ikke når det taes CO kontroll :)
Saab 93 Aero - 02

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: 1994 Saab 900 Turbo feil. hjelp !

Legg inn av Haaka » 04 feb 2009, 18:32

Doc'en skrev:Ja og hva så ?:p greit du har denne, men jeg har jo visse problemer, som jeg lurer på kan skyldes at jeg ikke har kat :)
vet godt at dette er populert og kjøre rakarør, men ikke når det taes CO kontroll :)
At Coen er høy på bilen din er ikke så rart da.. OBS! verdien du oppgir er over 100 (hundre) gang av ansett som normalt, og du kommer aldri til å få blien innenfor EUkrav engang uten katalysatoren, så den er det bare å få på..

Men at en bil bruker mye bensin, motorlampe lyser, og feilkode på lambdasonde (hvilket du har en stk av i et T5 system som i din bil), er ikke forårsaket av defekt katalysator altså.. Du har nok en sondefeil, og du mangler katalysator. Får du ordnet i det, er du nok på god vei mot frisk og godkjent bil.. :wink:

Brukeravatar
Doc'en N1586
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 07 okt 2008, 08:25
Medlemsnummer: N1586
Bil: Saab 93 Aero 02

Re: 1994 Saab 900 Turbo feil. hjelp !

Legg inn av Doc'en N1586 » 04 feb 2009, 18:46

Ja, som sakt så viste jeg ikke at jeg ikke hadde katalysator ! merket det først nå, men burde skjønt det for lenge siden !

Jeg tror ikke den bruke mye bensin ! men måler på kjørecomputeren viser at den gjør det ! har prøvd og resette denne, men det gikk ikke ! ble bare samme tallene, og med engang jeg kjøpte bilen, og en stund etter så fungerte måleren som den skulle !
Er nå i det siste den er blitt sånn (2-3 siste måndene som har vært) men jeg merker ikke noe til at jeg må fylle ofte ! Get me ?:)

Har heller ikke prøvd og resete feilkoden enda. men kan denne feilkode komme av at jeg ikke har kat, eller er det en annen sondefeil? mener jeg har lest dette et sted, at kjøring uten katalysator kan gjøre at du får feilkode! ?
Saab 93 Aero - 02

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: 1994 Saab 900 Turbo feil. hjelp !

Legg inn av Haaka » 04 feb 2009, 19:10

Doc'en skrev:kan denne feilkode komme av at jeg ikke har kat?
Haaka skrev:Men at en bil bruker mye bensin, motorlampe lyser, og feilkode på lambdasonde (hvilket du har en stk av i et T5 system som i din bil), er ikke forårsaket av defekt katalysator altså..
Igjen, nei, mangel på katalysator kan ikke forårsake disse typer symptomer.

Du må enkelt og greit konstatere feil i sonde, og du har to muligheter dersom det er så; feil i oppvarming eller feil i signal.
Grov forklaring litt lenger opp av hva dette innebærer, og søk gjerne videre for ytterligere detaljer. Derimot kan du også konstatere ingen feil med sonde, og må da over i et utvidet feilsøk av de analoge systemer rundt motoren..

Mitt tips som ledd i feilsøk... Skift lambdasonde... Enkelt og greit... :wink:
Og for all del, sett på en katalysator..

Brukeravatar
Doc'en N1586
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 07 okt 2008, 08:25
Medlemsnummer: N1586
Bil: Saab 93 Aero 02

Re: 1994 Saab 900 Turbo feil. hjelp !

Legg inn av Doc'en N1586 » 04 feb 2009, 19:56

Okei, tusen takk for hjelpen.
Holder dere oppdatert :)
Saab 93 Aero - 02

Brukeravatar
Doc'en N1586
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 07 okt 2008, 08:25
Medlemsnummer: N1586
Bil: Saab 93 Aero 02

Re: 1994 Saab 900 Turbo feil. hjelp !

Legg inn av Doc'en N1586 » 04 feb 2009, 22:35

Hvilken Katalysator er best ? Fungerer biltema sine?
Eller skal jeg gå for speedparts? ( de var ganske stive priser på, for mitt budsjett !) men hvordan er biltema sine iforhold til speeprats sine osv?
Saab 93 Aero - 02

Svar