Lag deg varmeskjold til 9-5`en din.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Lag deg varmeskjold til 9-5`en din.

Legg inn av Macgeier » 03 feb 2009, 12:43

Her er oppskriften:
http://www.abcsalesllc.com/index_files/ ... 20Sign.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Lag deg varmeskjold til 9-5`en din.

Legg inn av Paradigm N558 » 03 feb 2009, 13:01

Det var ikke så dumt det!
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Lag deg varmeskjold til 9-5`en din.

Legg inn av Ronny_N169 » 03 feb 2009, 13:23

Har det samme på min, bare laget av eksosbandasje (bred) som dekker overdelen av katalysatoren, mot bunnpanna. Festet med rustfri ståltråd :) Har holdt i ett par år snart.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Terra N837
Overload!!!
Innlegg: 1156
Registrert: 14 sep 2006, 14:00
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Re: Lag deg varmeskjold til 9-5`en din.

Legg inn av Terra N837 » 03 feb 2009, 15:25

Dette foreslo jeg her inne for lenge siden, men ble slaktet av mange pga at de mente katalysatoren kunne bli for varm og ødelegges...
Mazda 6
VW Polo

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: Lag deg varmeskjold til 9-5`en din.

Legg inn av Macgeier » 03 feb 2009, 18:15

Terra N837 skrev:Dette foreslo jeg her inne for lenge siden, men ble slaktet av mange pga at de mente katalysatoren kunne bli for varm og ødelegges...
Ikke alltid lett å være den første :wink:
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Lag deg varmeskjold til 9-5`en din.

Legg inn av Eirik N396 » 03 feb 2009, 18:27

Terra N837 skrev:Dette foreslo jeg her inne for lenge siden, men ble slaktet av mange pga at de mente katalysatoren kunne bli for varm og ødelegges...
viewtopic.php?f=12&t=14018&p=97530" onclick="window.open(this.href);return false;

En skeptiker kan vel neppe kalles slakt :)

Forøvrig høres dette ut til å være et bra tips Macgeier! Må testes om jeg en dag kjøper 9-5 :D

Brukeravatar
Kurt N597
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 267
Registrert: 31 aug 2007, 12:39
Medlemsnummer: N597
Navn: Kurt
Bil: 9-5 Aero Estate
Sted: Tromsø

Re: Lag deg varmeskjold til 9-5`en din.

Legg inn av Kurt N597 » 03 feb 2009, 19:00

Nå er det vel litt forskjell på å pakke inn en katalysator som sitter foran motoren, og å montere et skjold over en katalysator som ligger under motoren?
Det er nok en fordel å bytte DP på 9-5 for å få katalysatoren under bilen før man tenker på varmeskjold.
mvh Kurt N597

Saab 9-5 Aero Estate

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: Lag deg varmeskjold til 9-5`en din.

Legg inn av Gunnar N326 » 04 feb 2009, 22:17

Kurt N597 skrev:Nå er det vel litt forskjell på å pakke inn en katalysator som sitter foran motoren, og å montere et skjold over en katalysator som ligger under motoren?
Det er nok en fordel å bytte DP på 9-5 for å få katalysatoren under bilen før man tenker på varmeskjold.
Skeptikeren sier: Enig med du, Kurt! :D
Klart det er en fordel å unngå å "koke" oljen, men avstand til cat'en, og eventuell varmebeskjerming mellom cat og bunnpanne troor jeg er bedre enn å pakke inn hele...Det utvikles mye varme inni der.. Ronny er jo inne på det samme, da han har brukt eksosbandasje bare på oversiden av catatysator..
Men er det egentlig noe problem? Skal jeg trimme mere nå, så skal jeg ha sport -eller -racingcat, da vil den fysiske størrelsen på dævelskapen bli endret, og muligens havner den noe lenger bak. 8) På småkjøring til og fra butikken og jobb er det kanskje like greit å få litt varme på oljen? :wink:
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: Lag deg varmeskjold til 9-5`en din.

Legg inn av Macgeier » 05 feb 2009, 10:51

Planlegger selv å skjerme katta, vil da går for varmeskjold, skjerming over - åpent under, ryddig og greit.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Lag deg varmeskjold til 9-5`en din.

Legg inn av doo-kie » 05 feb 2009, 15:19

Ikke for å komme inn å avbryte.
Men har dere målt temp på olja på 9-5en? Vet ikke hvor rett SP målerne er, men der skal det mye hard kjøring på bane til for å opnå 120grader.
Tror ikke man vil få noe forbedret effekt mot sludge ved å skjerme kat. Sånn vanlig bruk( små kjøring) fordel med at man får varm olje så slipper man kondens.
Og de som driver lang kjøring. Har luft strøm under bilen, og i tillegg oljekjøler.
Så det må jo kun være effekt når bilen står mye på tomgang så vidt jeg kan forstå.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Lag deg varmeskjold til 9-5`en din.

Legg inn av Pål N526 » 05 feb 2009, 23:49

vil ikke cat fungere som en varmeplate under panna? hadde vært interessant å måle på den aktuelle plassen det er snakk om, og ikke i filterhuset. ser for meg at olja holder en helt annen temp i bunnpanna (MERK varmere).
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Lag deg varmeskjold til 9-5`en din.

Legg inn av doo-kie » 06 feb 2009, 00:45

Men er ikke det slutt på oilsludge problemet etter 04??
Disse har vel samme bunndel som resten? Varm olje er vel bare en fordel, så lenge den ikke blir alt for varm. Varmen fra kat ser jeg for meg blir mest rett over. og Pickupen for olja blir jo en del på siden av kat.det er jo en del flate på bunnpanne som ikke ligger mot kat. Der vil man jo få kjøle effekt!. Resten av olja har man jo i sirkulasjon gjennom kjøler og motor. Men klart det skader jo ikke å lage et varmeskjold over kat, men (jeg) tror ikke dette har den store innvirkningen på oil sludge problemene, Men jeg er heller ingen ingeniør på dette feltet.. Regner med saab har tatt de nødvendige temp målinger av motor olja når de konstruerte motoren. For min del som bor i kalde nord ser jeg det som en fordel med varm olje om vinteren. :)
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Lag deg varmeskjold til 9-5`en din.

Legg inn av Ronny_N169 » 06 feb 2009, 08:43

Finnes ihvertfall en som har "forsket" litt på dette, http://www.saabpros.com/saab/nines/
Problemet er jo neppe når man kjører, da sirkulerer jo olja, meg god luftflow under motoren/Katten, men når man stopper bilen en varm sommerdag, ingen luftflow og null oljesirkulasjon.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Lag deg varmeskjold til 9-5`en din.

Legg inn av doo-kie » 06 feb 2009, 12:06

Interessant lesning. Ja mange faktorer som spiller inn! Men for vår del kontra mange plasser i usa med 35 grader varme og mye by kjøring blir nok olja veldig varm. Men skader jo ikke å montere varmeskold :wink:
Tror også om man kjører med en meget ren olje hjelper det på.

Noen her som har byttet oljepumpe? var ikke klar over dette var skikkelig jalla også på de her bilene.
Nei man skulle bare hatt tørrsump. og en skikkelig highvolum pumpe.. hehe!
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Lag deg varmeskjold til 9-5`en din.

Legg inn av Ingvar N629 » 06 feb 2009, 16:55

Oljepumpa er også av type lavfriksjon, ja...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar