Lag deg varmeskjold til 9-5`en din.
Moderator: Moderatorer
Lag deg varmeskjold til 9-5`en din.
Her er oppskriften:
http://www.abcsalesllc.com/index_files/ ... 20Sign.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.abcsalesllc.com/index_files/ ... 20Sign.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Lag deg varmeskjold til 9-5`en din.
Det var ikke så dumt det!
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: Lag deg varmeskjold til 9-5`en din.
Har det samme på min, bare laget av eksosbandasje (bred) som dekker overdelen av katalysatoren, mot bunnpanna. Festet med rustfri ståltråd
Har holdt i ett par år snart.

To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1156
- Registrert: 14 sep 2006, 14:00
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
Re: Lag deg varmeskjold til 9-5`en din.
Dette foreslo jeg her inne for lenge siden, men ble slaktet av mange pga at de mente katalysatoren kunne bli for varm og ødelegges...
Mazda 6
VW Polo
VW Polo
Re: Lag deg varmeskjold til 9-5`en din.
Ikke alltid lett å være den førsteTerra N837 skrev:Dette foreslo jeg her inne for lenge siden, men ble slaktet av mange pga at de mente katalysatoren kunne bli for varm og ødelegges...

- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Lag deg varmeskjold til 9-5`en din.
viewtopic.php?f=12&t=14018&p=97530" onclick="window.open(this.href);return false;Terra N837 skrev:Dette foreslo jeg her inne for lenge siden, men ble slaktet av mange pga at de mente katalysatoren kunne bli for varm og ødelegges...
En skeptiker kan vel neppe kalles slakt

Forøvrig høres dette ut til å være et bra tips Macgeier! Må testes om jeg en dag kjøper 9-5

- Kurt N597
- 1.2 bar
- Innlegg: 267
- Registrert: 31 aug 2007, 12:39
- Medlemsnummer: N597
- Navn: Kurt
- Bil: 9-5 Aero Estate
- Sted: Tromsø
Re: Lag deg varmeskjold til 9-5`en din.
Nå er det vel litt forskjell på å pakke inn en katalysator som sitter foran motoren, og å montere et skjold over en katalysator som ligger under motoren?
Det er nok en fordel å bytte DP på 9-5 for å få katalysatoren under bilen før man tenker på varmeskjold.
Det er nok en fordel å bytte DP på 9-5 for å få katalysatoren under bilen før man tenker på varmeskjold.
mvh Kurt N597
Saab 9-5 Aero Estate
Saab 9-5 Aero Estate
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: Lag deg varmeskjold til 9-5`en din.
Skeptikeren sier: Enig med du, Kurt!Kurt N597 skrev:Nå er det vel litt forskjell på å pakke inn en katalysator som sitter foran motoren, og å montere et skjold over en katalysator som ligger under motoren?
Det er nok en fordel å bytte DP på 9-5 for å få katalysatoren under bilen før man tenker på varmeskjold.

Klart det er en fordel å unngå å "koke" oljen, men avstand til cat'en, og eventuell varmebeskjerming mellom cat og bunnpanne troor jeg er bedre enn å pakke inn hele...Det utvikles mye varme inni der.. Ronny er jo inne på det samme, da han har brukt eksosbandasje bare på oversiden av catatysator..
Men er det egentlig noe problem? Skal jeg trimme mere nå, så skal jeg ha sport -eller -racingcat, da vil den fysiske størrelsen på dævelskapen bli endret, og muligens havner den noe lenger bak.


MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
Re: Lag deg varmeskjold til 9-5`en din.
Planlegger selv å skjerme katta, vil da går for varmeskjold, skjerming over - åpent under, ryddig og greit.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: Lag deg varmeskjold til 9-5`en din.
Ikke for å komme inn å avbryte.
Men har dere målt temp på olja på 9-5en? Vet ikke hvor rett SP målerne er, men der skal det mye hard kjøring på bane til for å opnå 120grader.
Tror ikke man vil få noe forbedret effekt mot sludge ved å skjerme kat. Sånn vanlig bruk( små kjøring) fordel med at man får varm olje så slipper man kondens.
Og de som driver lang kjøring. Har luft strøm under bilen, og i tillegg oljekjøler.
Så det må jo kun være effekt når bilen står mye på tomgang så vidt jeg kan forstå.
Men har dere målt temp på olja på 9-5en? Vet ikke hvor rett SP målerne er, men der skal det mye hard kjøring på bane til for å opnå 120grader.
Tror ikke man vil få noe forbedret effekt mot sludge ved å skjerme kat. Sånn vanlig bruk( små kjøring) fordel med at man får varm olje så slipper man kondens.
Og de som driver lang kjøring. Har luft strøm under bilen, og i tillegg oljekjøler.
Så det må jo kun være effekt når bilen står mye på tomgang så vidt jeg kan forstå.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
Re: Lag deg varmeskjold til 9-5`en din.
vil ikke cat fungere som en varmeplate under panna? hadde vært interessant å måle på den aktuelle plassen det er snakk om, og ikke i filterhuset. ser for meg at olja holder en helt annen temp i bunnpanna (MERK varmere).
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: Lag deg varmeskjold til 9-5`en din.
Men er ikke det slutt på oilsludge problemet etter 04??
Disse har vel samme bunndel som resten? Varm olje er vel bare en fordel, så lenge den ikke blir alt for varm. Varmen fra kat ser jeg for meg blir mest rett over. og Pickupen for olja blir jo en del på siden av kat.det er jo en del flate på bunnpanne som ikke ligger mot kat. Der vil man jo få kjøle effekt!. Resten av olja har man jo i sirkulasjon gjennom kjøler og motor. Men klart det skader jo ikke å lage et varmeskjold over kat, men (jeg) tror ikke dette har den store innvirkningen på oil sludge problemene, Men jeg er heller ingen ingeniør på dette feltet.. Regner med saab har tatt de nødvendige temp målinger av motor olja når de konstruerte motoren. For min del som bor i kalde nord ser jeg det som en fordel med varm olje om vinteren.
Disse har vel samme bunndel som resten? Varm olje er vel bare en fordel, så lenge den ikke blir alt for varm. Varmen fra kat ser jeg for meg blir mest rett over. og Pickupen for olja blir jo en del på siden av kat.det er jo en del flate på bunnpanne som ikke ligger mot kat. Der vil man jo få kjøle effekt!. Resten av olja har man jo i sirkulasjon gjennom kjøler og motor. Men klart det skader jo ikke å lage et varmeskjold over kat, men (jeg) tror ikke dette har den store innvirkningen på oil sludge problemene, Men jeg er heller ingen ingeniør på dette feltet.. Regner med saab har tatt de nødvendige temp målinger av motor olja når de konstruerte motoren. For min del som bor i kalde nord ser jeg det som en fordel med varm olje om vinteren.

MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: Lag deg varmeskjold til 9-5`en din.
Finnes ihvertfall en som har "forsket" litt på dette, http://www.saabpros.com/saab/nines/
Problemet er jo neppe når man kjører, da sirkulerer jo olja, meg god luftflow under motoren/Katten, men når man stopper bilen en varm sommerdag, ingen luftflow og null oljesirkulasjon.
Problemet er jo neppe når man kjører, da sirkulerer jo olja, meg god luftflow under motoren/Katten, men når man stopper bilen en varm sommerdag, ingen luftflow og null oljesirkulasjon.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: Lag deg varmeskjold til 9-5`en din.
Interessant lesning. Ja mange faktorer som spiller inn! Men for vår del kontra mange plasser i usa med 35 grader varme og mye by kjøring blir nok olja veldig varm. Men skader jo ikke å montere varmeskold
Tror også om man kjører med en meget ren olje hjelper det på.
Noen her som har byttet oljepumpe? var ikke klar over dette var skikkelig jalla også på de her bilene.
Nei man skulle bare hatt tørrsump. og en skikkelig highvolum pumpe.. hehe!

Tror også om man kjører med en meget ren olje hjelper det på.
Noen her som har byttet oljepumpe? var ikke klar over dette var skikkelig jalla også på de her bilene.
Nei man skulle bare hatt tørrsump. og en skikkelig highvolum pumpe.. hehe!
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Lag deg varmeskjold til 9-5`en din.
Oljepumpa er også av type lavfriksjon, ja...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan