Har ALLE 9-5 opp til 04mod oilsludge problemer?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
thenok
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 36
Registrert: 05 feb 2009, 17:03
Medlemsnummer: N1624
Navn: Thomas Hansen
Bil: 01 Saab 9-5 SE Estate
Sted: Trondheim

Har ALLE 9-5 opp til 04mod oilsludge problemer?

Legg inn av thenok » 09 feb 2009, 16:47

Hei!

Har lest mye om dette på forumet, og som nybakt eier av en 01 9-5 er jeg skremt. Har ikke fått bilen ennå, men skal overta i løpet av uka!
Noen som ikke har problemet? Feks til og med uten oppgradering av veivhusventilasjon?

Har jeg kjøpt meg et problem?

T
2001 9-5 SE 2,3t Estate

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Re: Har ALLE 9-5 opp til 04mod oilsludge problemer?

Legg inn av Dopus » 09 feb 2009, 16:59

Biler som er langkjørte har som regel mindre risiko for sludge, etter det jeg har hørt. Tror sludge har litt med kjørestil og vedlikehold. Har man bare fulgt saabs service intervall på 20000km pr oljeskift, og i tillegg bare småkjører i byen så er sjangsen større for sludge. Hvis jeg husker rett så ble det ikke brukt fullsyntetisk olje på disse bilene heller dem første årene, da var det kun Aero som var spesifisert med fullsyntesik olje på servicen. Så bruk fyllsyntetisk olje som holder kravene for kvalitet ( står i instruksboken) og skift olje minst hver 10k km.

Når du får bilen anbefaler jeg at du tar et oljeskift og samtidig tar ned bunnpannen og sjekker hvordan den ser ut. spesielt viktig å skru løs det lokket i bunnpannen slik at du får tilgang til "oljerøret" med sil, og eventuelt rense silen.

Hvis du ikke vet hvordan, eller ikke har mulighet til å gjøre det selv, kan du alltids får et verksted til å gjøre det....koster ikke så veldig mye...1-2k... men da kan du i hvertfall slappe litt av og ikke tenke alt for mye på oil sludge for en stund.

Lykke til.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Har ALLE 9-5 opp til 04mod oilsludge problemer?

Legg inn av Ingvar N629 » 09 feb 2009, 18:36

Få tatt en grundig sjekk og innvendig rens av motor, og bytt siden olje og filter hver 10 000 km. Sjekk olje når du fyller bensin. Gjør du dette, så er det nok ikke stort å bekymre seg for, så lenge motoren er i fin stand nå.

Jeg ville ikke ha satt bilen på Din Bil for dette, for å si det sånn...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

thenok
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 36
Registrert: 05 feb 2009, 17:03
Medlemsnummer: N1624
Navn: Thomas Hansen
Bil: 01 Saab 9-5 SE Estate
Sted: Trondheim

Re: Har ALLE 9-5 opp til 04mod oilsludge problemer?

Legg inn av thenok » 09 feb 2009, 20:38

Hadde håpet det var en bil jeg kunne bruke til jobb uten å legge inn en ekstra runde hver morgen for å kalle det langkjøring :shock:

Ellers er motoren egentlig litt vanskelig å sjekke for urenheter i oljen. Mye lettere på en bil med oljepåfylling hvor du ser kammene og innsiden.

T
2001 9-5 SE 2,3t Estate

Gunnar N1413
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 02 jul 2008, 18:20
Medlemsnummer: N1413
Navn: Gunnar Lia
Bil: Saab 9-5 1.9 Tid 2006
Sted: Elverum, Hernes

Re: Har ALLE 9-5 opp til 04mod oilsludge problemer?

Legg inn av Gunnar N1413 » 09 feb 2009, 22:44

Alle disse er etter hva jeg har skjønt til nå utsatt selvom Saab's servicehefter er fulgt.

Bilen min, en 02 modell var alle servicer fulgt på og Veivhusventilasjons modifiseringen var utført på 120000km, her har antagelig verkstedet slurvet og ikke rengjort bunnpanna og så har sludge'n liggi der og godgjort seg.... jeg har akk overhalt motor for 30k, så mitt tips er at det er billigere å få motoren sjekket NÅ! mens den enda fungerer fint og koste si,2-3000 på dette enn å vente og se og kanskje måtte punge ut for å enten overhale eller bytte motor.

Bedre føre var!!
Gunnar
06 Saab 9-5 1.9 Tid Vector
14 VW e-golf
75 VW 1303s prosjekt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28543.0.html
65 VW 1300

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: Har ALLE 9-5 opp til 04mod oilsludge problemer?

Legg inn av Gunnar N326 » 10 feb 2009, 17:09

Alle 9-5 før 04 har ikke problemer, men alle har økt risiko..
Å ikke kjøre lenger enn 10000km mellom oljeskift er en god ting, men det er ikke skiftintervallene alene som er årsaken.. Få oppdatert veivhusventilasjonen til sisteutgaven, få sjekket oljetrykk på tomgang, varm motor. Det sier litt om hvor tett silen er, og hvor slitt oljepumpen er.
Kjører selv 9-5 2,0t '01, fikk oppdatert veivhusventilasjonen kort tid etter jeg fikk den, byttet senere turbo. Ingen sludge i oljerørene mine, hvertfall, men så har den kjørt kun på høykvalitets "syntetisk" olje fra og med forrige eier, sannsynligvis hele livet sitt.
Trenger ikke å legge inn ekstra kjøresløyfe på vei til jobb. Med rett vedlikehold går det som oftest bra! :D
PS:
Alle motorer har risiko for å få oilsludge, mange sliter med dette, ikke bare Saab, noen har så store problemer at de kaller nettsida si oilsludge! :lol:
http://www.oilsludge.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

thenok
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 36
Registrert: 05 feb 2009, 17:03
Medlemsnummer: N1624
Navn: Thomas Hansen
Bil: 01 Saab 9-5 SE Estate
Sted: Trondheim

Re: Har ALLE 9-5 opp til 04mod oilsludge problemer?

Legg inn av thenok » 10 feb 2009, 17:40

Var en tur å sjekket bilen i dag i dagslys så jeg fikk sett godt i motorrom. Tok av deksel og fikk se at veivhusventilasjon var fikset/oppgradert (usikker på vesjon). En slange gikk inn på oljepåfyllingstraktens nederste del. Var skitt på slangene, så det var ikke gjort nylig. Turbo ble bytta forrige uke, så olja på motoren var som ny. Ble sikkert skiftet samtidig som turbo vil jeg tro. peilepinnen var gullende ren med untak av litt sort belegg øverst ved lokket.

T
2001 9-5 SE 2,3t Estate

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: Har ALLE 9-5 opp til 04mod oilsludge problemer?

Legg inn av Gunnar N326 » 10 feb 2009, 22:55

Helt normalt da, vil jeg tro..
Har sett bilder av noen motorer som har hatt sludgeproblem, de har sett fæle ut under toppdekselet. Min er gullende ren, men kan jo ikke garantere at det er like rent i bunnpannen, for den har jeg ikke tatt av.. Men jeg tar iallfall tilstanden "på toppen av motoren" som et godt tegn! Hadde det sett fælt ut der, så hadde jeg vel vaska ned hele motoren... :lol:
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Har ALLE 9-5 opp til 04mod oilsludge problemer?

Legg inn av Ingvar N629 » 11 feb 2009, 08:05

thenok skrev:Tok av deksel og fikk se at veivhusventilasjon var fikset/oppgradert (usikker på vesjon).
Nå må du ikke bli sur om du synes jeg stiller et skikkelig teit spørsmål, men hvilket deksel? Toppdekselet over toppen (med kamakslingene og ventilene under), eller plastdekselet over innsugsmanifolden (med bl a slangene til veivhusventilasjonssatsen under) ?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

thenok
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 36
Registrert: 05 feb 2009, 17:03
Medlemsnummer: N1624
Navn: Thomas Hansen
Bil: 01 Saab 9-5 SE Estate
Sted: Trondheim

Re: Har ALLE 9-5 opp til 04mod oilsludge problemer?

Legg inn av thenok » 11 feb 2009, 11:16

Slettes ikke et teit spørsmål! Var nok kun det dekselet over innsugsmanifolden for å sjekke slanger til veivhusventilasjon. Så kontrollen var bare om dette var på plass. Hva som er på innsiden vil kun tiden vise [-o<
Var litt spent på om det var gjort oppgradering samtidig som turbo ble byttet eller om det var gjort tidligere.

T
2001 9-5 SE 2,3t Estate

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Har ALLE 9-5 opp til 04mod oilsludge problemer?

Legg inn av doo-kie » 11 feb 2009, 13:27

Ta av toppdekslet å se innvendig. Dette er så enkelt at selv mor får det til. Ta av DI kassetten, skru løs alle torx skruer du ser. Ta å løsne røret som går på siden av dekslet. Så får du se om det er mye avleiringer inni der. er det mye der. ser det vel så ille ut i bunndelen :shock:
Det er gummipakning til toppdekslet. slik du trenger ikke nye pakninger der. Mener det er 22nm det skal settes fast med, men går fint å bare ta det på feeling. Bare ikke dra til alt du orker :wink:
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Svar