Hei, har kjøpt meg en ny lamda sonde fra speeparts, fikk med en slik tegning. men denne stemmer da ikke etter mitt syn.
På den sonden som stod på var det følgende 4 ledninger: hvit,hvit,grå,svart.
Samme rekkefølge er det på den nye sonden. MEN, ifølge papiret som med følger skal rekke følge være : Svart,grønn,grå,svart
Og kontakthuset som går videre inn i el-nettet, er det bare 3 ledninger : Grønn, Hvit/svart, svart/grå. ( altså ledningene hvit/svart er en ledning som er 2 delt farge på med hvit, svar)
Noen som vet hvordan det skal kobles? hvorfor er det fire ledninger på sonden, og bare 3 stk fra Kontakthuset ?
Mvh
Lamdasonde Kobling
Moderator: Moderatorer
- Doc'en N1586
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: N1586
- Bil: Saab 93 Aero 02
Lamdasonde Kobling
Saab 93 Aero - 02
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Lamdasonde Kobling
Noen har vel byttet sonde på bilen din tidligere. De nyere bilene samt 2.3 fulltrykker på 9000 har 4 ledere på lambdaen men som du sier så har de fargene hvit, hvit, grå og sort. De hvite er til forvarmingen av sonden (mao 12v pluss jord) den sorte er signal til ecu mens den grå er jord til ECU.
Om du monterer en sonde med 4 kabler på en der det orginalt satt 3 så skal du jorde den siste kabelen (aller helst på samme jordpunkt som motorledningsnettet på innsuget)
Min erfaring er at Bosch-lambdaer er klart bedre enn ettermarkedssonder... Vil i allefall nevne for de som evt skal bytte senere at Saab i allefall på 9000 har satt ned prisen kraftig på sondene, mener de kostet rundt 6-7000 tidligere, nå er det om jeg husker rett ca 2500.- for en 4-leder.
Om du monterer en sonde med 4 kabler på en der det orginalt satt 3 så skal du jorde den siste kabelen (aller helst på samme jordpunkt som motorledningsnettet på innsuget)
Min erfaring er at Bosch-lambdaer er klart bedre enn ettermarkedssonder... Vil i allefall nevne for de som evt skal bytte senere at Saab i allefall på 9000 har satt ned prisen kraftig på sondene, mener de kostet rundt 6-7000 tidligere, nå er det om jeg husker rett ca 2500.- for en 4-leder.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor