Noen erfaringer med innvendig rens av motor ?
Moderator: Moderatorer
- zoomit
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1542
- Navn: Zoomit
- Bil: Saab 9-3 2.0TSS
- Kontakt:
Noen erfaringer med innvendig rens av motor ?
Det er altså ikke bare synlige overflater som har godt av å renses med jevne mellomrom. Motoren er utsatt for skitt og avleiringer som bør fjernes. Den utvendige motorvasken er som regel en grei affære å ta hånd om, men problemet er ofte hva gjør man med innsiden av motoren.
For du har sannsynligvis erfart det selv: Når du tømmer ut gammel olje ved oljeskift, får du samtidig ut en del gammel skitt, men slett ikke alt er i flytende form. En del har satt seg som avleiringer og belegg på motordelene. Dette er vanskelig å få ut.
Men heldigvis; det finnes effektive skitt, sot og slambekjempere også for den innvendige delen av motoren. Du får ut sot, slam og andre forurensninger i oljesystemet. Den renser og fjerner avleiringer som hindrer bevegelse i ventilløfterne og frigjør fastbrente stempelringer. Kompresjonen og motoreffekten forbedres og den nye motoroljen forblir ren betydelig lenger enn om man ikke tar en innvendig motorrens.
Det er et sett av symptomer som kan indikere at bilens motor verker etter en innvendig rens. Kraftig tikkelyd, dårligere trekkraft, dieselmotor som ryker mye, startvansker og fusking kan være tegn på behov for en indre rens.
Noen produsenter: http://www.bedre-bil-motor.no/website.a ... layid=1301
http://www.xeramic-motorsport.net/xeramic.htm
- Hatt en del småkjøring, så regner med at det allerede har blitt en del soting pga diesel. Hadde extra oljeskift ved 7000km og nå service ved 14.000km. Har disse produktene noe for seg?
For du har sannsynligvis erfart det selv: Når du tømmer ut gammel olje ved oljeskift, får du samtidig ut en del gammel skitt, men slett ikke alt er i flytende form. En del har satt seg som avleiringer og belegg på motordelene. Dette er vanskelig å få ut.
Men heldigvis; det finnes effektive skitt, sot og slambekjempere også for den innvendige delen av motoren. Du får ut sot, slam og andre forurensninger i oljesystemet. Den renser og fjerner avleiringer som hindrer bevegelse i ventilløfterne og frigjør fastbrente stempelringer. Kompresjonen og motoreffekten forbedres og den nye motoroljen forblir ren betydelig lenger enn om man ikke tar en innvendig motorrens.
Det er et sett av symptomer som kan indikere at bilens motor verker etter en innvendig rens. Kraftig tikkelyd, dårligere trekkraft, dieselmotor som ryker mye, startvansker og fusking kan være tegn på behov for en indre rens.
Noen produsenter: http://www.bedre-bil-motor.no/website.a ... layid=1301
http://www.xeramic-motorsport.net/xeramic.htm
- Hatt en del småkjøring, så regner med at det allerede har blitt en del soting pga diesel. Hadde extra oljeskift ved 7000km og nå service ved 14.000km. Har disse produktene noe for seg?
N1542 -Saab 9-3 Vector SportSedan "Hirsch X" (2008)
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Re: Noen erfaringer med innvendig rens av motor ?
Kjenner ikkje til den produsenten der, men har våre borti Tunap sin innvendige motorrens. Ein kollega av meg brukte den på ein Peugeot 406 HDi, som var kjørt godt over 300k km. Den var veldig vanskeleg å få start på, pga dårleg kompresjon. Rensa motoren med Tunap rensen, og dåke skulle sett all driten som kom ut!!! Har aldri sett so møkje slam/klumpar komme ut i lag med olja før. Skifta olje eit par gongar etter og motoren var nett som ny. Kompresjonen kom opp igjen på eit normalt nivå. Så at den løyser fastkoksa stempelfjører, det er i alle fall sant...
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Jeg bruker som regel alltid motorrens ved oljeskift, og bytter også ALLTID filteret selv om dette på papiret skal gjøres annenhver gang. Har brukt Pro-tec selv, og får jeg oljeskiftet tatt av en kompis på verksted er det Tunap som blir brukt. Har aldri hatt noen form for problemer ved bruk av disse, og det kommer merkbart mer dritt ut når oljen tappes av.
Så ja, det har absolutt noe for seg å benytte slike produkter, spesielt på de av 9-5/9-3 som har problemer med oilsludge.
Så ja, det har absolutt noe for seg å benytte slike produkter, spesielt på de av 9-5/9-3 som har problemer med oilsludge.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
- 1.2 bar
- Navn: Espen Reggestad
- Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
- Sted: Holmestrand
bestilte faktisk innvendig motorrens fra tunap nå, må nesten prøve dette.
- zoomit
- 2.0 bar
- Kontakt:
Takk for svar, Ser de har tunap her: http://nettbutikk.gsbildeler.no/index.p ... rcaremotor
- Slang innpå en forebyggende på statoilen: http://www.stp.com/fuel_diesel.html er jo ikke det samme men forbyggende. Bilen har vært sota, så jeg skal kjøre den litt hvassere nå etter trim slik at jeg får blåst ut!
- Sikker på at jeg kan hente minimum 3-5HK bare på det
- Slang innpå en forebyggende på statoilen: http://www.stp.com/fuel_diesel.html er jo ikke det samme men forbyggende. Bilen har vært sota, så jeg skal kjøre den litt hvassere nå etter trim slik at jeg får blåst ut!
- Sikker på at jeg kan hente minimum 3-5HK bare på det

Sist redigert av zoomit den 28 feb 2009, 20:09, redigert 1 gang totalt.
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Diselrens da? Jeg tok det på 900'en og olja var faktisk litt mørk honning farget de neste skifta 

900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- zoomit
- 2.0 bar
- Kontakt:
Ja, ser på andre fora at Tunap er mye brukt. Men det er ulike grader av styrke på disse forskjellige leverandørene.
- Frode N073
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
støtte dieselrens. har brukt det sjøl på og900'en. 

2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Dieselrens har nok uten tvil sin nytte på våre litt eldre og slitne biler, samt på de modellene som har oilsludge-problemer. Tviler derimot på at det har noe som helst for seg på en M08 som sikkert ikke har ruslet allverden langt. Der er nok vanlig motorrens mer enn sterkt nok til å få ut det som finnes av dritt og lort. 

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
Auto RX er mye brukt og har mange fan`s.
http://www.arxco.no/
Selv har jeg brukt dieselrens, både på OG900T8, og OG900T16, gir du disse en real dieselrens kan du kjøre minst 100.000km før det er vits å tenke på ny runde (såfremt du bytter olje og filter hver 10.000km)
Kjøpte en 9-5 (1998) for et halvt år siden og tok en real dieselrens, oljefilteret så slik ut etter utført flush:

Med et slikt innhold tenkte jeg at motoren var "dødsdømt", kun snakk om kort tid før havari....
Men, jeg ga ikke opp, etter 10.000 km fortok jeg "soft flush":
på tomgang helle 1 liter parafin i olja på varm motor og la den fortsette på tomgang i 10-15 minutter. Fiteret så heller ikke bra ut innvendig denne gangen, jeg kunne skrape løs sludge korn fra pappen. 14 dager etter dette så kom det banking i motoren ved kaldstart, "game over" trodde jeg
Ga ikke opp og byttet oljefilter og vipps kaldstartbanken forsvant
Bestemte meg da til å slutte å bruke Saab papp filter og gikk over til større filtere med syntetisk fiber og bedre flow, og fortsatte å bytte filter hver 14`de dag inntil filterene så rene ut innvendig og ikke hadde sotkorn klebet fast på veggene inne i filterhuset.
Ved soft flush og oljeskift forrige helg var det et helt annet innhold som rant ut av motoren, oljen virket mye renere enn tidligere, og oljen holder seg renere det er vanskelig å lese av peilepinnen fordi olja er jo ikke svart lengere (har sølvlakkert peilepinne). Nå går motoren mye bedre, den litt ubsekrivelige "harde" lyden har blitt rundet av til en soft summing, motoren virker frisk og fornøyd, tror jeg jammen har klart å redde en dødsdømt motor
Så moralen er er du i prosess med å rense en sludget motor (uansett type flush), bytt oljefilter oftere enn 10.000km og bruk helst et annet og større filter enn Saab filter. Og èn rens holder absolutt ikke, bruk tid, gjenta prosessen til du beviselig ser en forbedring.
Og sjekk gjerne innholdet i filteret hver gang for å holde oversikt over pasienten.
Litt om sludge oppløsning finner du her:
viewtopic.php?f=12&t=24445&p=172233&hil ... ge#p172233
Og litt om oljefilter her:
viewtopic.php?f=12&t=24497
http://www.arxco.no/
Selv har jeg brukt dieselrens, både på OG900T8, og OG900T16, gir du disse en real dieselrens kan du kjøre minst 100.000km før det er vits å tenke på ny runde (såfremt du bytter olje og filter hver 10.000km)
Kjøpte en 9-5 (1998) for et halvt år siden og tok en real dieselrens, oljefilteret så slik ut etter utført flush:
Med et slikt innhold tenkte jeg at motoren var "dødsdømt", kun snakk om kort tid før havari....
Men, jeg ga ikke opp, etter 10.000 km fortok jeg "soft flush":
på tomgang helle 1 liter parafin i olja på varm motor og la den fortsette på tomgang i 10-15 minutter. Fiteret så heller ikke bra ut innvendig denne gangen, jeg kunne skrape løs sludge korn fra pappen. 14 dager etter dette så kom det banking i motoren ved kaldstart, "game over" trodde jeg

Ved soft flush og oljeskift forrige helg var det et helt annet innhold som rant ut av motoren, oljen virket mye renere enn tidligere, og oljen holder seg renere det er vanskelig å lese av peilepinnen fordi olja er jo ikke svart lengere (har sølvlakkert peilepinne). Nå går motoren mye bedre, den litt ubsekrivelige "harde" lyden har blitt rundet av til en soft summing, motoren virker frisk og fornøyd, tror jeg jammen har klart å redde en dødsdømt motor

Så moralen er er du i prosess med å rense en sludget motor (uansett type flush), bytt oljefilter oftere enn 10.000km og bruk helst et annet og større filter enn Saab filter. Og èn rens holder absolutt ikke, bruk tid, gjenta prosessen til du beviselig ser en forbedring.
Og sjekk gjerne innholdet i filteret hver gang for å holde oversikt over pasienten.
Litt om sludge oppløsning finner du her:
viewtopic.php?f=12&t=24445&p=172233&hil ... ge#p172233
Og litt om oljefilter her:
viewtopic.php?f=12&t=24497
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.