Jeg er kommet i den situasjon at jeg må gjøre noe med både motor og automatkasse på min 98 9-5. (235000km) Bilen fikk ny motor i 2001 (ved 60000km), og har fulgt servicer på merkeverksted. Et verksted jeg brukte i Sverige kommenterte at jeg ikke hadde rette oppgradering på veivhusventilasjon. Det kan være årsaken til at det nå er en del lyd i registeret
Automaten: Jeg la merke en slags skrapelys i kassa i drive, og sjekket olja. Det var for mye olje. Jeg heiv meg på forumet og fant ut en mulig forklaring var lekkasje i oljekjøleren, og at jeg hadde kjølevæske i olja. jeg byttet olja (som var møkkete), men lyden er der ennå. Prognosen går på at den snart er ferdig, men jeg synes det er rart at skapelyden bare høres i drive, og best når jeg bremser og/eller svinger. Kan det være noe annet?
Jeg lurer nå på hva jeg skal gjøre;
Er det grunn til å tro at det er mer enn registeret som har unormal slitasje? Dvs bør jeg bytte motor, eller register?
Er det hensiktsmessig å bytte både motor og girkasse samtidig?, eller kan jeg bytte automat og kjøre en stund med motor/til lyden blir for ille?
Må jeg holde meg til 170hk med tilhørende kasse, eller vil 185hk med tilhørende kasse passe?
Er det noen oppgradering jeg bør benytte anledning til å få med meg? jeg savner f.eks. diffbrems, men det finnes kanskje ikke til denne?
Er det noe jeg burde tenke på f.eks. ved kjøp fra svensk bilhogger?
Alle tips mottas med takknemlighet
Bytte motor og girkasse?
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Bytte motor og girkasse?
Nå skal jeg ikke dømme hverken motoren eller girkassa di da jeg ikke har sett eller hørt noen av dem, men om du skal bytte, så er det jo enklest (og billigst da det er minst jobb) å bytte begge samtidig. Lyden i motoren kan komme fra register- og/eller balanseakselkjede. Du kan få sjekket slitasjen på registerkjedet ved å måle kamkjedestrammeren. Grensa for å bytte kamkjedet er av Saab satt til 15 mm.
Når det gjelder oppgraderinger, så kan du f eks få dreid ned høyden litt på stempler fra en B234 eller kjøpe deg smidde stempler, så er du ferdig med de oilsludge-greiene. Skal du ha diffbrems, så må du bygge om til manuell kasse, det kan det jo være verdt??
170 og 185 hesterne er stort sett samme motor (noen endringer er det), med annen software. Får du tak i en nyere så er det bare å bruke den.
Når det gjelder oppgraderinger, så kan du f eks få dreid ned høyden litt på stempler fra en B234 eller kjøpe deg smidde stempler, så er du ferdig med de oilsludge-greiene. Skal du ha diffbrems, så må du bygge om til manuell kasse, det kan det jo være verdt??
170 og 185 hesterne er stort sett samme motor (noen endringer er det), med annen software. Får du tak i en nyere så er det bare å bruke den.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan